جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
گزارش تیتر20 از رشد پوکی استخوان و کاهش مصرف شیر
مشکلات اقتصادی باعث شده است بسیاری از اقلام ضروری از جمله شیر از سبد خانوار حذف یا به حاشیه رانده شود. دولت به عنوان متولی سلامت جامعه با ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی جامعه در تامین شیر مصرفی خانوار به خصوص شیر نایلونی باید طرح های حمایتی ویژه ای از جمله تخصیص یارانه شیر را در برنامه داشته باشد.
کد خبر: ۴۵۷۴۵
دولت به شیر نایلونی یارانه بدهد؛ سلامت عمومی در خطر است
تیتر20 - شیر نایلونی از زمانی که به یاد داریم در سفره هر ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته است و با توجه به توجیه اقتصادی قیمت آن از محبوبیت بالایی برخوردار است. همچنین در دسترس بودن شیر نایلونی دلیل دیگری است که مورد مصرف اکثر خانوده‌های ایرانی است،‌ به این صورت که هر زمان شما اراده کنید می‌توانید از نزدیک‌ترین سوپرمارکت محل خود اقدام به تهیه این شیر محبوب کنید.

شیر نایلونی چیست و چه مقدار مصرف دارد؟
شیرها انواع مختلفی دارند ولی محبوب‌ترین شیر ایران، شیر نایلونی پگاه است که به نام شیر ارزان هم شناخته می‌شود. این شیر در عین ارزان بودن کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌دهد که برای مصرف کننده آن ویتامین‌های متنوعی را فراهم می‌آورد. از مهم‌ترین آنها کلسیم است که در جامعه نقش کلیدی را ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت حفظ سرانه مصرف ،شیر نایلونی می‌تواند نقش مهمی را در ارتقای سلامت افراد ایفا کند.

شیر نایلونی همانطور که از اسمش پیداست شیری است که داخل محفظه‌ای پلاستیکی به صورت کیسه ریخته می‌شود و با توجه به پایین‌تر بودن هزینه بسته بندی قیمتی ارزان‌تر از دیگر شیرها را دارد. 
دولت به شیر نایلونی یارانه بدهد؛ سلامت عمومی در خطر است
شیر نایلونی برای ایرانیان چه جایگاهی دارد؟
با توجه به سرانه مصرف شیر و کاهش سن پوکی استخوان در خانم ها و آقایان، مصرف انواع شیر در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته به مراتب پایین تر آمده است و اکثر خانواده‌ها به رغم آنکه خود را ملزم به مصرف شیر می دانند در تامین و مصرف شیر بخاطر مسائل اقتصادی با مشکل روبرو هستند.

با توجه به قیمت به صرفه شیر نایلونی برای قشر متوسط و ضعیف، این نوع شیر می تواند منبع تامین کلسیم خانواده ها قرار گیرد و باعث پیشگیری بسیاری از بیماری ها از جمله پوکی استخوان شود و جلوی تبعات سنگین کاهش سن ابتلا به این بیماری را بگیرد.

ضرورت توجه دولت به محصولات سلامت محور
در سال‌های اخیر و با توجه به شایع شدن پوکی استخوان در ایران ضرورت توجه دولت به محصولات سلامت محور امری طبیعی شده است و ضرورت توزیع لبنیات سلامت محور را دوچندان کرده است. از مهم‌ترین محصولات لبنی شیر نایلونی است که شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، از دیرباز به فکر تولید این محصول استراتژیک در ایران بوده است و می‌توان گفت تولید شیر نایلونی برای اولین بار در ایران را به نام خود ثبت کرده است. با توجه به اهمیت لبنیات مثل شیر، شرکت صنایع شیر ایران هم به تولید دوچندان این محصولات در کشور کرده است تا با عزمی جدی در تغییر روند پوکی استخوان قدم بردارد اما دستیابی به این هدف مهم نیازمند حمایت جدی دولت و تصمیم سازان است.

همانطور که پیش تر گفته شد مشکلات اقتصادی باعث شده است بسیاری از اقلام ضروری از جمله شیر از سبد خانوار حذف یا به حاشیه رانده شود.دولت به عنوان متولی سلامت جامعه با ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی جامعه در تامین شیر مصرفی خانوار به خصوص شیر نایلونی باید طرح های حمایتی ویژه ای از جمله تخصیص یارانه شیر را اجرایی نماید.
دولت به شیر نایلونی یارانه بدهد؛ سلامت عمومی در خطر است
مقایسه فرهنگ مصرف شیر در ایران و دیگر کشورها
قطعا شما هم تا به حال این جمله را شنیده‌اید که "شیر بخور تا سالم بمونی” و می‌توان گفت فرهنگ شیر خوردن در ایرانیان به خوبی جا افتاده است. حتی در مدارس هم این سنت از دیرباز بوده است که روزهایی در هفته میان دانش آموزان شیر توزیع شود هر چند که این موضوع چند سالی است به طور جدی دنبال نمی شود. 

اما با وجود همه فرهنگ‌سازی‌ها هنوز ایران بسیار جا دارد تا به سرانه مصرف شیر جهانی برسد و می‌توان گفت از این سرانه بسیار عقب‌تر است. میانگین مصرف شیر در کشورهای خارجی حدود ۱۵۰ کیلوگرم در سال بوده که در برخی کشورهای اروپایی این عدد حتی به ۳۰۰ کیلوگرم در سال هم می‌رسد. این در حالی است که در ایران زیر ۱۰۰ کیلوگرم شیر در سال مصرف می‌شود. این باعث شده است که سن پوکی استخوان در ایران مخصوصا در خانم‌ها به 45 سال برسد که بسیار آمار شوکه کننده‌ای است چون این رقم در کشورهای اروپایی به حدود ۷۵ سال می‌رسد.

این در حالی است که ایران در تولید شیر روزانه کشور خودکفا بوده و نیازی به واردات شیر ندارد در صورتی که در بسیاری از کشورها تولید شیر میسر نبوده و شیر از دیگر کشورها وارد می‌شود. این عزم ملی باید با حمایت های دولت در تک تک خانواده‌های ایرانی به وجود بیاید که شیر را با قدرت بیشتری به چرخه غذایی خود بیاورند و این اتفاق باعث شود تا بتوان سن پوکی استخوان را بالا برد.

یکی از برترین کشورها در مصرف شیر کشور سوئیس است که سالانه حدود ۳۵۰ کیلوگرم مصرف شیر دارند. این میزان حدود ۲۳۳ لیوان در سال برای هر فرد است، این آمار آماری بسیار مناسب برای یک کشور توسعه یافته است، به نظر شما در ایران افراد چند لیوان در سال شیر مصرف می‌کنند؟

ارسال نظرات
موضوعات روز