چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
علی شریعتی مقدم ، مدیر عامل نوین زعفران:
علی شریعتی مقدم با بیان اینکه 50 تن قاچاق زعفران به کشور افغانستان انجام شده است، گفت: ویروس کرونا هم صادرات طلای سرخ را 20 درصد کاهش داده است.
کد خبر: ۴۵۰۶۷
30 کشور برای رقابت با زعفران ایران دست به کار شده اند/ قاچاق50 تن زعفران به افغانستان
تیتر20 - علی شریعتی مقدم ، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در نشستی خبری با اشاره به اینکه ایران تولید کننده انحصاری زعفران در جهان است گفت: در سال‌های گذشته سطح کشت افزایش یافته اما بازارهای مناسبی برای آن شناسایی نشده است. 

مدیرعامل شرکت نوین زعفران افزود: ایران تولیدکننده انحصاری 500 هزار کیلو در سال‌های گذشته بود که اکنون این رقم افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز رشد 15 درصدی تولید داشته باشیم. اما بازارهای صادراتی متناسب با آن نیز باید پیدا شود.

وی سطح زیر کشت زعفران را در کشور ۱۴۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: کشت طلای سرخ در بیش از ۲۰ استان کشور انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت نوین زعفران اظهار کرد: از سال ۹۶ تاکنون قیمت زعفران با شیب زیاد سیر نزولی طی کرده است چرا که تا حدودی با مازاد محصول مواجه هستیم به طوری که تولید افزایش پیدا کرده اما میزان مصرف تغییر چندانی نداشته است.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران، صادرات زعفران در دوران کرونا از نظر وزنی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

شریعتی مقدم اضافه کرد: بحث بعدی کاهش مراودات بین المللی، حمل و نقل و پروازهای بین المللی بوده که همه این موارد در بازار زعفران تأثیرگذار بوده است.

وی با توجه به اینکه زعفران قیمت بالایی دارد و محصولی کم حجم و سبک است قاچاق پذیری آن افزایش می‌یابد، افزود: هم اکنون شاهد این هستیم که این کالا به برخی کشورهای عربی و پاکستان می‌رود و به صورت غیر رسمی از کشور خارج می‌شود.

شریعتی مقدم با بیان اینکه 50 تن قاچاق زعفران به کشور افغانستان انجام شده است، گفت: ویروس کرونا هم صادرات طلای سرخ را 20 درصد کاهش داده است.

مدیر عامل نوین زعفران  تأکید کرد: به دلیل قوانینی دست و پاگیر و همچنین اجبار صادرکنندگان برای برگشت ارز صادرکنندگان طلای سرخ محصول خود را ابتدا به کشور افغانستان صادر می‌کنند و از آنجا به سایر کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی درباره دلیل این اقدام گفت: طبق آسیب‌شناسی‌هایی که انجام داده‌ایم مهم‌ترین دلیل آنها تعهدات‌شان برای برگشت ارز است.آنها حاضر هستند محصول خود را با 85 درصد قیمت برای فرار از تعهدات ارزی در این کشور به فروش برسانند که ادامه این روند باعث شده به‌رغم صادرات وزنی مناسب اما ارزش آن به نصف کاهش یابد. همچنین وی دلیل دیگر اقبال صادرکنندگان از مسیر افغانستان را مالیات صفر برای صادرات طلای سرخ به این کشور عنوان کرد.

شریعتی مقدم  تأکید کرد که از سال 97 حدود 19 هزار و 750 کیلوگرم قاچاق زعفران به کشور افغانستان انجام شده در حالیکه صادرات به این کشور ممنوع بوده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که از قاچاق این محصول به افغانستان جلوگیری نشود تهدید جدی برای تولید این محصول از هم‌اکنون به صدا درآمده است.

مدیرعامل شرکت نوین زعفران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۳۰ کشور بدنبال کشت زعفران هستند گفت: در هلند چند شرکت پیاز زعفران پرورش می‌دهند و صادر می‌کنند. کشورهای مختلف به سوی کشت این محصول روی آورده اند و جای نگرانی وجود دارد که در سال های آینده رقبای زیادی در این زمینه پیدا کنیم و در صورتی که نتوانیم این محصول را در کشور خود نگه داریم و روز به روز به آن اهمیت بدهیم مجبور خواهیم شد مثل سایر محصولات دیگر نظیر فرش، خاوریار و پسته جایگاه جهانی خود را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا صادرات وزنی زعفران را 15 تا 20درصد کاهش داده است، گفت: کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی ایرلاین‌ها و رستوران‌ها، مشکلات حمل‌ونقل و ورود کالا باعث کاهش صادرات این محصول شده است. از سوی دیگر مردم در شرایط فعلی بیشتر به تأمین نیاز روزمره غذایی خودشان توجه دارند و نمی‌توانند محصولات لوکس و دارویی مانند زعفران را خریداری کنند.

شریعتی مقدم گفت: تحریم‌ها و مشکلاتی که پس از کرونا ایجاد شد به شرکت‌های بسته‌بندی فشار وارد کرد و آنها نمی‌توانند کار خود را به خوبی انجام دهند. به طوری که اکنون از 250 هزار تن زعفران صادراتی تنها 6 درصد آن به صورت بسته‌بندی شده از کشور خارج می‌شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز