جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
تیتر20 بررسی می کند؛
سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با «تیتر 20»:تفاوت میان قیمت بازار و بورس عاملی برای پرورش دلالان است و می تواند بازار سیاه را پررنق کند، این رونق نیز می تواند ناشی از دخالت در قیمت گذاری باشد.
کد خبر: ۴۶۴۹۹
فولاد
تیتر20 - بازار فولاد در یک ماهه گذشته آشفته تر از قبل شده است. این التهابات به قدری است که ستاد تنظیم بازار نیز دست بکار شده تا بتواند بازار را شفاف کند. 

بسیاری از صنایع پایین دستی فولاد از کمبود مواد اولیه و ناعادلانه بودن عرضه در بورس ناراضی هستند. اما از سویی دیگر تولیدکنندگان فولاد معتقدند میزان تولید از تقاضا بیشتر بوده و باید موانع صادراتی از میان برداشته شود.

اما این پرسش مطرح است، زمانی که بازار از نظر عرضه مناسب است، چطور صنایع پایین دستی نگران ماده اولیه بوده و از سویی دیگر قیمت ها رو به افزیش می رود.

در این باره ستاد تنظیم بازار 2 ماه قبل دست به کار شد تا شفاف سازی در بازار فولاد با عرضه در بورس را ایجاد کند. درواقع  طبق مصوبه این ستاد عرضه شمش فولاد و اسلب تنها از طریق بورس کالا امکان پذیر است و اگر عرضه ای در خارج از بورس صورت گیرد، تخلف محسوب می شود.
البته فعالان فولادی معتقد بودند اگر تمام تولیدکنندگان محصولات خود را وارد بورس کنند این مشکل حل شده و بازار شفاف می شود. بدون شک در این میان برخی از تولیدکنندگان از عرضه در بورس خودداری می کنند و همین اتفاق مجدد شفافیت بازار را از بین می برد.
 
اما در آن سوی ماجرا مصرف کنندگان نیز بیان می کنند عرضه ها در بورس کافی نیست و در مواردی محصولات توسط دلالان خریداری شده و به بازار سیاه منتقل می شود. درواقع بورس هم در چنین شرایطی توانایی ایجاد شفافیت را ندارد.

در این باره سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با «تیتر 20» اظهار کرد: اگر نگاه کلی به تولید فولاد داشته باشیم خواهیم دید برای سال جاری 30 میلیون تن تولید داریم که 11 میلیون تن در بخش تختال و 19 میلیون تن در بخش طویل است. 

با چنین تولیدی میزان تقاضا در ورق بیشتر از عرضه است و همین موضوع توانست قیمت ها در این حوزه را چندین برابر کند. اتفاقی که به نفع دلالان خواهد بود و محصول را با چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده می رساند.
 
شهرستانی با اشاره به بالا بودن تقاضای ورق، افزود: تقاضای در بازار ورق بیشتر از عرضه بوده و متاسفانه قیمت در کف بازار نسبت به قیمت های بورس متفاوت است.

اما تفاوت میان قیمت بازار و بورس عاملی برای پرورش دلالان است و می تواند بازار سیاه را پررنق کند، این رونق نیز می تواند ناشی از دخالت در قیمت گذاری باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره این اختلاف قیمتی تصریح کرد: متاسفانه وزارت صمت قیمت گذاری دستوری انجام می دهد که باعث غیرواقعی شدن قیمت ها می شود. درواقع عده ای خاص محصول را در بورس خریداری کرده و وارد بازار می کنند که درنتیجه این اتفاق شاهد اختلاف چندین برابر قیمت ها هستیم.

شهرستانی ادامه داد: البته در بخش طویل واسطه ها حضور ندارند اما کارخانه های نوردی به علت تمایل خرید شمش و میلگرد ارزان سعی بر افزایش عرضه دارند تا قیمت ها شکسته شود. البته باید به این نکته اشاره داشت که در صورت افزایش قیمت ها خود وزارتخانه معاملات را ابطال می کند.

در این میان نباید از تاثیر دلار بر بازار چشم پوشی کرد. شهرستانی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: به علت افزایش قیمت ارز و اختلاف میان قیمت صادراتی و داخلی که بیش از 10 درصد است، رانت ایجاد خواهد شد، حال هرچه عرضه افزایش پیدا کند سود بیشتری به سمت نوردی ها می رود. 

وی تصریح کرد: نکته دیگری که نباید از آن غافل ماند بی ارزش شدن پول کشور است. مردم پیش تر سرمایه خود را راهی بورس کردند اما این روزها التهابات بازار سرمایه باعث شده تا مردم سرمایه خود را از بورس خارج کرده و به سراغ بازاری بروند که قدرت مالی آنها حفظ شود. در این میان یکی از کالاهایی که می توان در حجم بالا خریداری کرد فولاد است، درنتیجه میزان عرضه افزایش پیدا می کند.

به گفته شهرستانی، این در حالی است که در بازار مصرف حدود 8 میلیون تن ورق و 7.5 میلیون تن طویل در سال گذشته ثبت شده که میزان مصرف محصولات طویل برای سال جاری حدود 6.5 میلیون تن پیش بینی می شود، در نتیجه باید برای 15 میلیون تن صادرات برنامه ریزی داشت.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که انجمن و خود بنده آن را پیگیری کردیم جلوگیری از صادرات اسلب بود تا شاهد بالانس شدن بازار باشیم زیرا همچنان کمبود ورق وجود دارد.

شهرستانی افزود: اگر تولید ورق افزایش پیدا کند اختلاف بازار و عرضه کم می شود. متاسفانه در حال حاضر سرکوب قیمت ها در بورس اشتباه است بوده و باعث می شود دلال ها خرید را انجام دهند.

این در حالی است بخش عمده ای از التهابات بازار فولاد ناشی از فعالیت دلالان و افزایش نرخ ارز است. همین موضوع باعث شد تا قیمت در بازار سیاه چندین برابر شده و در برخی موارد منجر به احتکار محصولات شود. اما در این میان ستاد تنظیم بازار به جهت شفافیت در عملکرد واحدهای تولیدی در جدیدترین مصوبه، کلیه شرکت‌های تولیدکننده بیلت، بلوم و اسلب را مکلف به ثبت اطلاعات موجودی اولیه، تولید، فروش، مصرف و گزارش انبارگردانی در سامانه‌های جامع تجارت و سامانه جامع انبارها کرده است. اما گزارش انبارگردانی تا چه اندازه می تواند شفاف و درست تهیه شود.

شهرستانی در این باره نیز بیان کرد: فولادی ها تنها قادر به نگهداری حجم مشخصی در انبارهای خود هستند در نتیجه موضوع انبارکردن چندان مهم نیست. به طور معمول تولیدکنندگان نمی توانند زمان زیادی کالای خود را نگه دارند و باید آن را بفروشند. اما اینکه تمام تولیدکنندگان هم محصولات خود را در بورس عرضه کنند هم کار غیر ممکنی است زیرا برخی کالاها اختصاصی هستند و بورس محل مناسبی برای کالاهایی با تقاضای بالا است. 

درواقع باتوجه به وضعیت نگهداری فولاد از سوی تولیدکنندگان شاید بهتر باشد دلالان اصلی بازار شناسایی شوند زیرا این واسطه ها هستند که در این روزهای آشفته بازار سود کلانی را راهی جیب خود می کنند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز