پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کسانی که کل فعالیت اقتصادی آ‌نها در کیش است و پروانه فعالیت اقتصادی از سازمان منطقه آزاد کیش دارند با هر میزان درآمد از مالیات معاف هستند.
کد خبر: ۴۵۷۶۱
نابودی حدود 70 درصد ظرفیت گردشگری به دلیل کروناتیتر20- محسن قریب (مدیرعامل موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های جزیره کیش) با اشاره به تاثیرگذاری مستقیم کرونا بر فعالیت‌های جزیره کیش گفت: جزیره کیش به عنوان سمبل مناطق آزاد کشور شناخته می‌شود و با وسعت 90 کیلومتر مربع کاملا به عنوان یک جزیره گردشگری شناخته شده و سال 98 حدود دو میلیون نفر گردشگر وارد این جزیره شده‌اند و تقریبا روزانه 40 پرواز ورودی از 18 فرودگاه به کیش می‌آمدند و حتی در ایام نوروز در سال‌های گذشته روزانه 60 پرواز به کیش می‌آمد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر جزیره کیش با توجه به معافیت‌های قانونی که برای آن در نظر گرفته‌اند، توانسته تبدیل به یک مرکزی برای تولید و صنعت باشد افرادی که در جزیره کیش سرمایه‌گذاری می‌کنند و کارآفرینی ایجاد می‌کنند تا 20 سال از مالیات معاف هستند، لغو روادید برای اتباع خارجی و از عوارض گمرکی نیز می‌توانند برخوردار شوند.

قریب ادامه داد: امسال به دلیل شرایط کرونا صنعت گردشگری بیش از سایر صنایع دچار مشکل شد و حدود 70 درصد ظرفیت گردشگری کشور به دلیل کرونا از بین رفته است. البته هم اکنون نیز روزانه حدود 20 پرواز به کیش انجام می‌شود اما ظرفیت واقعی دو برابر این میزان است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل آنکه امکانات تفریحی همچون کنسرتها ، کلوپ‌های دریایی ، جُنگ‌ها تعطیل هستند شرایط رضایتمندی مناسبی برای مسافران حاصل نمی‌شود و به همین دلیل نمی‌توان تعداد مسافران را افزایش داد.

قریب با اشاره به اینکه بسیاری از افراد کیش را به عنوان خانه دوم خود می‌دانند و علاوه بر سرزمین مادری در کیش نیز برای خود خانه‌ای خریدند، گفت: عمده کسانی که به کیش سفر می‌کنند مسافرانی هستند که در هتل اقامت دارند و این مسافران هستند که از جمیع خدمات کیش استفاده می‌کنند و همچنین به رونق گردشگری کیش و درآمدزایی جزیره کمک زیادی می‌کنند.

وی ادامه داد: گردشگری و صنعت گردشگری ازجمله برنامه‌هایی است که حیاتش به حضور گردشگر و مسافر متصل است و تا زمانی که برنامه ستاد مبارزه با کرونا و شورای سلامت این است که مردم در خانه بمانند و سفر نکنند نمی‌توان انتظاری برای رونق گردشگری داشت و همچنین نمی‌توان برنامه‌ای را ارائه کرد که برخلاف برنامه‌های ستاد مبارزه با کرونا باشد.

قریب با اشاره به تلاش‌هایی که برای کمک به بازاریان جزیره و همچنین بخشودگی اجاره بها توسط مالکین محترم و هزینه‌های دیگر کسبه در کیش شده است، گفت: جلسات متعددی با فعالین اقتصادی کیش  برگزار شد و سازمان منطقه آزاد نیز حدود سه ماه وصول چک‌ها و اجاره و طلب‌های خود را به تاخیر انداخت و استمهال کرد اما از تیرماه شرایط عادی شده است. در خصوص هتلها و رستوران‌ها متاسفانه امکان جذب برخی از نیروهای قبلی  برای هتل‌ها و مراکز گردشگری وجود ندارد و برخی از هتل‌ها حتی نیروهای خود را تعدیل کردند و این مساله مشکلی است که در کل کشور وجود دارد و این نگرانی وجود دارد که نیروهایی که تخصصی آموزش دیده‌اند به دلیل کاهش شغل‌ها جذب مشاغل دیگر شوند.

قریب گفت: سالانه حدود 250 میلیون دلار صادرات از کیش انجام می‌شود و جزیره کیش در تامین و استفاده از مواد بهداشتی و محلولهای ضدعفونی مرتبط با کرونا کاملا خودکفا است.

وی درباره جلساتی که با رییس اداره مالیات برگزار شده، گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته با رییس محترم اداره دارایی کیش داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سه گروه در کیش فعالیت اقتصادی می‌کنند گروه اول کسانی هستند که کل فعالیت اقتصادی آ‌نها در کیش است و پروانه فعالیت اقتصادی از سازمان منطقه آزاد کیش دارند. این گروه با هر میزان درآمد از مالیات معاف هستند. البته کسانی که می‌خواهند از این معافیت برخوردار شوند باید هر سال اظهارنامه پرکنند و بر مبنای اظهارنامه معاف هستند.

قریب افزود: گروهی از افراد که حدود پنج درصد می‌شوند همزمان هم در کیش فعالیت اقتصادی دارند و هم در سرزمین مادری ، که طبعا آن بخش از فعالیت اقتصادی که به سرزمین اصلی ارتباط دارد مشمول مالیات است. گروهی دیگر کسانی هستند که شرکت و یا موسسه خود را در کیش ثبت کردند اما هیچ حضوری در جزیره ندارند و فقط به صورت صوری در کیش حضور دارند این گروه باید به صورت کامل مالیات خود را بدهند.

وی ادامه داد: حدود 740 میلیارد تومان مالیاتی است که از صاحبان شرکت‌های گروه سوم یعنی کسانی که فقط شرکت را در کیش ثبت کردند ولی حضور ندارند اخذ شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد این شرکت‌ها یا باید به محل اصلی خود در شهرهای خودشان بازگردند و مالیات بدهند و یا اینکه به صورت کامل در کیش فعالیت کنند زیرا حضور این گونه باعث بدنامی جزیره کیش شده است.

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که پیش فروش تعدادی از واحدهای مسکونی از قبل در کیش ایجاد کرده است، گفت: مبنای بسیاری از پروژه های ساختمانی که دچار مشکل شدند بر اساس پیش‌فروش بوده است و متاسفانه به دلیل برنامه‌ریزی نادرست و پیش‌فروش بیش از اندازه و همچنین افزایش نرخ ارز نتوانستند پروژه‌های خود را در موعد تکمیل کنند و به تعهدات خود عمل کنند لکن اخیرا با توجه به افزایش قیمتهای فروش آپارتمان‌ها ، فرصت خوبی ایجاد گردیده تا سرمایه گذاران مذکور بتوانند سریعا پروژه ها را تکمیل و تحویل مشتریان بدهند./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز