جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
تیتر20 فراز و نشیب کرمان موتور در همکاری با خارجی ها را بررسی می کند؛
در حالی که بازار خودروی ایران همانند سایر بخش های این بازار در شرایط متاثر از افزایش نرخ ارز وکرونا به سر می برد کرمان موتور از اردیبهشت ماه سال جاری پیش فروش محصولات خود را با موعد تحویل در یهمن ماه آغاز کرده است .
کد خبر: ۴۴۸۲۴
جک ماند ؛ لیفان به خانه همسایه رفت
تیتر20 - در حالی که بازار خودروی ایران همانند سایر بخش های این بازار در شرایط متاثر از افزایش نرخ ارز وکرونا به سر می برد کرمان موتور از اردیبهشت ماه سال جاری پیش فروش محصولات خود را با موعد تحویل در یهمن ماه آغاز کرده است .اما این بارنام لیفان  وانواع مختلف خودروهای آن در لیست محصولات این خودروساز به چشم نمی خورد.به نظر می رسد که کرمان موتور ترجیح داده است که دیگر با لیفان همکاری نکند و تمرکز بیشتری برای ادامه فعالیت وتولید خودرو با" جک" داشته باشد.

استارت گرم در زمستان سرد کویر
کرمان موتورکه در حال حاضر به عنوان یک خودروساز بخش خصوصی شناخته می شود در سال 1369با نام" صنایع خودروسازی کرمان" و با هدف واردات محصولات دوو وارد فعالیت در بازار خودروی کشور شد. در  اسفند ماه 1373 با تاسیس کرمان خودرو رسما به جرگه تولید کنندگان پیوست و اولین محصول خود دوو سی یلو را با فراهم کردن شرایط تولید با ساختن کارخانه در ارگ جدید بم در سال 1375 روانه بازار کرد. این محصول در زمره یکی از پر طرفدارترین محصولات دهه هفتاد به شمار می رود وبنا بر آمار نزدیک به 40هزار دستگاه از این خودرو تولید شده است.

خودروساز کرمانی در ادامه همکاری با شرکت دوو در سال 1379 توانست خط تولید مدلی دیگر از خودروهای شرکت دوو یعنی ماتیز  که یک خودروی اقتصادی بود راراه اندازی و روانه بازار کند.اما همکاری با این شرکت کره ای دوام نیافت .چرا که شرکت آمریکایی جی ام اقدام به خرید سهامی این شرکت کرد و به دلیل تحریم های کشور متبوعش همکاری با کرمان موتور را قطع کرد.

چشم بادامی به جای چشم بادامی
در پی این اقدام کره ای ها مدیران کرمان موتور بازهم در همان شرق اسیا شریک خود را پیدا  و در سال 86قرار داد منعقد کردند که ماحصل آن لیفان 520 یک سال بعد وارد بازار خودروی ایران شد. استقبال از این محصول این خودروساز را برآن داشت که هم رابطه تجاری با لیفان را عمق ببخشد وهم سهم بیشتری از بازار را جلب کند.این تفکر اواخر سال 89 با لیفان 620 عملی شد .در ادامه نیزدوسال بعد کرمان موتور با توجه به استقبال از خودروهای شاسی بلند و همچنین تکمیل سبد محصولات خود ایکس 60 را روانه بازار کرد.

با این حال به نظر می رسد تجربه همکاری با دوو وفرجام آن ، این خودروساز کرمانی را بر آن داشت که تمام توان خود را معطوف یک برند نکند ولو اینکه آن برند چینی باشد .از سوی دیگر افزایش تقاضا در بازارخودرو وهمچنین نیازبه افزایش تنوع در سبد محصولات موجب شد که کرمان موتور در جست وجوی شریک دیگری باشد.

این بار آنها سراغ یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی چین به نام شرکت" جی ای سی"  رفتند که در ایران با نام جک شناخته می شود.این قرار داد در سال 88 منعقد شد واولین محصول آن  جی 3 در سال 89 به بازار آمد.محصول بعدی این همکاری جی 5 بود که سال 92روانه بازار شد. قدم بعدی شراکت این تولید کننده کرمانی با مالکان جک، با شاسی بلندی به نام اس 5 در سال 93 برداشته شد.یک سال بعد از آن نیز اس 5 اتوماتیک وارد بازار شد.

اما درکنار تولید خودروهای جک همکاری کرمان موتور با لیفان نیز ادامه یافت ویک سال پس از جک اس 5،این بار لیفان ایکس 50 را به سبد محصولات خود افزودند. لیفان 820 نیز محصول دیگراین شراکت بود که به نوعی لوکس ترین خودروی کرمان موتور نیز تا آن هنگام  به شمار می رفت.

یک کره ای دیگردر کرمان
کرمان موتور همزمان در کنار همکاری وتولید خودروهای جک ولیفان در سال 95 مدت کوتاهی پس از برجام با هیوندای کره ای قراردادی منعقد کرد وبر اساس آن قرار شد که هیوندای آی 10 وآی 20 را تولید کند.در کنار آن توانست نمایندگی فروش برخی محصولات این خودروساز کره ای را نیز در اختیار بگیرد.اما این بار نیز قرار داد با کره ای به واسطه تحریم ادامه دار نشد و پس از تولید تعدادی هیوندای آی 10 وآی 20 حالا بیشترین تمرکز کرمانی بر محصولات چینی است.

جک ماند ؛ لیفان به خانه همسایه رفت
از اواسط سال 1397، همکاری کمپانی لیفان با شرکت کرمان موتور به پایان رسید و مذاکره برای تولید محصولات این نشان چینی در کارخانه ای دیگر آغاز شد. مدیران لیفان همیشه به دنبال آن بودند که سایت تولیدی مستقلی را در ایران داشته باشند و از حضور محصولاتشان در کنار خودروهای جک آنچنان راضی نبودند.

از سویی مدیران کرمان موتور فعالیت کمپانی جک را اصولی تر می دانستند و برای همین، سرمایه گذاری و بهای بیشتری را به این کمپانی می دانند. در نهایت اواسط سال 1397 سدان 820 آخرین محصول لیفان بود که در کرمان موتور تولید شد و حالا قرار است تا محصولات لیفان در شرکت خودروسازان بم مونتاژ گردد.

عدم حضور لیفان در کرمان موتور باعث شده تا حتی در شرایط تحریم، کمپانی جک تمایل بیشتری را برای حضور در بازار ایران داشته باشد و برای همین از سال 1398، محصولات مختلفی را برای تولید به کرمان موتور پیشنهاد داده است. جک S4، S7 و T8 از جمله خودروهای این نشان چینی هستند که در سال گذشته برای تولید به ایران آمدند. اما در نهایت قرار شد تا جک T8 به عنوان یک پیکاپ دو دیفرانسیل در تابستان 1399 وارد خط تولید کرمان موتور شود و از آن سو، جک S7 در جایگاه یک کراس اوور لوکس چینی در زمستان سال جاری به جمع محصولات کرمان موتور بپیوندد.

در همین حال به نظرمی رسد که کرمان خودرویی ها با توجه به سابقه جک ترجیح داده اند که با این خودروساز همکاری کنند.بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت این خودروسازشرکت JAC در ابتدای تاسیس تنها به تولید کامیون های تجاری مشغول بود اما پس از مدتی، تولید محصولات ون، شاسی بلند و سدان در سبد محصولات شرکت قرار گرفت.این شرکت همچنین در طول فعالیت خود سابقه همکاری با شرکت های مطرح خودروسازی جهان را دارد که مهمترین آن هیوندای است. 

از سوی دیگر این خودروساز کرمانی که طی سال های 97 و 98 مانند تمام خودروسازان کشور با افت تولید همراه شد .در سال جاری نیز که شرایط کشور متاثر از وضعیت اقتصاد وکرونا است کرمان موتور هر چند با مقیاس کم تر اما خط تولید خود را تعطیل نکرده است و در عین حال از اردیبهشت ماه سال جاری پیش فروش دو محصول از برند جک با موعد تحویل در بهمن ماه را آغاز کرده است.



ارسال نظرات
موضوعات روز