جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
تیتر20 بررسی می کند؛
هرچند افزایش نرخ دلار منجر به افزایش درآمد شرکت هایی مانند فولاد خوزستان می شود اما بی تردید این اتفاق می تواند بر کاهش حجم فروش تاثیر گذار باشد. از سویی دیگر با افزایش نرخ دلار رقابت پذیری در بازار صادراتی برای تولیدکنندگان سخت خواهد شد و همین موضوع می تواند حجم صادرات فولاد را کاهش داده و بازار را به رقبا بسپارد.
کد خبر: ۴۶۳۹۸
دلار به کمک فولاد خوزستان آمد/ رشد درآمدی که حاصل آشفتگی بازار ارز بود
تیتر20 - فولاد خوزستان طی عملکرد ۵ ماهه نخست سال جاری مبلغ ۹۳۹۸.۹ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۴۱ درصد رشد داشته است.

این رشد در حالی به ثبت رسیده است که بازار فولاد در داخل با مشکلاتی در عرضه های بورسی و همچنین قیمت گذاری مواجه بود و در حوزه صادرات، تحریم ها و شیوع کرونا بازارهای هدف را مورد اصابت قرار داده است. 

اما چطور در چنین وضعیتی رشد 41 درصدی ثبت شده می تواند تاثیری برگرفته از بازار پر تنش ارز در کشور باشد. 

درواقع قیمت شمش فولاد به صورت لحظه ای و براساس نرخ دلار در حال افزایش است. حال این اتفاق می تواند برای شرکتی که خود مبنای قیمت گذاری زنجیره فولاد محسوب می شود، مثبت خواهد بود و میزان درآمد آن را افزایش می دهد.
 
درواقع چندان نمی توان به این رشد بالید و آن را یک اتفاق بزرگ تلقی کرد زیرا این رشد به نوعی رشد کاذب و تنها براساس تنش های بازار ارزی رخ داده است. 

اگر در زمانی که شرایط صادراتی مناسب و بازار داخل نیز متعادل بود و فولاد خوزستان می توانست در 5 ماهه چنین رشدی را به ثبت برساند باید آن را یک جهش بزرگ درآمدی تلقی می کرد.
 
اما درست در 5 ماهه ابتدایی سالی که با بحران کرونا آغاز شد و بازارهای صادراتی به دلیل تشدید دوباره تحریم ها با موانع مواجه شدند و از سویی دیگر سیاست های انقباضی وزارت صمت در حوزه صادرات این کار را دشوار کرده بود، دلار به کمک فولاد خوزستان آمد تا کمبودهای این فولادساز جبران شود.

این موضوع در حالی رخ داده است که صنعت فولاد با قیمت های ریالی مواد اولیه خود و همچنین انرژی مورد نیاز را تامین می کند اما در نهایت شمش تولید شده براساس نوسانات نرخ ارز به فروش می رسد. 

البته در کنار تاثیر نرخ ارز، نبود نظارت بر بازار توانست نرخ شمش را افزایش دهد که در نهایت با کشمکش های فراوان صادرات فولاد مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت و براساس رعایت کف عرضه در بورس کالا شد.

اما فولاد سازان سنگ آهن را به عنوان اصلی ترین ماده اولیه خود به قیمت ریالی خریداری می کنند موضوعی که بارها از سوی فعالان سنگ آهن نیز مورد انتقاد قرار گرفته و معتقد هستند باید سنگ آهن به قیمت جهانی در بازار داخل فرخته شود. این موضوع می تواند در کاهش خام فروشی نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

هرچند افزایش نرخ دلار منجر به افزایش درآمد شرکت هایی مانند فولاد خوزستان می شود اما بی تردید این اتفاق می تواند بر کاهش حجم فروش تاثیر گذار باشد. از سویی دیگر با افزایش نرخ دلار رقابت پذیری در بازار صادراتی برای تولیدکنندگان سخت خواهد شد و همین موضوع می تواند حجم صادرات فولاد را کاهش داده و بازار را به رقبا بسپارد.

باید در بازار فولاد به این موضوع توجه داشت که قیمت زنجیره فولاد براساس بهای شمش فولاد خوزستان در بورس کالا مشخص می‌شود. به عبارت دقیق‌تر قیمت سنگ‌آهن ۵درصد، کنسانتره ۱۶درصد، گندله ۲۳درصد و آهن اسفنجی ۵۰درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. 

قیمت شمش فولاد خوزستان نیز برحسب فوب بندرعباس و براساس دلار تعیین می‌شود؛ درنتیجه با توجه به این نحوه قیمت‌گذاری، بهای دلار بر قیمت شمش فولاد نیز تاثیرگذار است.

اما سیگنال هایی که این روزها از بازارهایی همچون بورس و ارز و طلا فرستاده می شود، حاکی از آن است که نوسانات در بازار دلار به قوت ادامه دارد. این در حالی است که در روزهای اخیر بورس با ریزش فراوان مواجه شده و شاید بسیاری از سهامداران از حضور در بورس منصرف شده و به صف فروش بروند. در نتیجه با وجود تحریم های وضع شده و همچنین بحران کرونا،تنها اتفاقی که می تواند درآمد شرکت های فولادی از جمله خوزستان را افزایش دهد، رشد نرخ دلار خواهد بود، اما باید منتظر ماند و دید آیا حجم فروش هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته یا آنکه رکود در بازار مسکن، توقف تولید برخی واحدها به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و.... میزان حجمی فروش را کاهشی می کند. 

در صورتی که التهابات بازار ارز ادامه دار باشد و دلالان در این بازار جولان دهند بی تردید فولاد خوزستان رشدی بیشتر از 41 درصد را برای 6 ماهه دوم سال می تواند متصور شود. اما در آن سوی ماجرا مصوبات جدید وزارت صمت درباره صادرات فولاد و الزام عرضه در بورس نیز می تواند چالش های جدیدی را برای فولادی ها به همراه داشته باشد که تمامی اثر خود را در بازار نمایان می کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز