جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
تیتر20 بررسی می کند؛
درواقع انتظارات از وزیر آتی صمت را اما می توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد، یکی از سوی خودروسازان و دیگری از سمت مشتریان.
کد خبر: ۴۶۴۹۳
انتظارات خودروسازان و مشتریان از وزیر آتی صمت چیست؟
تیتر20 - وزیر جدید صنعت،معدن و تجارت در حالی احتمالا چندی دیگر مشخص خواهد شد که همزمان شهروندان و خودروسازان و قطعه سازان انتظاراتی از وی دارند، انتظاراتی بیشتر از جنس قیمت و کیفیت.

درواقع انتظارات از وزیر آتی صمت را اما می توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد، یکی از سوی خودروسازان و دیگری از سمت مشتریان. در این بین، انتظارات خودرویی شهروندان از وزیر جدید، بیش هر مسئله دیگری حول محور قیمت و البته کیفیت می چرخد.

مشتریان ایرانی سال هاست بابت قیمت و کیفیت خودروهای داخلی، شکایت داشته و از دولت و وزارت صمت انتظار دارند این دردهای کهنه را درمان کنند. در حال حاضر قیمت خودرو در بازار به شدت بالا رفته و نرخ کارخانه ای خودروهای داخلی نیز هر چند وقت یکبار افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه سطح کیفی خودروها چندان تعریفی ندارد، مشتریان رشد قیمت را برنمی تابند. آنها معتقدند وزیر جدید صمت باید ضمن الزام خودروسازان به بهبود کیفیت محصولات، مانع رشد قیمت خودرو (چه در کارخانه و چه در بازار) شود.

این انتظارات عمومی اما در حالی است که خودروسازان نیز مطالباتی از وزیر جدید صمت دارند و اتفاقا از وی انتظار دارند تکلیف قیمتگذاری خودرو را یکبار برای همیشه روشن کند. در حال حاضر شورای رقابت افسار تعیین قیمت خودروهای داخلی را در دست دارد و با وجود آنکه بازه زمانی بازنگری قیمت را کاهش داده، اما خودروسازان باز هم ناراضی اند. آنها معتقدند مدل قیمتگذاری شورای رقابت سبب وارد شدن زیانی هنگفت به صنعت خودرو شده، زیرا نرخ های اعلامی حتی کفاف هزینه های تولید را نیز نمی دهد.

خودروسازان مدعی اند اینکه قیمت ها در بازار سر به فلک زده اند، تقصیر آنها نیست و نفعی هم برایشان ندارد و اتفاقا پولی که باید به جیب تولیدکنندگان (شرکت های خودروساز و قطعه ساز) برود، نصیب دلالان و واسطه گران می شود. بنابراین به نظر می رسد مهمترین خواسته خودروسازان و البته قطعه سازان از وزیر جدید صمت این است که شورای رقابت از قیمتگذاری حذف و روشی دیگر برای تعیین قیمت در نظر گرفته شود.

 از دید اهالی صنعت خودرو، روش جدید می تواند شامل قیمتگذاری در حاشیه بازار یا سپردن قیمت خودرو به بورس کالا باشد. هرچند برای خودروسازان، قیمتگذاری در حاشیه بازار روش مطلوب تری است و آنها در درجه نخست خواستار به کارگیری آن هستند، با این حال عرضه خودرو در بورس کالا هم تا حد زیادی دغدغه قیمتی شان را رفع خواهد کرد. 

خاصیت اصلی هر دو روش پیشنهادی این است که خودروسازان از محدوده زیاندهی تولید خارج خواهند شد و دیگر مجبور نیستند محصولاتشان را زیر قیمت بفروشند. خودروسازان اما این را هم می گویند اگر قرار است قیمتگذاری خودرو همچنان دستوری باشد، پس وزیر جدید صمت حداقل در راستای تامین مالی آنها اقدام کند. آنها تاکید می کنند که اگر مسئله قیمتگذاری یا به عبارت دقیق تر، تامین مالی صنعت خودرو (به هر طریقی) حل شود، هم تولید بالا خواهد رفت و هم کیفیت رشد می کند، بنابراین بخشی از دغدغه مشتریان نیز در مسیر رفع شدن قرار خواهد گرفت. 

اما دیگر دغدغه خودروسازان در شرایط فعلی، تامین کم دردسرتر ارز و مواد اولیه است که طبعا انتظار دارند وزیر جدید صمت فکری به حال رفع آن بکنند. اهالی صنعت خودرو می گویند در حال حاضر با توجه به مشکلات تحریم، خودروسازی و قطعه سازی کشور به اندازه کافی با چالش در تامین مواد اولیه و قطعات مواجه است، بنابراین وزرات صمت باید در راستای رفع تحریم های داخلی تلاش کند. منظور آنها از تحریم های داخلی، مشکلاتی است که بابت تامین ارز، ثبت سفارش، ترخیص از گمرک و... وجود دارند و اجازه نمی دهند تولید جان بگیرد. خودروسازان و قطعه سازان از وزیر جدید صمت انتظار دارند ناجی و وکیل آنها در مقابل محدودیت های داخلی تولید باشند تا مجبور نشوند همزمان در دو جبهه تحریم داخلی و خارجی بجنگند. 
     

ارسال نظرات
موضوعات روز