شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
در حال حاضر وانت های گروه بهمن سهم قابل توجهی در بازار دارند و حالا که این خودروساز بخش خصوصی برای افزایش تولید آنها برنامه ریزی کرده، این سهم بیشتر نیز خواهد شد. اقدام گروه بهمن در افزایش تولید و داخلی سازی آن می تواند بخشی از نیاز بازار را جبران کند.
کد خبر: ۴۶۴۴۲
توجه گروه بهمن به تولید وانت
تیتر20 - اگرچه وقتی صحبت از تولید و قیمت خودرو می شود، معمولا بیشتر پای محصولات سواری در میان است، اما وانت ها نیز سهم قابل توجهی در بازار خودرو کشور دارند و وسیله کار خیلی ها به شمار می روند. در ایران وقتی صحبت از وانت می شود، بعید است شکل و شمایل محصول متعلق به گروه بهمن (همان وانت مزدای معروف) در اذهان عمومی نقش نبندد. 

مرور آمارهای تولید و فروش طی سال های گذشته نشان می دهد وانت و وانت های مزدا نیز پا به پای رقبای شان پیش آمده اند. در این بین، وانت مزدای معروف در واقع حکم خودرویی به اصطلاح نوستالژیک طی این سال ها برای ایرانی ها پیدا کرده و از همین رو گروه بهمن نیز همواره بر ادامه تولید آن اصرار داشته است. بهمنی ها البته خود را به وانت مزدا محدود نکرده و در حال حاضر مدل های دیگری را نیز (به عنوان وانت) به تولید می رسانند.   

اخیرا نیز مدیرعامل گروه بهمن از برنامه این شرکت برای افزایش تیراژ وانت های این شرکت صحبت به میان آورده است. بنابر گفته یوسف الهی شکیب، گروه بهمن قصد دارد  تیراژ محصولات وانت را افزایش دهد تا بتواند بخشی از نیاز کشور به این محصول را برطرف کند.

وی این را هم گفته که هم اکنون بیشتر وانت‌های تولیدی در بهمن موتور، در شرکت‌های تابعه گروه بهمن داخلی‌سازی شده اند. گروه بهمن در حال حاضر سه مدل وانت را به تولید می رساند که شامل، وانت کاپرا، وانت کارا تک کابین و وانت کارا دو کابین می شوند.

در حال حاضر وانت های گروه بهمن  سهم قابل توجهی در بازار دارند و حالا که این خودروساز بخش خصوصی برای افزایش تولید آنها برنامه ریزی کرده، این سهم بیشتر نیز خواهد شد.

هرچند در فضای فعلی بازار خودرو، شاید افزایش تیراژ به تنهایی نتواند مانع رشد قیمت شود، اما به هر حال بی تاثیر هم نبوده و حداقل فایده اش این است که بازار با کمبود عرضه کمتری مواجه خواهد بود. اما اتفاق دیگری که در مورد وانت های گروه بهمن رخ داده، افزایش عمق ساخت داخل آنها است.

 هدف گروه بهمن از داخلی سازی وانت ها طبق اعلام مدیرعامل این شرکت، سهولت در تامین قطعات، بهای تمام شده تولید مناسب تر است. همان طور که مدیرعامل گروه بهمن عنوان کرده، با داخلی سازی وانت های این شرکت، تامین قطعات و تولید آنها راحت تر خواهد بود. 

این موضوع ریشه در تحریم آمریکایی ها و دوستان شان دارد، چه آنکه تحریم روند عادی تامین قطعات موردنیاز خودروسازان را بر هم زده و به تبع آن، تیراژ پایین تر از ظرفیت اسمی است. بنابراین اینکه گروه بهمن توانسته داخلی سازی وانت هایش را افزایش دهد، کمک بزرگی به تولید این محصولات در راستای برنامه جدید شرکت (افزایش تیراژ) خواهد کرد، زیرا نیاز نیست برای تامین برخی قطعات، چشم انتظار خارجی ها بماند. 

اما نکته مثبت دیگری که داخلی سازی وانت های گروه بهمن به دنبال دارد، پایین آمدن قیمت تمام شده تولید است. در واقع اینکه بهمنی ها توانسته اند بخشی از قطعات موردنیاز خود را به ساخت داخل برسانند، سبب کاهش ارزبری وانت های تولیدی این شرکت خواهد شد و این موضوع با توجه به صعود شدید نرخ ارز، کاهش هزینه تمام شده تولید را در پی خواهد داشت.

ارسال نظرات
موضوعات روز