سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
موسوی گفت: امروز همان‌طور که بخش‌های مختلف اقتصادی راه افتاده باید بخش جذب توریست هم با قدرت کار خود را دنبال کند و در اینجا موضوع متوجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.
کد خبر: ۴۵۴۹۰
وام‌های کرونایی دولت بی‌تاثیر است؟تیتر20 - مدت‌هاست که فعالیت شرکت‌های گردشگری از سر گرفته شده است و علیرغم اینکه ستاد مقابله با ویروس کرونا بار‌ها از مردم خواسته از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند، اما این شرکت‌ها با تمام محدودیت‌های موجود به‌دنبال جذب مسافر هستند.

حال باید پرسید این رویکرد، سیاست یک بام و دو هوا است یا خیر؟

سیدکاظم موسوی، عضو هیات‌ رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: شرکت‌های توریستی و گردشگری هم بخشی از بدنه اقتصادی کشور هستند. زمانی که به‌تدریج اصناف شروع به از سرگیری فعالیت‌های خود کردند این شرکت‌ها هم مجاز شدند کار خود را آغاز کنند و این حق طبیعی آن‌ها است.

وی افزود: به‌هرحال خروج از خانه و رفتن به هر جایی می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد، ولی آیا می‌توان زندگی اجتماعی را متوقف کرد؟ یا می‌شود بدون اقتصاد، معیشت خانواده را تامین کرد؟ موضوع حائز اهمیت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اما نباید کسب و کار‌ها کاملاً تعطیل شوند به خصوص که معلوم نیست کرونا تا چه زمانی با ما باشد.

نماینده اردبیل تصریح کرد: من قاطعانه از شروع به‌کار شرکت‌های توریستی و گردشگری حمایت می‌کنم و فقط دو توصیه جدی به این شرکت‌ها دارم؛ اول اینکه به‌طور جدی بر رعایت اصول بهداشتی مسافران نظارت داشته باشند و اگر کوتاهی از سمت مسافر اتفاق افتاد تذکرات جدی را بدهند و این‌طور نباشد که بگویند به خود مسافر مربوط است، زیرا باید کاری کنیم که تاب‌آوری سیستم درمانی کشور کاهش پیدا نکند. دوم، این شرکت‌ها بسته‌ای را طراحی کنند که متفاوت از شرایط پیش از کرونا باشد. به‌هرحال همه از این وضعیت ضرر دیدند و باید دست به دست هم دهیم تا با سعه صدر از این دوران سخت عبور کنیم. بسته این شرکت‌ها باید با به‌گونه‌ای باشد تا مسافر، هم از سفر خود لذب ببرد و هم بداند از امنیت سلامت بر اساس استاندار‌ها برخوردار است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اکنون بسیاری از کشور‌ها برای اینکه در صنعت توریسم با مشکل روبرو نشوند اعلام کرده‌اند هر مسافری که در کشور ما به کرونا مبتلا شود می‌تواند از خدمات رایگان کشورمان برخوردار شود و حتی برخی از کشور‌ها اعلام کردند این مسافران می‌توانند طلب خسارت هم بکنند. این روش‌ها برای ارزآوری است و هیچ اشکالی ندارد که ایران هم برای جذب توریست از چنین امتیازاتی استفاده کند.

وی در ادامه عنوان کرد: ایران کشوری بزرگ و دیدنی است و حقیقتاً از ظرفیت‌های بالایی در حوزه جذب توریسم برخوردار است که نیاز به کمی تبلیغ و کار فرهنگی بیشتر نسبت به گذشته دارد. امروز همان‌طور که بخش‌های مختلف اقتصادی راه افتاده باید بخش جذب توریست هم با قدرت کار خود را دنبال کند و در اینجا موضوع متوجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

موسوی افزود: به‌طور کلی بسیاری از افراد حاضر در جهان مراعات‌هایی را دارند و سعی می‌کنند به سفر‌های غیرضروری نروند، اما اگر فردی خواست به قصد سفر نقل مکان کند نباید جلوی او را گرفت، بلکه باید برای این افراد چارچوبی را تعریف کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که درآمدشان وابسته به مسافر بوده است آسیب‌های جدی دیده‌اند. به‌طور مثال در این فصل، شهر سرعین میزبان چهار تا پنج میلیون گردشگر بود، اما به‌خاطر ویروس منحوس کرونا شغل‌های مرتبط که وظیفه سرویس‌دهی به این مسافران را داشتند ضرر‌های بالایی دیدند. از این‌رو وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به‌عنوان متولی، این شغل‌ها را دریابد و تلاشی داشته باشد تا دولت سهمی را برای جبران خسارات این زحمتکشان درنظر بگیرد. با وام‌های ۱۲ و ۱۶ میلیونی نمی‌توان این بنگاه‌های اقتصادی تاثیرگذار را حمایت کرد. اگر قرار باشد در دوران پساکرونا این شغل‌ها زنده بمانند و خدمات ارائه دهند می‌باید این روز‌ها از آن‌ها حمایت درست و حسابی شود تا بتوانند خود را جمع و جور کنند./اقتصاد۲۴


ارسال نظرات
موضوعات روز