جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
ملغمه پرتلاطم کرونا، جهان را به سمتی محصور و کنترل‌شده سوق داده است؛ جایی که ساختارهای مدرن شکل روزمره به خود گرفته‌اند و با جان و دل به ریسمان استراتژی‌های سنتی برای دوام و قوام خود چنگ می‌زنند.
کد خبر: ۴۵۳۰۴
تراژدی کرونا در شهر فرهنگ مد و سبک زندگیتیتر20- تا همین چند وقت پیش، نخستین حکم مطلق مدرنیسم آن بود که باید توجه خود را به نیروهای اساسی زندگی مدرن معطوف سازیم و حال با شیوع ویروسی که بیش از هر زمان دیگری، انسان‌ها را از کنار هم بودن منع می‌کند، برخورد شدیدی میان این دست بینش‌ها وجود دارد و بسیاری از نگرش‌های انتقادی نسبت به مدرنیته را قوت بخشیده است.

این روزها اگر به تصاویر شیک سبک زندگی متأثر از مدرنیته در تمام جهان بنگریم، چیزی نخواهیم دید مگر صفی از نماهای پر زرق و برق که با چهره‌های مات و نگران بابت احتمال ابتدا به یک بیماری کشنده، دیگر همچون گذشته به فکر لذت‌جویی از امکانات و ثروت‌های اقتصادی خود نیستند.

اینجاست که به‌یک‌باره فرهنگ به‌گونه‌ای متفاوت رخ می‌نماید، آرمان مدرنیزاسیون مادی و معنوی به حوزه فرهنگ تسری می‌یابد و فرهنگ در نخستین گام این پرسش را از مدرنیته متکی به اقتصاد مطرح می‌کند که مگر گرایش به نو ساختن نبود؟ پس چگونه است که زندگی مدرن امسال نسبت به سال قبل ظاهر و حسی متفاوت و رو به تعالی ندارد؟

اما روح آدمی چگونه می‌تواند این تغییرات را تاب آورد؟ چشم‌انداز انسان مدرن در جریان وقوع سبکی نوین از زندگی چگونه خواهد بود؟ چه مکانیسمی برای حفظ بقای ارزش‌های مدرنیسم در جهان امروز وجود دارد؟

نگاه واقع‌بینانه می‌گوید ملغمه پرتلاطم کرونا، جهان را به سمتی محصور و کنترل‌شده سوق داده است؛ جایی که ساختارهای مدرن شکل روزمره به خود گرفته‌اند و با جان و دل به ریسمان استراتژی‌های سنتی برای دوام و قوام خود چنگ می‌زنند.

امروز وجه خاصی از تجربه حیاتی، تجربه زمان و مکان، تجربه نفس و دیگران، تجربه امکانات و خطرات زندگی وجود دارد که تمام مردان و زنان سراسر جهان در آن شریکند.

تجربه‌ای که ما را به تعلق داشتن به محیطی پرماجرا و معماگونه وعده می‌دهد و در عین حال ما را با تهدید و نابودی آنچه هستیم روبه‌رو می‌سازد.

این فرایند تاریخی، جهان را به سمت ایده‌هایی برده است تا به افراد قدرت تغییر جهان را عطا کند؛ جهانی که نظام سرمایه‌داری در حال گسترش و توسعه آن بود و امروز همین جهان به گردابی معماوار دچار شده است که نه مرزهای قومی و جغرافیایی می‌شناسد و نه مرزهای طبقاتی، ملی و ایدئولوژیکی را درک می‌کند.

اکنون فرهنگ به امید مهار کردن موضوعی به وسعت و بزرگی تاریخ مدرنیته آمده است و تلاش می‌کند دیگر بار برای پیچیدگی شرایط حاضر، ضرب‌آهنگ خاص و جذاب سنت را به گوش جهانیان برساند./هنرآنلاین


ارسال نظرات
موضوعات روز