جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با تاکید بر اینکه مناطق آزاد در کشور ما نتوانسته‌اند اهداف اولیه خود را محقق کنند، گفت: شیوه حکمرانی در مناطق آزاد باید اصلاح شود.
کد خبر: ۴۶۸۴۵
تیتر20 - روح الله ایزدخواه در گفت و گو یی در مورد لایحه ایجاد و گسترش ۱۰۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی که هم اکنون جهت تعیین تکلیف در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سر می‌برد، اظهار داشت: در حال حاضر افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور فایده‌ای ندارد؛ اصلاح شیوه مدیریت و حکمرانی مناطق آزاد مقدم بر توسعه این مناطق است.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به آسیب‌هایی که این مناطق برای تولید داخلی کشور ایجاد کرده اند، تاکید کرد: ابتدا باید شیوه حکمرانی در این مناطق که بعد از ۲۰ سال مشخص شده در جهت اهداف اولیه نبوده است، اصلاح شود و سپس در مورد مسائل دیگر تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته در مناطق آزاد و ویژه توسعه صادراتی صورت نگرفت و تنها چیزی که شاهدش بودیم گسترش واردات بوده است.

ایزدخواه گفت: در حالی که توسعه منطقه‌ای یکی از مهم‌ترین اهداف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود اما سیاست‌های اتخاذ شده در این مناطق، در راستای این هدف نبوده است. هم اکنون در کنار مناطق آزاد شاهد وجود مناطق بسیار محرومی هستیم که هیچ سود و فایده‌ای از مناطق آزاد اطراف خود نبرده اند؛ مناطق آزاد نتوانسته اند مناطق اطراف خود را به معنای واقعی کلمه توسعه دهند.

الان وقت گسترش مناطق آزاد نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید تمام این مسائل در سیاست گذاری‌ها اصلاح شود، اظهار داشت: ضمن اینکه مدل هزینه کرد منابع در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به شدت معیوب است و در واقع شاهد هزینه‌های سنگینی در این مناطق هستیم، این در حالی است که جذب سرمایه گذاری مولد نیز بسیار ضعیف بوده است.

وی افزود: به جای اینکه در این مناطق سرمایه گذاری‌های مولد صورت گیرد، طی سنوات گذشته شاهد بودیم که مناطق آزاد بستری برای احداث پاساژ و سرمایه گذاری‌های غیرمولدِ از این دست شده است.

ایزدخواه گفت: طبق صحبتی که با کارشناسان و نمایندگان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ابتدا باید شیوه حکمرانی به صورت اساسی در این مناطق اصلاح شود، سپس زمانی که جلوی سوداگری‌ها و هزینه کردهای بی فایده و غیرمولد گرفته شد می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا نیازی به گسترش مناطق آزاد و ویژه هست یا خیر.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در حال حاضر گسترش مناطق آزاد جز اینکه موجب شود بیش از شرایط فعلی در مشکلات مناطق آزاد فرو برویم، نتیجه دیگری ندارد و چیزی عاید کشور و مردم نخواهد شد.

برخی نمایندگان فکر می‌کنند که مناطق آزاد معجزه می‌کند

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از نمایندگان به اشتباه به دنبال گسترش مناطق آزاد و ویژه هستند، اظهار داشت: نمایندگان بعضاً فکر می‌کنند که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معجزه می‌کنند و اگر این مناطق را به حوزه انتخابیه خود ببرند، سود زیادی عاید مردم منطقه و حوزه انتخابیه‌شان می‌شود.

ایزدخواه گفت: اما همگان باید بدانند که مدل فعلی فعالیت مناطق آزاد جز تحمیل گرانی بویژه در حوزه مسکن در مناطق، هیچ فایده اولیه ای ندارد و از سویی دیگر نیز به تدریج سرمایه‌ها را به سمت حوزه‌های غیرمولد می‌برد.

وی تاکید کرد: باید برای اصلاح این وضعیت تلاش و نمایندگان را توجیه کنیم تا با توسعه بیش از پیش مناطق، به حجم مشکلات موجود دامن زده نشود./مهر
ارسال نظرات
موضوعات روز