چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
به باربری‌های بدون کد شناسه اعتماد نکنید؛
۹۹ درصد مستاجرها در یک مساله با یکدیگر هم‌نظر هستند و آن اینکه باربری خوب و منصف کم است و حداقل یک‌بار سر آنها کلاه رفته است.
کد خبر: ۴۵۲۸۹
فرمول‌ عجیب باربری‌ها برای چند ریال بیشتر!تیتر20- دردسر سروکله زدن با کارگرهایی که دلشان برای وسایل نمی‌سوزد تا فرمول‌های عجیب و غریب محاسبه هزینه باربری؛ این مشکلات یعنی هیچ‌گونه نظارتی از اتحادیه گرفته تا نهادهای نظارتی روی فعالان این حوزه وجود ندارد. با باربری‌هایی تماس بگیرید که کد شناسه داشته باشند؛ این جمله‌ای است که غفاری مسوول یکی از باربری‌ها می‌گوید. او که در یکی از باربری‌های شرق تهران و منطقه نارمک فعالیت می‌کند درخصوص هزینه میلیونی حمل بار باربری‌ها می‌گوید: این روزها باربری‌های متفرقه زیاد شده‌اند و اغلب دفتری هم ندارند و تنها با یک خط موبایل کار می‌کنند و مردم از روی بی‌اطلاعی به آنها اعتماد می‌کنند و به خاطر ۵ هزار تومان ارزان‌تر با آنها تماس می‌گیرند و در نهایت هزینه‌های زیادی هم می‌پردازند و دست آخر هم ناراضی هستند.
حمل ساید بای ساید، پیانو و تردمیل جداگانه حساب می‌شود

روزهای گرم تابستان برای بیشتر خانواده‌ها روزهای جابه‌جایی و اسباب‌کشی به خانه جدید است و باید تعداد زیادی کارتن، روزنامه باطله، طناب و چسب برای بسته‌بندی تهیه کنند و به جز اینها اصلی‌ترین قضیه در این گرانی‌ها پیدا کردن باربری مورد اعتماد و منصف است. با گشتی در روزنامه‌ها و جست‌وجو در اینترنت می‌توان آگهی تعداد زیادی از این باربری‌ها را دید که هر کدام به نحوی در جذب مشتری با یکدیگر رقابت می‌کنند.  با یکی از این باربری‌ها در نارمک تماس می‌گیرم که در آگهی‌اش نوشته شده حمل و جابه‌جایی اثاثیه منزل به تمامی نقاط تهران و ایران با بسته‌بندی و کادری حرفه‌ای برای وسایل حساس به‌صورت شبانه‌روزی. شخصی که گوشی را برمی‌دارد خود را محمدی معرفی می‌کند در مورد هزینه حمل بار اسباب‌کشی از او می‌پرسم و می‌گوید: برای ۳ ساعت اسباب‌کشی با کامیون ۲۵۰ هزار تومان و برای هر کارگر ساعتی ۹۰ هزار تومان می‌شود که حداقل باید سه تا چهار کارگر بگیرید ضمن آنکه یخچال ساید بای ساید هر طبقه ۱۵ هزار تومان جداگانه حساب می‌شود، میزناهارخوری ۸ نفره و بالاتر و دستگاه تردمیل، گاوصندوق و پیانو هم هزینه‌ای جداگانه دارند. با باربری دیگری تماس می‌گیرم. عزیزی که در باربری کار می‌کند قیمت‌های پایین‌تری درخصوص دستمزد کارگران اعلام می‌کند. او برای دستمزد کارگران ۵۰ هزار تومان و درخصوص حمل بار برای ۳ ساعت کامیون ۲۵۰ هزار تومان را مطرح می‌کند و تاکید دارد اگر حمل بار و خالی کردن آن بیشتر از ۳ ساعت طول بکشد باید یک‌سوم هزینه ماشین را هم بدهیم و اگر بسته‌بندی با ما باشد برای ضربه‌گیر متری ۲۵۰۰ تا ۴ هزار تومان، اگر کارتن خالی بخواهید هر یک کارتن ۲۰ هزار تومان که مقاومت آنها از کارتن‌های موزی هم بهتر است.

غفاری که در باربری منطقه رسالت کار می‌کند می‌گوید:با باربری‌هایی تماس بگیرید که از اتحادیه کد شناسه باربری داشته باشند، این روزها باربری‌های متفرقه زیاد شده‌اند و تنها با یک خط موبایل کار می‌کنند یا یک تلفن ثابت دارند که آن را روی موبایل دایورت کرده‌اند اما آدرس یا دفتری ندارند اما باربری‌های معروف اغلب تا ۲۰ خط تلفن در دفتر دارند و تنها با یک خط موبایل کار می‌کنند. این باربری‌ها با قیمت‌های پایین کار خود را تبلیغ می‌کنند و مردم از روی بی‌اطلاعی به آنها اعتماد می‌کنند، در نهایت هزینه‌های زیادی هم می‌پردازند و دست آخر هم ناراضی هستند. غفاری با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال است دفتر باربری دارد درباره قیمت‌ها می‌گوید: برای ۳ ساعت ماشین ۳۰۰ هزار تومان و برای هر کارگر ساعتی ۸۵ هزار تومان حساب می‌شود البته هر طبقه هم ۲۰ هزار تومان برای وسیله سنگین یا شکستنی‌ها مثل شیشه بزرگ میز ناهارخوری هزینه جداگانه دریافت می‌شود.

برای تردمیل طبقه‌ای ۱۵ هزار تومان و پیانو هم طبقه‌ای ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. البته در باربری ما کامیون‌های ۶ متری مجهز به پتو و موکت‌کاری شده و نیسان مسقف باری هم هست. او کمی مکث می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر کوچه ماشین‌رو نباشد هر ۱۰ متر بین ۳ تا ۷ هزار تومان هم جداگانه می‌گیریم در ضمن به خاطر کرونا ضربه‌گیر را خودتان تهیه کنید، ضمن آنکه برای شهرستان قیمت‌ها فرق دارد، مثلا از تهران تا نوشهر هزینه ماشین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. اگر کارگر یک‌طرفه بخواهید یعنی فقط در تهران ماشین را بار بزنند ساعتی ۸۰ هزار تومان و اگر کارگر دوطرفه باشد هر ساعت ۲۲۰ هزار تومان است. در ضمن اگر می‌خواهید زمان کمتری برای خالی و پر کردن بار داشته باشید بهتر است به جای چهار کارگر پنج کارگر بگیرید برایتان به‌صرفه‌تر است که ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان بیشتر به کارگر بدهید اما ساعت ماشین‌تان کمتر باشد. اگر هم کارگران آمدند و با آنها به توافق نرسیدید و ماشین را هم نخواستید می‌توانید هزینه یک‌سوم کارگرها و ماشین را بدهید و آنها برمی‌گردند.

البته این موضوع از مصوبات اتحادیه باربری است و کمتر هم پیش می‌آید. او تاکید می‌کند: البته بعضی از مردم هم گاهی بر قیمت خودشان پافشاری می‌کنند و از ما بابت هزینه‌ها شکایت هم می‌کنند. چند وقت پیش که برای ورامین بار برده بودیم طبقه را درست نگفته بودند. طبقه چهارم را دوم گفته بودند و قیمتی هم که برایشان پیش‌بینی می‌شد ۷۵۰ هزار تومان بود اما زمان اسباب‌کشی طبقه فرق می‌کرد و باید هزینه بیشتری پرداخت می‌کردند، خوشبختانه صدای مشتری را زمان ثبت سفارش ضبط کرده بودم و سوءتفاهم برطرف شد. از او پرسیدم نرخ‌هایتان نسبت به پارسال چقدر تغییر داشته است؟ پاسخ می‌دهد: ۱۵ درصد گران‌تر شده. پارسال ۳ ساعت کرایه ماشین ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان شده است.
 روی شکایت و اتحادیه و اتاق اصناف حساب نکنید

کلام آخر اینکه خیلی روی شکایت و اتحادیه و اتاق اصناف حساب نکنید و بهترین کار این است که قبل از شروع کار همه جوانب را در نظر بگیرید و با کارگران هم اتمام حجت کنید و یک نفر از اعضای خانواده از اول کار تا اتمام کار پای ماشین ثابت بماند. ضمن اینکه به خاطر ۵ هزار تومان ارزان‌تر بودن زندگی خود را به باربری‌های غیرمجاز که فقط یک شماره تلفن پشت ماشین دارند و هیچ دفتر و جای ثابتی ندارند نسپارید. قبل از هر کاری تمام هزینه‌ها و طبقات را با دفتر باربری تمام کنید و بهتر آن است که مکالمه را ضبط کنید./دنیای اقتصاد


ارسال نظرات
موضوعات روز