جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
رییس سابق اتحادیه گل‌فروشان تهران گفت: فروش گل فوق‌العاده پایین آمده است و از طرفی شاهد تعدیل نیروی زیادی در این صنف هستیم و به تبع فروش پایین، ضایعات زیادی روی دستمان ماند. باید بگویم خیلی از دستاورد‌های ما از بین رفته است و تلاش می‌کنیم فعلاً سرپا بمانیم.
کد خبر: ۴۶۵۹۲
تولیدکنندگان گل رو به نابودی هستندتیتر20- چند سالی است که اوضاع اقتصادی ایران و وضعیت معیشتی مردم شرایط خوبی را سپری نمی‌کند، حال چند ماهی است که کرونا ویروس سایه سنگینی بر کسب و کار‌ها انداخته است و درآمد مشاغل با کاهش چشمگیری روبرو شده است، به‌طوری که در همین دوران کوتاه برخی کرکره کاسبی خود را پایین کشیدند تا لااقل بیش از این متحمل ضرر نشوند.

یکی از کسب و کار‌هایی که آسیب جدی در این ماه‌ها دیده، صنف گل‌فروشان است. وقتی با شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه شدیم، خبری دست به دست شد که ویروس کووید۱۹ می‌تواند با بوییدن گل هم منتقل شود، هرچند هیچ‌وقت شاهد تایید رسمی چنین نظریه‌ای نبودیم، اما همین صحبت‌ها کافی بود تا صنف گل‌فروشان آسیبی بیشتر ببینند.

عدم‌ برگزاری مراسم جشن و ترحیم باعث شده گل‌فروشان بازار‌های اصلی خود را از دست بدهند. شاید اگر این وضع تا ماه‌ها ادامه پیدا کند خیلی از فعالان این حوزه با شغل خود خداحافظی کنند.

حسین عجایبی، رییس سابق اتحادیه گل‌فروشان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ گفت: بیماری کرونا تمامی مشاغل را با ضرر و زیان همراه کرده است و شغل گل‌فروشی به نوعی آسیب‌پذیرتر است. اکنون تولیدکنندگان گل رو به نابودی هستند و در این مدت ثروت زیادی را از دست دادند و تمام زحمات سال گذشته آن‌ها که باید در اسفند و دو ماه اول سال به‌بار می‌نشست، به باد رفت.

وی افزود: فروش گل فروشان به صورت فوق‌العاده‌ای پایین آمده است و از طرفی شاهد تعدیل نیروی زیادی در این صنف هستیم و به تبع فروش پایین، ضایعات زیادی روی دستمان ماند. باید بگویم خیلی از دستاورد‌های ما از بین رفته است و داریم تلاش می‌کنیم که فعلاً سرپا بمانیم.

این فعال حوزه گل و گیاه تصریح کرد: کسانی که پیش از کرونا تسهیلات بانکی گرفته بودند، اوضاع بدی دارند، زیرا فروش وجود ندارد و از طرفی باید این وام‌ها را با سود پرداخت کرد. اکنون گل‌فروشانی که تسهیلات بانکی نگرفته بودند، وضعشان کمی بهتر است و شاید دوامشان بیشتر باشد و مطمئناً امید به آینده در آن‌ها بالاتر است.

عجایبی در پاسخ به این پرسش که همکاری دولت در بازپرداخت وام‌ها چگونه بوده است؟ گفت: ما خیلی حمایتی را از سوی دولت احساس نکردیم. جای تاسف دارد که مسئولان تا این اندازه حرف می‌زنند، اما تحرک خاصی به خرج نمی‌دهند. به‌نظر من، مسئولان تخصص مدیریت بحران را ندارند و همین کار را پیچیده کرده است. بعد از ۴۰ سال از انقلاب تازه زحمات ما به‌بار نشسته بود و در حال صادرات بودیم که این بلا به سرمان آمد و حال همه چیز از دستمان خارج شده است.

وی یادآور شد: به‌جای اینکه مسئولان در گرفتن هزینه آب، برق، گاز و... کمی با ما همکاری کنند که بتوانیم تا حدی جلوی ضرر را بگیریم، می‌بینیم که قیمت‌ها را هم بالا می‌برند. اکنون صنف ما، حامی خاصی ندارد و فعالان این بخش خیلی گرفتار شده‌اند.

عجایبی اظهار داشت: عده‌ای در هفته‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا گفتند بوییدن گل می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد که این حرف، پایه و اساس نداشت. فضای سبز و گل و گیاه تصفیه‌کننده هواست حال چطور می‌شود که این نعمت‌های خداوند، عامل ناقل‌بودن باشد؟ این حرف‌ها توسط عده‌ای مغرض زده شد که می‌خواستند به صنف ما ضربه بزنند.

رییس سابق اتحادیه گل‌فروشان بیان کرد: صنف ما درآمدش را از دست داده و شک نکنید اثرات مخرب آن در ماه‌های آتی خود را نشان می‌دهد. اگر دولت بخواهد همچنان حرف بزند و عمل نکند آینده بدی را باید برای کسب و کار‌ها متصور بود.

وی افزود: تلاش‌های فراوانی را برای راه‌اندازی بزرگترین پایانه گل خاورمیانه در اطراف شهر تهران انجام دادم که مشابه پایانه‌های گل در کشور‌های اروپایی همچون هلند است. در بازدیدی که معاون وزیر کشاورزی ترکیه از این پایانه گل داشت بسیار مورد استقبال او قرار گرفت و از این پروژه به‌عنوان نمونه‌ای از مدل‌های خارجی در خاورمیانه یاد کرد که امروزه می‌تواند ارزآوری بسیاری برای اقتصاد و بازار گل ایران داشته باشد. با وجود همه این تفاسیر، کوچکترین توجهی از سوی ارگان‌های مربوطه نشده است و در حال حاضر نزدیک به شکست در این پروژه هستیم.

رییس سابق اتحادیه گل‌فروشان در پایان خاطرنشان کرد: نبود دانش کافی تصمیم‌گیران حوزه گل باعث شده بخش خصوصی نتواند مسیر پیشرفت را آن‌طور که باید و شاید ادامه دهد. اگر در همچنان روی همین پاشنه بچرخد باید شاهد ورشکستی اکثر فعالان این حوزه باشیم./اقتصاد۲۴


ارسال نظرات
موضوعات روز