پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
از حدود 10 سال پیش، تعامل بانک ها و سینمای ایران پررنگ تر شد. فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار شد؛ فیلمی که از سوی یک بانک خصوصی تغذیه مالی شده بود؛ بانک پاسارگاد
کد خبر: ۴۶۰۷۸
کدام بانک ها، کدام فیلم ها را ساختند؟
تیتر20 - بانک پاسارگاد جزء اولین بانک هایی بود که در سینما سرمایه گذاری کرد، تعداد فیلم های تحت حمایت مالی این بانک تاکنون، ۷ عنوان است. در این میان با احتساب سهم مرسومِ ۳۷ تا ۴۰ درصدی سرمایه گذار یا تولید کننده از فروش فیلم، میزان فروش و میانگین سهم بانک پاسارگاد در فیلم ها به شرح زیر برآورد می شود، لازم به ذکر است که بانک پاسارگاد در بخشی از سرمایه گذاری این فیلم ها سهیم بوده است. برای مثال در تولید «من دیه گو مارادونا هستم»، ۵۰ درصد بودجه از سوی بانک، ۲۵ درصد بودجه از شرکت سرمایه گذاری «پارس آریان» و ۲۵ درصد سرمایه گذاری نیز توسط تهیه کننده یعنی جواد نوروزبیگی پرداخت شد:
کدام بانک ها، کدام فیلم ها را ساختند؟

با این حال فروش جهانی این آثار نیز جالب توجه است. طبق آمار اعلام شده از سوی موسسه Box office mojo ، فیلم «جدایی نادر از سیمین» در اکران جهانی توانست فروشی حدود ۲۰ میلیون دلار داشته باشد؛ رقمی که برای سرمایه گذار ایرانی آن هم در ده سال گذشته، رقم بزرگی است. امری که نشان می دهد ، سود سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه سینما، به نسبت آورده آن ها رقم قابل‌توجهی است.

بانک گردشگری از دیگر بانک‌هایی است که نسبت به سایر بانک‌ها با کارنامه موفق‌تری در گیشه روبه‌روست. راضی کردن مرضیه بروند برای ساخت فیلم سینمایی از یکی از مهم‌ترین خاطرات کودکی چند میلیون ایرانی، کاری بود که بانک گردشگری انجام داد و ریسک سرمایه‌گذاری روی یک برند موفق داخلی را پذیرفت. «شهر موش ها ۲» با ۶ میلیارد تومان تولید شد و در گیشه به فروش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی رسید. سهم سرمایه گذار از این رقم، ۴ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان برآورد می شود.

بانک سینا از دیگر بانک های دخیل در ساز و کار مالی سینما است. این بانک، وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است و بخشی از سرمایه «نگار» ساخته رامبد جوان را تدارک دید. این فیلم بیش از ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان فروش داشته و سهم سرمایه گذار از این رقم، بیش از ۹۷۱ میلیون تومان است.

بانک اقتصاد نوین از دیگر بانک‌هایی است که سعی کرده جای پایی برای خود در سینما باز کند. این بانک هم به مانند بانک پاسارگاد هم سابقه تولید و سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی را دارد و هم بعضا در حمایت از بعضی جشنواره‌های سینمایی وارد فضای فرهنگ شده است. شرح مالی برخی از آثار سینمایی تولید شده با مشارکت چنین است:
کدام بانک ها، کدام فیلم ها را ساختند؟
البته مجموعه مستندهای «کارستان» به تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب که با حضور پررنگ رخشان بنی‌اعتماد، در اکران هنر تجربه بسیار به چشم آمده بود نیز از پروژه‌های سینمایی اقتصاد نوین است. حمایت و سرمایه‌گذاری در انتشار کتاب، آلبوم موسیقی، جشنواره فیلم پروین و گالری هنرهای تجسمی هم از دیگر حیطه‌های فعالیت این بانک است.

بانک ملت در تامین سرمایه فیلم «لس‌آنجلس- تهران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی تینا پاکروان از دیگر بانک‌هایی است که سال ۱۳۹۷ به باشگاه بانکی‌های فیلمساز پیوست. در تیزر تبلیغاتی این فیلم رسما نام و لوگوی بانک ملت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه ذکر و باشگاه مشتریان بانک ملت هم آن را به مخاطبان خود توصیه کرده بود. این فیلم بیش از ۷ میلیارد و ۱۷۷ میلیون تومان فروش داشت که بیش از ۲ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان از ان سهم سرمایه گذار است.
ارسال نظرات
موضوعات روز