پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
«تیتر20» گزارش می دهد:
فلز سرخ در سال های اخیر جزو فلزات خبرسازی بود که افزایش قیمت آن سرمایه گذاران را جذب خود کرد. در ایران نیز شرکت ملی صنایع مس سعی بر آن داشت تا خود را از تکاپوهای جهانی عقب نکشد.
کد خبر: ۴۶۸۹۸
بازار فلز سرخ داغ می شود/ آیا شرکت مس به این قافله می رسد؟
تیتر20 - در سال های اخیر اقبال مس خوش بوده و با افزایش قیمت و تمایل بالای سرمایه گذاران همراه شده است. به همین دلیل اکتشافات در این حوزه افزایش یافته و افزایش تقاضا در سال های آینده پیش بینی می شود. در واقع پررنگ شدن نقش این فلز در اقتصاد سبز و کاهش آلودگی های زیست محیطی تقاضا برای آن را افزایش داده است. 

بازار مس با توسعه محصولات الکترونیکی، خودروهای برقی، تکنولوژی و اطلاعات و... داغ تر خواهد شد، زیرا دنیا تمایل دارد تا اقتصاد را به صورت پایدار و با حفظ محیط زیست توسعه دهد، به همین دلیل شرکت ملی مس نیز سعی برآن دارد با توسعه اکتشافات و افزایش بهره وری از این قافله عقب نماند. 

یکی از اتفاقاتی که توانست سرعت فعالیت های شرکت مس را بالا ببرد شیوع کرونا بود، زیرا این بحران بر فعالیت بسیاری از معادن جهان اثر گذار بود اما طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی مس برنامه های این شرکت بدون تغییر در حال اجرا است. بر اثر شیوع کرونا در پرو حدود ۲۳۰ هزار تن و در امریکا ۱۰۰ هزار تن  کاهش تولید پیش بینی شده است. 

اما نگاه به وضعیت سال گذشته فلزسرخ نشان می دهد، در سال 2019 میلادی،  ۲۳ میلیون و ۲۷۷ هزار تن از تولیدات دنیا شکل گرفته که در حوزه مس ۹ میلیون ۲۲۷ هزار تن آن به تولید چین اختصاص یافته است. این رقم برای  سال ۲۰۲۴، ۱۲ میلیون و ۴۵۹ هزار تن پیش بینی شده است.

بی تردید با رشد جمعیت و توسعه اقتصادی در 15 سال آینده سرانه مصرف مس پالایش شده که در حال حاضر 3.3 کیلوگرم است با رشد همراه می شود و این به معنای رشد تقاضا در سال های پیش رو خواهد بود.

در حال حاضر مس یکی از استراتژیک ترین عناصر برای سرمایه گذاری است. به همین دلیل شرکت ملی مس نیز همسو با دنیا در حال انجام سرمایه گذاری است تا بتواند قسمتی از تقاضای جهانی را به خود اختصاص دهد.

از سویی دیگر پیش بینی ۱۰ موسسه و بانک معتبر جهان نشان می دهد در سال ۲۰۲۵ قیمت مس به ۷۰۶۶ دلار خواهد رسید.
درواقع با چنین چشم اندازی توسعه اکتشافات در دستور کار شرکت مس قرار گرفت. یعنی با شروع مدیریت  اردشیر سعد محمدی در شرکت مس که از هیات عامل ایمیدرو راهی این شرکت شده بود، فصل جدیدی در فعالیت های حوزه مس کشور آغاز شد. 

سعد محمدی  سعی بر آن دارد تا صنعت مس را به جایگاه واقعی خود رسانده و میزان ارزش افزوده این فلز را افزایش دهد.
به طوری که در سال 1398 این شرکت بیش از 70هزار متر حفاری انجام داده که نتیجه آن اضافه شدن 528 میلیون تن ماده معدنی جدید با عیار 0.5 درصد به ذخایر شرکت مس بود.

در حال حاضر ایران در ذخایر مس رتبه هفتم جهانی را در اختیار دارد این در حالی است که رتبه ایران در سال 97 نهم بود اما توسعه اکتشافات منجر به ارتقا این رتبه شد. شرکت مس تلاش می کند با افزایش اکتشافات جایگاه ششم که در حال حاضر در اختیار اندونزی قرار دارد را از آن خود کند. 

از سویی دیگر با انجام 44 هزار متر حفاری اکتشافی در نیمه نخست امسال، رکورد 5 ساله میزان حفاری‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران شکسته شد. این میزان حفاری اکتشافی رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
هرچند این تلاش ها منجر به رشد جایگاه ایران شده است اما باید اقدامات در جهتی باشد که سهم 1.5 درصد ایران در تولید مس محتوای جهانی نیز رشد پیدا کند. 

چنین اتفاقی نیازمند شناسایی ذخایر جدید مس در کشور است که شرکت مس در این باره نیز دست بکار شده است، اما نباید فراموش کرد توسعه بخش معدن در گرو توسعه تکنولوژی در این بخش است. متاسفانه وضع تحریم ها تا حدودی اجرایی شدن این موضوع را دشوار کرده است اما شرکت مس با استفاده از دانش بومی نقشه راه خود را پیش می برد. 

اما نباید این نکته را فراموش کرد که استفاده از دانش داخلی نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از توان شرکت های دانش بنیان است.
هرچند شرکت های بزرگی مانند شرکت مس در تلاشند تا سطح اکتشافات خود را افزایش دهند اما همچنان بخش اکتشافات کشور با خلاء های بسیاری همچون تکنولوژی و ماشین آلات همراه است. باید دید شرکت ملی مس برای رفع این خلا ها چه برنامه ای دارد. البته فراموش نشود که تحریم های وضع شده فروش صادراتی شرکت های معدنی از جمله مس را دشوار تر از گذشته کرده است، اما شاید حمایت های دولتی و استفاده از تجربیات بخش خصوصی بتواند برنامه های توسعه ای شرکت مس را با سرعت بیشتری جلو ببرد.


ارسال نظرات
موضوعات روز