پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است؛ طی ۴ ماه ابتدای سال تاکنون به دلیل گرانی سایر محصولات و مصالح ساختمانی مانند فولاد، آهن و میلگرد، تقاضای خرید سیمان به عنوان محصول جایگزین ارزان قیمت، بیشتر شده است و این موضوع ناآرامی در بازار سیمان را رقم زده است؛ حالا سازمان حمایت موظف است تا عوامل تشدید این تلاطم قیمت را شناسایی کند.
کد خبر: ۴۵۳۶۶
عوامل گرانی سیمان بیرون کارخانه‌هاست؟تیتر20- در حالی مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار و اعلام سازمان حمایت، سیمان را در فهرست کالا‌های اولویت‌دار بازرسی قرار داد که اخیرا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نرخ فروش مصرف کننده برای هر پاکت سیمان خاکستری را حداکثر ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای هر تن سیمان فله ۲۹۰ هزار تومان اعلام کرده است.

این در حالی است که مطابق توافق اعضای جلسه برای تأمین بهنگام سیمان مورد نیاز انبوه‌سازان، پروژه‌های عمرانی و سایر مصارف عمده، واحد‌های تولیدی مکلف به تحویل بار به قیمت مصوب درب کارخانه به انبوه سازان، پروژه‌های عمرانی و سایر مصارف عمده با معرفی‌نامه رسمی هستند و علاوه بر این انجمن مکلف است با هماهنگی اعضا بر عاملان فروش نظارت کند.

بازرسان این سازمان و سازمان‌های صمت استان‌ها بر فعالیت عاملان توزیع سیمان نظارت می‌کنند و متخلفان برای ابطال عاملیت فروش و قطع تحویل سیمان به سازمان حمایت و انجمن مربوطه معرفی خواهند شد و انجمن مربوطه هم موظف است با هماهنگی تولیدکنندگان در صورت مشاهده تخلف عاملان یا پس از اعلام سازمان حمایت عاملیت آن‌ها را ابطال کند.
طبق قیمت مصوب سیمان عرضه می‌شود
در همین رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به اقتصاد ۲۴ گفت: امروز جنجال بر سر گرانی سیمان است. این در حالی است که قیمت‌های مصوب که درب کارخانه به فروش می‌رسد، دقیقاً همان قیمت‌های مصوب است، اما بدون افزوده شدن ارزش افزوده محاسبه شده است. این به معنی گرانفروشی نیست چراکه باید ارزش افزوده نیز بر قیمت مصوب لحاظ شود.

شیخان ادامه داد: نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده برای هر پاکت سیمان نیز بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده تعیین شده است. این درحالی است که مبلغ دریافتی ارزش افزوده متعلق به دولت است چه تولید کننده که درب کارخانه محصول را بفروش می‌رساند و چه فعال صنفی که مسئول عرضه این محصول هستند همگی با همان قیمت مصوب موظف به فروش هستند، اما با انضمام قیمت ارزش افزوده قطعاً نرخ سیمان متفاوت‌تر می‌شود و این موضوع گران فروشی نیست.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، سال‌های گذشته که با کمبود سیمان در بازار مواجه بودیم عاملانی بودند که درب هر کارخانه نام نویسی می‌کردند و عامل خرید برای توزیع سیمان می‌شدند؛ البته طبق ضوابط مصوب و تعیین شده و درچارچوب قیمت‌های اعلام شده؛ آن زمان هزینه حمل و نقل مطابق امروز با جهش قیمت روبرو نشده بود و خیلی بر قیمت نهایی تاثیرگذار نبود.
عوامل تاثیرگذار بر گرانی سیمان
شیخان با اشاره به اینکه تحویل سیمان برای مصارف داخلی کشور در ۴ ماه ابتدای سال افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است، تصریح کرد: در راستای این افزایش تقاضا برای سیمان، کرایه حمل‌ نیز گران شده و سیمان تحت تاثیر این گرانی، با افزایش قیمت در بازار مواجه شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: باید بازار به تعادل قیمت برسد. باتوجه به افزایش قیمت سایر محصولات مورد نیاز در ساخت و ساز، ضرورت دارد که قیمت سیمان نیز با نیاز بازار به قیمت سایر مصالح ساختمانی به تعادل برسد.

به گفته این فعال صنعتی، زمانی که سایر الزامات در ساخت و ساز با افزایش چند ده درصدی قیمت مواجه شده است، مصرف کننده نیاز خود را با خرید سیمان به عنوان جایگزین ارزان و آسان مرتفع می‌کند که این عاملی برای گرانی سیمان در بازار خواهد شد.

شیخان ادامه داد: در حالی که طی سال‌های گذشته عرضه سیمان بیشتر از تقاضای آن بوده، امروز برخلاف این رویه تقاضای سیمان به دلیل گرانی آهن و فولاد افزایش یافته است.

وی توضیح داد: مصرف سیمان به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به سایر مصالح کاربردی در ساخت و ساز و با ارزش مصارفی بالا، نظر انبوه سازان را به خود جلب کرده است و از اینرو میزان مصرف سیمان افزایش یافته است چون در مقایسه با کالای مشابه ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر است.

به گفته این فعال صنعتی، بحثی که با سازمان حمایت مطرح شده این است که هر پاکت سیمان درب کارخانه با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ بدون ارزش افزوده به خریدار و عاملان تحویل داده می‌شود، اما اینکه چرا سیمان بیشتر از این قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد را باید بررسی و علل آن را شناسایی کنند.

شیخان تاکید کرد: برای رسیدن به ایده آل‌های قیمتی در بازار باید مولفه‌های آن تحت هر شرایطی اجرا شود و در همین راستا نیاز است که با تعادل بخشی به قیمت سیمان از بروز سایر اتفاقاتی که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد جلوگیری شود./اقتصاد۲۴

ارسال نظرات
موضوعات روز