جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
تیتر20 گزارش می دهد؛
شرایط به شکلی است که هم تامین کنندگان داخلی لوازم یدکی خودرو با کاهش قدرت تامین (به دلیل رشد نرخ ارز) مواجه شده اند و هم طبعا قیمت قطعات بالا رفته است، ضمن آنکه کمبود نیز احساس می شود.
کد خبر: ۴۵۲۱۱
توصیه به مشتریان در بازار لوازم یدکی / اصل بخرید ؛ در دام تقلبی ها نیفتید
تیتر20 - این روزها کمتر شهروند ایرانی از تاثیر نرخ ارز و سرکشی هایش بر تورم کالا بی خبر است، مسئله ای که دامان بازار قطعات یدکی خودرو را نیز گرفته و شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش را هم گرفتار کرده است. 

شاید شما هم جزو آن دسته از مشتریانی باشید که نسبت به افزایش قیمت قطعات یدکی و همچنین زمانبر شدن تعمیرات در نمایندگی های خدمات پس از فروش گله مند هستید.

هرچند شرکت های ارائه دهنده خدمات پس فروش خودرو در ایران به هر حال با ایراداتی در خدمات رسانی مواجه اند و نتوانسته اند رضایت عمومی در این حوزه ایجاد کنند، اما در مسئله فعلی (افزایش قیمت و کمبود قطعات) همه تقصیر بر گردن آنها نیست. در این بین، شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) نیز به عنوان بزرگترین ارائه دهنده این خدمات، با مشکلات و چالش های زیادی در حوزه تامین مواجه است.

آنچه طی دو سال گذشته در نتیجه تحریم رخ داده، محدود و مختل شدن تامین قطعات چه از خارج (در نتیجه تحریم) و چه در داخل (به دلیل مشکلات اقتصادی و در اولویت قرار گرفتن تولید) است. در این شرایط، قیمت قطعات نیز بالا رفته تا علاوه بر کمبود، گرانی نیز گریبان شهروندان را بگیرد.
 
افزایش قیمت قطعات اما حالا که ارز همچنان سرکشی می کند، بیش از پیش به چشم می آید و این موضوع سبب شده موجی از انتقاد و نارضایتی نسبت به شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو ایجاد شود. 

شرایط به شکلی است که هم تامین کنندگان داخلی لوازم یدکی خودرو با کاهش قدرت تامین (به دلیل رشد نرخ ارز) مواجه شده اند و هم طبعا قیمت قطعات بالا رفته است، ضمن آنکه کمبود نیز احساس می شود. 

بنابراین کمبود قطعه و رشد قیمت رخ داده در این چند وقت اخیر، مسئله ای است که دامان همه تامین کننده ها و شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در کشور را گرفته و فرقی نمی کند آن شرکت "ایساکو" باشد یا دیگری. با این حال گویا ایساکویی ها در نوک پیکان انتقادات بابت رشد قیمت قطعات و کمبود لوازم یدکی قرار دارند، آن هم در حالی که تلاش می کنند در این دوران سخت اقتصادی و تحریم و البته کرونازدگی، موانع ارائه خدمات مطلوب به مشتریان را تا حد امکان برطرف کنند.

اما اتفاق تلخی که سال هاست در حوزه لوازم یدکی رخ داده و همچنان ادامه دارد، استفاده از قطعات تقلبی به هوای پرداخت هزینه کمتر است.

این موضوع به خصوص حالا که قیمت قطعات بالا رفته، بیشتر به چشم می آید، چه آنکه بخشی از مشتریان به دلیل قیمت کمتر، قطعات غالبا تقلبی در بازار آزاد را به قطعات ارائه شده توسط نمایندگی ها ترجیح می دهند. 

این رفتار اگرچه ریشه در مسائل اقتصادی و البته کمبود قطعات در فروشگاه های مجاز شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان دارد، اما خالی از خطر نیست و ممکن است خسارات مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد. از همین رو توصیه اکید کارشناسان و فعالان حوزه خدمات پس از فروش این است که شهروندان تا حد امکان قطعات را از عاملیت های مجاز خریداری کنند تا گرفتار مشکلات ناشی از نصب قطعات تقلبی نشوند.

البته عمل به این توصیه مستلزم آن است که قطعات موردنیاز مشتریان در عاملیت های مجاز ایساکو و امثال این شرکت وجود داشته باشد و در غیر این صورت، شهروندان برای تامین نیاز خود گاهی چاره ای جز استفاده از قطعات غیر اصل نخواهند داشت.

در واقع هرچند ممکن است مشتریان قیمت بالای قطعات را در راستای در امان ماندن از خسارات مادی و معنوی قطعات غیر اصل، به جان بخرند، ولی وقتی موفق به تامین قطعه از عاملیت های مجاز نشوند، احتمال دارد در دام تقلبی ها بیفتند.


ارسال نظرات
موضوعات روز