شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
مناطق آزاد کشور به دلیل موقعیت‌های ویژه و معافیت‌هایی که برای فعالیت‌های اقتصادی و شرکت‌ها در نظر می‌گیرد بسیار مورد توجه است و در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان اقتصادی اقدام به ایجاد شرکت در مناطق آزاد کرده‌اند و به همین دلیل کم هم نیستند شرکت‌هایی که واسطه‌ای برای انجام امور مربوط به ثبت شرکت هستند و این فرآیند را سهل‌تر می‌کنند، اما آیا نظارتی بر ایجاد شرکت‌ها و جلوگیری از ایجاد شرکت‌های صوری در مناطق آزاد صورت می‌گیرد؟
کد خبر: ۴۶۲۰۷
ثبت شرکت در مناطق آزاد بدون حضور فیزیکی در منطقه؟!تیتر20- ثبت شرکت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل داشتن شرایط ممتاز این مناطق و معافیت‌های مالیاتی مزیت زیادی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری هم به خود جذب کرده است. اما یکی از گلایه‌هایی که به مناطق آزاد کشورمان می‌شود فعالیت شرکت‌های صوری در این مناطق است و برخی شرکت‌هایی که در سرزمین اصلی فعالیت می‌کنند برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی تنها دفتر‌هایی با حضور یک منشی دارند که فقط پاسخگوی شرایط ضرور باشد که به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل سهولت ثبت شرکت در این مناطق و عدم رصد فعالیت شرکت‌هاست.

جالب‌تر آنکه وقتی به سایت‌های موسسه‌های حقوقی که فعالیت ثبت شرکت در مناطق را انجام می‌دهند مراجعه می‌کنیم عبارات قابل تاملی درباره مزایای مناطق آزاد اقتصادی نوشته اند از جمله اینکه ماموران گمرکی کمتر در این مناطق درباره واردات و صادرات شرکت‌ها مداخله می‌کنند!

فعالیت بدون ضابطه و رهاشده این موسسه‌های حقوقی امروز بسیار بالاست و رقابت در میان آن‌ها نیز زیاد است به طوری که وقتی در برخی از خیابان‌های تجاری پایتخت قدم می‌زنید گویی در سنگ فرشی از تبلیغات آن‌ها گام برمی دارید که شرکت‌های تجاری و بازرگانی را تشویق به ثبت شرکت در مناطق آزاد برای بهره مندی از مزایای این مناطق می‌کنند ولو با ایجاد دفتر صوری؛ مزایایی که به شما می‌گوید اگر دفتری در مناطق آزاد ایجاد کنید می‌توانید از معافیت‌های ۲۵ ساله مالیاتی بهره‌مند شوید؛ همین مسئله باعث می‌شود توجه هر رهگذری به این نوع تبلیغات جلب شود و این سوال را ایجاد کند که آیا به همین سادگی می‌توان در مناطق آزاد شرکت صوری ثبت و از مزایای آن استفاده کرد؟

خبرنگار اقتصاد ۲۴ برای بررسی بیشتر این موضوع با چند نمونه از این شرکت‌ها تماس گرفت و جویای شرایط ثبت شرکت در مناطق آزاد شد. به گفته کارشناس حوزه مناطق آزاد یکی از این مجموعه ها، برای ثبت شرکت لازم نیست حتما در منطقه فعالیت اقتصادی داشته باشیم!

برای مثال اگر بخواهیم در منطقه آزاد انزلی ثبت شرکت کنیم فقط لازم است با اسم این منطقه فعالیت و اظهارنامه‌های مالیاتی را هم به‌موقع پرداخت کنیم و اگر کارکردی نداریم می‌توانیم صفر رد کنیم، اما مزیت آن این است که می‌توانیم از معافیت مالیاتی استفاده کنیم.

پس از سوال خبرنگار اقتصاد ۲۴ در مورد اینکه آیا نهاد‌های نظارتی برای بازرسی شرکت ثبت شده، به منطقه می‌آیند یا خیر این کارشناس پاسخ داد خیر و در ادامه گفت که ماموران همان ابتدای ثبت شرکت یکبار برای بررسی مراجعه می‌کنند و سپس اذعان می‌کند که خود مجموعه آنها، حتی چنین کار‌هایی را متقبل می‌شود و این اطمینان را می‌دهد که جای نگرانی نیست!

این کارشناس ثبت شرکت‌ها در مناطق آزاد در ادامه می‌گوید، مناطق آزاد مثل تهران یا سایر شهرستان‌ها نیست که بازدید کنند، اما اگر بخواهند بیایند برای بازرسی ما منشی در منطقه داریم که می‌تواند پاسخگوی سوالات ماموران باشد!
برای بررسی بیشتر با کارشناس مناطق آزاد یکی دیگر از همین موسسات ثبت شرکت‌ها تماس گرفتیم، اما فرد پاسخگو برخلاف فرد پیشین تاکید کرد شرکتی که تصمیم به ثبت آن در منطقه آزاد مورد نظر دارید باید صد در صد در محل حضور داشته باشد و به علت بازدیدی که صورت می‌گیرد باید قوانین به درستی اجرا شود.

وی همچنین تاکید کرد مکان شرکتی که در نظر گرفته‌ایم باید اداری-تجاری باشد و سند مالکیت یا اجاره نامه هم به نام شرکت باشد؛ علاوه بر آن باید شرکت مجوز اقتصادی داشته باشد. وی هزینه ثبت شرکت در مناطق آزاد را ۷ میلیون و مدت زمان ثبت را نیز حداکثر ۲۰ تا ۳۰ روز اعلام کرد.

این پاسخ‌های ضد و نقیض ما را بر آن داشت تا برای گرفتن پاسخ درست سراغ مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برویم و ببینیم آیا فعالیت این شرکت‌ها تحت نظارت است یا خیر و آیا شرکت ثبت شده در مناطق آزاد بدون حضور در منطقه می‌تواند فعالیت کرده و از معافیت‌های آن استفاده کند، یا این شرکت‌ها برای سود خودشان چنین وعده‌هایی می‌دهند؟

محسن پوراحمدی، مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خبرنگار اقتصاد ۲۴ توضیح داد: تاسیس شرکت در مناطق آزاد از طریق سامانه ثبت شرکت‌های مربوط به هر منطقه ثبت می‌شود . در ابتدا با ارایه آمار اطلاعاتی اولیه در مورد موضوع شرکت و مشخصات موسسین تعیین نام صورت می‌پذیرد.

وی افزود: تعیین نام از طریق وب سرویس آنلاین ثبت شرکت‌های کشور متصل و تاییدیه نام انجام خواهد شد. پس از تایید نام، سایر اقلام اطلاعاتی دریافت و به پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور موضوع ماده ۹ قانون ارتقای نظام سلامت اداری از طریق وب سرویس ارسال و پایگاه مربوطه نیز شناسه ملی برای شرکت صادر و در نهایت شرکت تاسیس خواهد شد.

پوراحمدی خاطرنشان کرد: سامانه ثبت شرکت‌ها به صورت آنلاین با سازمان ثبت احوال و ادارات پست کشور برای احراز هویت افراد متصل است و در شرف اتصال به سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان مالیات و سازمان ثبت شرکت‌های کشور برای جلوگیری از ثبت شرکت به نام افرادی که ممنوعیت قانونی برای ثبت شرکت دارند متصل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: کلیه سازمان‌های مناطق آزاد شخصیت حقوقی مستقل دارند و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صرفا نقش نظارتی و هماهنگی دارد. موضوع ثبت شرکت و ثبت سفارش از زیر مجموعه‌های سامانه پنجره واحد الکترونیکی است که دولت تکلیف داشته به جهت ایجاد وحدت و یکپارچگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، صرفه جویی مالی و جلوگیری از کار‌های موازی بیهوده آن را ایجاد کند. در همین راستا دبیرخانه مسئول تهیه این سامانه‌ها از جمله سامانه‌های صنایع، تجارت، گمرک، روابط کارگری کارفرمایی، محیط زیست، سلامت، اصناف و... با استقرار سرور مرکزی در دبیرخانه برای انجام کارهای نظارتی شده است.
مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با وجود اینکه در هر منطقه هر سامانه سرور مربوط به خودشان را دارند اما بانک مرکزی به جهت تمرکز نظارت بر رفع تعهد‌های ارزی فعالان و بازرگانان، موضوع نظارت و پیگیری‌های مربوطه با لینک برقرار شده در سامانه‌های مربوطه ارزی و نیما را بر عهده دبیرخانه شورایعالی قرار داده است.

وی ادامه داد: در نهایت هرگونه ارایه خدمت صرفا از طریق سامانه است و تا سامانه فرد را مورد شناسایی قرار ندهد سیستم به وی اجازه ورود نخواهد داد لذا اخذ مجوز از منطقه برای شخص حقیقی و ثبت شرکت برای شخص حقوقی به جهت ورود به سامانه الزامی است، ضمن اینکه چنانچه مجوز فعالیت اشخاص به هر دلیلی باطل و یا منقضی شود سامانه از هرگونه خدمات به متقاضی ممانعت می‌کند و درحال حاضر چنانچه شرکتی در منطقه نباشد شناسه ملی او در پایگاه تعلیق می‌شود و در نهایت بی اعتبار خواهد شد.

پوراحمدی در پایان یادآور شد: به علاوه اداره ثبت شرکت‌ها به شخصی که مجوز فعالیتش معتبر نباشد خدمات ثبت از جمله تغییرات را انجام نخواهد داد و از همه مهمتر چنانچه اشخاص اظهارنامه مالیاتی ندهد و افشای اطلاعات عملکرد نداده باشند ضمن ابطال مجوز فرد به اداره مالیات معرفی خواهد شد./اقتصاد۲۴


ارسال نظرات
موضوعات روز