چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
آیا عملکرد ایمیدرو در سال آخر دولت تدبیر و امید خاکستری است؟
تیتر20 - هرچند دیگر زمان زیادی از عمر دولت تدبیر و امید باقی نمانده است اما باید دید خداداد غریب پور در این ماه های باقی مانده چه یادگاری از حضور خود در هیات عامل ایمیدرو و در دولت تدبیر و امید به جای می گذارد.

بخش معدن و صنایع معدنی در سال های اخیر نقش پررنگ تری را نسبت به سال های گذشته در اقتصاد ایفا می کند واین بخش به نوعی بیش از قبل مورد توجه دولت و مسئولان قرار گرفته است. 

افزایش تولید و توسعه صادرات این بخش به دور از نگاه خام فروشی می تواند جبران کاهش درآمدهای نفتی باشد. شاید وضع تحریم ها به ویژه در بخش نفت اقبال روشنی برای معدن بود تا بیشتر مورد بهره برداری قرار بگیرد.

اما این توسعه مستلزم حمایت های بخش دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و در کنار آن حرکتی همگام با دانش روز جهان به ویژه در حوزه تکنولوژی است.

چنین موضوعی باعث شد تا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» در دولت تدبیر و امید جان تازه ای به خود بگیرد. 
درست در روزهایی که برجام طرح های تازه ای روی میز مدیران گذاشته بود، ایمیدرو نیز از فرصت پیش آمده و استقبال سرمایه گذاران خارجی استفاده کرد. دوران مدیریت مهدی کرباسیان بر صندلی ریاست هیات عامل این سازمان را باید اوج ارتباطات بین المللی ایمیدرو در 7 سال اخیر دانست. 

ایمیدرو در آن زمان سعی بر آن داشت تا سرمایه گذاران خارجی و حتی سرمایه ایرانی های خارج از کشور برای توسعه بخش معدن استفاده کند.  از سویی دیگر صنعت فولاد نیز با بهره برداری از 7 طرح فولادی خود در میان دیگر صنایع جلوه نمایی می کرد. آن هم 7 طرحی که چندین سال راکد باقی مانده بودند و بار دیگر با حمایت ایمیدرو به جریان افتادند. 

شاید 4 سال ابتدایی دولت تدبیر و امید، دوران شکوفایی بخش معدن و قدرت ایمیدرو تلقی شود. سازمانی که دیگر به راحتی نقش توسعه را در این بخش ایفا می کرد و در تلاش بود تا نگاه جامعه نسبت به بخش معدن تغییر کند. این اقدامات آن قدر گسترده بود که حتی ایمیدرو پا از حوزه توسعه فراتر گذاشت و به سراغ حوزه هنر رفت تا با برگزاری جشنواره عکس کیمیا، چهره واقعی معدن را به دست هنرمندان عکاس به نمایش بگذارد.

با شروع دور دوم فعالیت دولت تدبیر و امید و با رفتن کرباسیان از ایمیدرو و با گذشت چند ماه از هدایت این سازمان به دست سرپرست، خداداد غریب پور از توسعه ملی راهی ایمیدرو شد تا سکان هدایت این سازمان را به دست بگیرد. اما با نگاهی به عملکرد ایمیدرو در این دوران شاید دیگر خبری مانند گذشته به گوش نرسد.

در دوره جدید مدیریت ایمیدرو دیگر خبر چندانی از هیات های خارجی نبود،هیات هایی که در 4 سال ابتدایی دولت تدبیر و امید در رفت و آمد به ایمیدرو بوده در تلاش بودند همکاری های بین المللی در بخش معدن را گسترش دهند. اما با تشدید تحریم ها دیگر سرمایه گذاران خارجی مانند گذشته تمایلی به همکاری با ایران را نداشتند از سویی دیگر تفاهم نامه های گذشته نیز دیگر به دلیل تحریم ها چندان پیگیری نشد. به نوعی ایمیدرو در دوره جدید مدیریت خود در حوزه روابط خارجی ناکام ماند. 

شاید تنها اتفاقات مهم افتتاح طرح هایی بود که در دوره قبلی آغاز شده بود و طرح های جدیدی در این بخش تعریف نشده است. درواقع غریب پور در مسیر مدیران قبلی در حرکت بود و نقشه تعیین شده از گذشته را در حوزه هایی مانند اکتشاف، توسعه طرح های فولادی و... ادامه می دهد. حتی طرح برگزاری جشنواره کیمیا که با نگاه جدیدی در ایمیدرو کلید خوره بود، بلاتکلیف ماند و برگزار نشد. 

تنها موضوعی که ایمیدرو در تلاش است آن را به سرانجام برساند بحث احیای معادن کوچک و متوسط است که مسئولیت آن را به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) داده است. همچنین توسعه صنعت گوهرسنگ ها از موضوعاتی است که این روزها خبرساز شده تا با حمایت ایمیدرو این صنعت با دراختیار داشتن پتانسیل های فراوان درآمدزایی خود را توسعه دهد.

اما با این حال سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شاید این روزها خیلی نقش توسعه ای و نوسازی را عهده دار نباشد. به عنوان مثال با نگاهی به حوزه زغالسنگ و شرایط معادن آن به ویژه در زمینه تجهیزات خلا های بسیاری احساس می شود. حوزه ای که بارها از کمبودهای خود گفته و انتظار دارد ایمیدرو آن را دریابد. 

ایمیدرو شاید این روزها بیشتر در تلاش است تا حضور بخش خصوصی در حوزه معدن را ایفا کند. از سویی دیگر به دنبال توسعه فعالیت های پژوهشی است که آن هم درنتیجه طرح های سال های گذشته این سازمان است.

درواقع توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت، توسعه اکتشافات، بهره برداری از طرح های بزرگ مانند 7 طرح فولادی و طلای زرشوران و...، ارتباط با کشورهای خارجی و... همه و همه اتفاقاتی بود که در سال های گذشته شاهد آن بودیم اما این روزها خبر اتفاقات بزرگی از این سازمان به گوش نمی رسد. شاید در مدیریت غریب پور بیشتر شاهد بهره برداری از طرح هایی باشیم که در دوره ها گذشته کار خود را شروع کرده اند. 

اما سازمان بزرگی مانند ایمیدرو که بازوی اجرایی وزارت صمت در بخش معدن تلقی می شود باید در سال جهش تولید و همچنین با تاکید بر بومی سازی نقش پررنگ تری را ایفا کند، هرچند امروز با حمایت های این سازمان بخش معدن شاهد بومی سازی تکنولوژی در حوزه های مختلف بوده است اما ایمیدرو باید نقش توسعه ای را در شرایطی که بر صادرات غیرنفتی تاکید می شود، بیش از گذشته ایفا کند و معدن را پا به پای اتفاقات جهانی پیش ببرد.
 
همکاری ایمیدرو و بخش خصوصی که خوشبختانه از نکات مثبت این سال ها است می تواند بخش معدن و صنایع معدنی را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد برساند. البته برگزاری جلسات متعدد با حضور فعالان بخش خصوصی و انجمن ها حاکی از آن است که ایمیدرو برای تصمیم گیری از نظرات این بخش استفاده می کند. اما برای جهش هر چه بیشتر بخش معدن از جمله افزایش عمق اکتشافات و استخراج باید اتفاقات بزرگ و جدید رخ دهد. 

اما در این روزها ایمیدرو در حوزه بازار سرمایه هم ورود داشته و سعی می کند با تشویق شرکت های معدنی و صنایع معدنی حاضر در بورس در جهت حمایت از سهامداران التهابات بازار را کاهش دهد. 

هرچند دیگر زمان زیادی از عمر دولت تدبیر و امید باقی نمانده است اما باید دید خداداد غریب پور در این ماه ها چه یادگاری از حضور خود در هیات عامل ایمیدرو و در دولت تدبیر و امید به جای می گذارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز