جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
انتخابات اتحادیه صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای(4)/ ضرورت اصلاح مدل همکاری تامین کنندگان با فروشگاه های زنجیره ای

تیتر20 - مردم با توجه به شرایط اقتصادی به دنبال خرید کالای اقتصادی هستند و فروشگاه های زنجیره ای با توجه به اینکه کالاها را با قیمت یکسان درشعب سراسر کشورعرضه می کنند درتامین مایحتاج عمومی می توانند نقش تعیین کننده ای ایفا نمایند.

قرارداد برد-برد با تامین کنندگان
یکی ازانتقاداتی که به عملکرد فروشگاه های زنجیره ای وارد است نحوه قراداد بستن با تامین کنندگان است که برد-برد نیست و تامین کنندگان و تولید کنندگان پس از مدتی برای همکاری با مشکل مواجه می شوند.

اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای می تواند برای حفظ منافع تامین کنندگان وتولید کنندگان برنامه جامعی به فروشگاه های زنجیره ای ارائه کند تا قراردادهای درصدی تغییر و معاملات بر پایه قیمت خرید انجام شود.

اگر قیمت مصرف کننده به گونه ای تعیین شود که مارجین فروشگاه های زنجیره ای برای اعمال تخفیفات لحاظ شود باعث می شود افرادی که می خواهند کالای مورد نیازشان را از سوپر مارکت  نزدیک محل خریداری کنند کالا را با قیمت بالاتر بخرند.

در صورتیکه اگر شرکت ها روی قیمت  تمام شده محصولات خود را عرضه کنند هم فروشگاه وهم تولید کننده با درصد سود مشخص محصولات را به دست مردم می رساندند.

رقابت در تامین فضای فروشگاهی
نکته دیگری که به نظر می رسد هزینه های فروشگاه داری را در کشور افزایش داده رقابت شدید در خرید و یا اجاره فضای فروشگاهی است که این عدم هماهنگی و افزایش هزینه ها بر روی عملکرد تولید کننده و سبد خانوار فشارمضاعف وارد می کند. 

به نظر می رسد نقش اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در هماهنگ کردن مجموعه ها بسیار با اهمیت است چون از عدم هماهنگی به وجود آمده بسیاری از صاحبان فضاهای فروشگاهی از این رقابت شکل گرفته برای فروش یا اجاره استفاده می کنند و درنهایت هزینه های سربار تاسیس شعب افزایش می یابد.

اگر اعضا دراتحادیه به هماهنگی لازم برسند تا فضاهایی که برای فروشگاه ها می خواهند اجاره کنند از یک الگوی منطقی پیروی کند هزینه سربار فروشگاه ها بالا نخواهد رفت.

تبلیغات تلویزیونی
یکی دیگر از مشکلات حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای تبلیغات زیادی است که در جاهایی مختلف مثل تلویزیون انجام می دهند.

 البته تبلیغات در بازاریابی نقش موثری دارد اما شرایط کنونی کشور با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی پیش روی مردم فورس ماژور است و فروشگاه های زنجیره ای در شرایط فعلی باید به گونه ای عمل کنند که کالا با قیمت مناسب تری به دست مشتری برسد.

البته اگر شرایط اقتصادی کشور ثبات لازم را داشت و تورم مشخص ومنطقی حکمفرما بود استراتژی های رقابتی میان فروشگاه های زنجیره ای خالی از اشکال بود.

اکنون کشوردر شرایطی است که بعضی از فروشگاه های زنجیره ای تنها حدود 50 درصد مدت مشابه پارسال فروش دارند و همین امر باعث می شود برای اینکه گوی سبقت را بربایند تصمیمات هیجانی گرفته و برای جلب مشتری بیش تر تبلیغات و هزینه بیشتری نمایند. 

بنده از اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای و آقای فخریان که بسیار ایشان را در حوزه بازرگانی و فروش خبره می دانم ، تقاضا می کنم در قامت یک اتحادیه منسجم اجازه ندهند بعضی ازفروشگاه ها باعث برهم خوردن شرایط بازار شوند و با افزایش بی رویه قیمت ، هزینه خرید برای مشتری را افزایش دهند.


ارسال نظرات
موضوعات روز