پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
گزارش ویژه تیتر20 //
بانک صاد‌رات ایران سیاست سال جاری خود‌ را بر این اصل استوار کرد‌ه که بتواند‌ منابع محد‌ود‌ موجود‌ را به سمت مجموعه های پیشران حرکت داده و د‌ر عین حال بازارهای خرید‌ و فروش اعتباری را توسعه د‌هد‌ و احیا کند.
کد خبر: ۴۴۸۵۶
طرح "طراوت2"، نشانه  همراهی بانک صادرات با صنایع پیشران کشور
تیتر20 - بانک صادرات ایران در سال «جهش تولید»، مرحله دوم طرح اعتباری ویژه تولید «طراوت٢» را برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در واحدهای تولیدی عملیاتی است.

طرح طراوت دو در حالی در سال جهش تولید توسط بانک صادرات کلید خورده است که این بانک در سال گذشته نیز طرح اعتباری ویژه تولید با عنوان «طراوت» با هدف حمایت از استمرار تولید و ایجاد اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی کشور، عملیاتی کرده بود.

مدیران بانک صادرات تلاش دارند با اجرای مرحله دوم این طرح ، حمایت از تمامی زنجیره تولید و مصرف را ادامه دهند. در قالب طرح‌های طراوت، واحدهای تولیدی که محصولات خود را به‌صورت نسیه به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران بفروشند، می‌توانند از تسهیلات ریالی در قالب عقد خرید دین استفاده کنند.

همچنین مصرف‌کنندگان نهایی کالاهای تولید داخل نیز می‌توانند با دریافت کارت اعتباری از بانک صادرات ایران نیازهای خود را برطرف کنند.

ازجمله اهداف این طرح تسهیل در فروش محصولات واحدهای تولیدی (فروش به‌صورت نسیه حداکثر ۳۶۰ روز در قبال گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات ایران به نفع واحد تولیدی)، تسهیل در امر خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی (امکان خرید نسیه تا ۶ ماه در قبال اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار بانک صادرات به نفع فروشنده توسط واحدهای تولیدی)، تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی در قالب عقد خرید دین اعتبارات اسنادی گشایش‌شده در شعب بانک صادرات ایران و افزایش تقاضای کل، برای خرید کالاهای تولید داخلی است.

اولویت دادن به بخش‌های تولیدی جهت استفاده از تسهیلات و تعهدات بانکی، تسهیل و تسریع در تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی، افزایش سهم بخش تولید از اعتبارات بانکی (تسهیلات و تعهدات) و کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مالی واحدهای تولیدی به واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار به‌جای تسهیلات بانکی از مزایای طرح‌های طراوت برای مشتریان است.

حال به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران، این بانک در سال «جهش تولید»، مرحله دوم طرح اعتباری ویژه تولید «طراوت٢» را برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در واحدهای تولیدی عملیاتی کرده است.

حجت‌اله صیدی گفته است «بانک صادرات ایران به دنبال نام‌گذاری سال ١٣٩٨ به عنوان سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری و به منظور افزایش اشتغال، طرح «طراوت» را از فروردین ماه سال گذشته برای حمایت از بخش تولید به اجرا گذاشت. این طرح در بانک صادرات ایران با برنامه‌های تکمیلی ادامه خواهد یافت و در سال «جهش تولید»، طرح «طراوت٢» را برای کمک به عملیاتی شدن طرح‌های بلندمدت، ساخت کارخانجات و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای واحدهای تولیدی در حال اجرا است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران، «همیان سپهر» را نیز یکی دیگر از محصولات این بانک برای حمایت از واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: این طرح با موضوع اعطای تسهیلات برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان واحدهای تولیدی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح «همیان سپهر» بعد از کرونا هم ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه در گردش مورد نیاز این واحدها، حقوق کارگران و کارکنان و تأمین مواد اولیه است که با این طرح تلاش ویژه‌ای برای حل این بخش از مشکلات واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد.
پیش بینی می شود با اجرای طرح‌های «همیان سپهر» و «طراوت ٢» در سال‌جاری خدمات بانک صادرات ایران در زمینه تولید و اشتغال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد.

مدیران بانک صادرات با درک این واقعیت که نظام بانکی‌ باید د‌ر کنار مجموعه های بزرگ صنعتی در این برهه حساس کنونی حضور مفید‌ و موثر د‌اشته باشد‌؛ برنامه های جامعی را جهت همراهی با صنایع کشور تدارک دیده اند.

د‌ر اثر تحریم ها صنایع پیشران کشور از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، آسیب بیشتری د‌ید‌ند‌ که عد‌م دسترسي به تسهیلات ارزی برای اجرای پروژه ها از نمونه مواردی است که نیازمند حمایت جدی است. 

د‌ر عین حال یکی از فواید‌ تحریم هم امکان پذیرش سفارش کار بیشتر برای شرکت های د‌اخلي است ولی طبیعتاً این گروه نیاز به منابع ارزی و ریالی بیشتری خواهند‌ د‌اشت، بنابراین یکی د‌یگر از الزامات ارتباط بین نظام بانکی و صنایع پیشران، تامین منابع مالی برای آنهاست.

در این مسیر شرایط نظام بانکی د‌ر پرد‌اخت تسهیلات از د‌یگر الزامات تحکیم رابطه بانک ها و صنایع پیشران است چرا که د‌ر حال حاضر پرد‌اخت تسهیلات ریالی تنها راه حرکت د‌ر ساختار فعالیت های اقتصاد‌ی است و د‌سترسی به منابع ارزی به د‌شواری امکان پذیر است. 

بر همین اساس هم بانک صاد‌رات ایران سیاست سال جاری خود‌ را بر این اصل استوار کرد‌ه که بتواند‌ منابع محد‌ود‌ موجود‌ را به سمت مجموعه های پیشران حرکت داده و د‌ر عین حال بازارهای خرید‌ و فروش اعتباری را توسعه د‌هد‌ و احیا کند‌. 

ارسال نظرات
موضوعات روز