جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
تیتر20 طرح طراوت مسکن بانک صادرات رابررسی می کند؛
به نظر می رسد برای رونق بازار مسکن نیاز به محرک های دیگری به غیر از تسهیلات و قسط بندی کردن خرید مصالح باشد و چنین طرح هایی با وجودی که طرح هایی مفید و خیرخواهانه ای به نظر می آیند اما در وضعیت کنونی اقتصاد کشور چندان کاربردی نخواهند بود و کمکی به تحرک بازار مسکن نخواهد کرد.
کد خبر: ۴۶۹۳۱
ابهامات یک طرح خوب/ آیا طراوت به بازار مسکن می رسد؟
تیتر20 - حوزه مسکن در سال های اخیر با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم کرده و برخی از این مشکلات چنان ریشه ای دوانده و عمیق شده که به نظر می رسد، هیچ راهکاری برای مقابله با آن نمی توان یافت. در این وانفسا که گرانی مصالح و کمبود مصالح با کیفیت برای سازندگان مسکن به معضلی اساسی تبدیل شده، رکود حاکم بر بازار به علت کمبود نقدینگی و رشد کنترل نشده مسکن نیز مدت هاست بر خرید و فروش خانه سایه افکنده و بحث مشکلات پیچیده ی ساخت و ساز و درگیری های مربوط به مجوز ها را هم می توان از دلایل دیگر خرابی بازار مسکن عنوان کرد.

طرحی برای طراوت بخشی به بازار ساخت و ساز
در شهریور 99 طرح «طراوت مسکن» با هدف حمایت بانک صادرات ایران از سازندگان مسکن در حالی اجرایی شد که این بانک پیش از این طرح طراوت برای حمایت از تولید کنندگان را در کارنامه خود داشته و در آن نمره نسبتا خوبی گرفته بود.

بانک صادرات ایران با هدف رونق تولید واحدهای مسکونی، طرح «طراوت مسکن» را همزمان با ورود به شصت و نهمین سال فعالیت خود ارائه کرد و بر اساس این طرح، سازندگان واحدهای مسکونی تا حداکثر ٢٠ واحد، می توانند با گشایش اعتبارات اسناد ریالی مدت‌دار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران، مصالح مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی به صورت نسیه ١٢ تا ١٨ ماهه خریداری کنند.

طبق بررسی های صورت گرفته، متقاضیان برای استفاده از تسهیلات این طرح، در دو مرحله پی‌ریزی و پس از پیشرفت ۵٠ درصد پروژه، می‌توانند از شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور، خواستار گشایش اعتبارات اسنادی ریالی شوند.

در واقع اعتبارات اسنادی ریالی قابل دریافت در قالب این طرح، در مرحله اول (پی‌ریزی)، ١٨ ماهه و در مرحله دوم (پس از اجرای ۵٠ درصد عملیات) ١٢ ماهه است.

این طرح برای احداث حداکثر ٢٠ واحد مسکونی قابل اجراست. مبلغ اعتبار اسنادی مورد نیاز بر اساس اعتبارسنجی تعیین می‌شود و وثیقه اعتبارات اسنادی، ترهین از محل اجرای طرح یا وثیقه ملکی خارج از طرح خواهد بود.

فروشندگان و تولیدکنندگان مواد اولیه و مصالح ساختمانی می‌توانند اعتبار اسنادی داخلی را در شعب بانک صادرات ایران در قالب طرح خرید دین تنزیل کنند.

مدیرعامل بانک صادرات نیز چندی پیش درمورد این طرح گفت که یکی از ماموریت‌های بانک صادرات اعطای تسهیلات ویژه برای ساخت مسکن طبقه متوسط است.
ابهامات یک طرح خوب/ آیا طراوت به بازار مسکن می رسد؟
ابهامات یک طرح خوب
در این میان طرح هایی نظیر طرح طراوت مسکن بانک صادرات می تواند راهکاری جهت بهبود بخشیدن به بازار ساخت و ساز و رونق بخش مسکن باشد اما به نظر می رسد با توجه به آشفتگی این بازار در حال حاضر نمی تواند چندان کارساز بوده و به مشکلات اساسی در این زمینه پایان دهد.

در طرح طراوت مسکن سازندگان می توانند به صورت اقساطی مصالح را خریداری کرده و مبلغ موردنظر را به مرور تسویه کنند. با وجود اینکه این یک اقدام مثبت در زمینه ساخت و ساز و یک امتیاز خوب برای سازندگان محسوب می شود اما باتوجه به رکود حاکم بر خرید و فروش ملک تا چه حد می توان امیدوار بود که واحدهای ساخته شده به موقع به فروش رفته و سازندگان بتوانند اقساط خود را به موقع پرداخت کنند.

با وجود اینکه بانک صادرات هدف از طرح طراوت را رونق بخشی به بازار مسکن عنوان کرده اما این نکته نیز قابل اهمیت است که یک بانک از چنین طرحی چه نفعی می برد و تا چه اندازه پیش بینی شده که اگر اقساط به تعویق بیافتد یا استفاده کننده از طرح موفق به بازپرداخت بدهی خود نشود، بانک بتواند املاک مورد ترهین با توثیق را به مالکیت خود درآورده و صاحب آن ها شود.

طبق بررسی ها ترهین از محل اجرای طرح یا وثیقه ملکی خارج از طرح تعیین شده است و با توجه به رکود بازار مسکن به راحتی می توان به این نتیجه رسید که امکان بازپرداخت اقساط با مشکلات متعددی روبرو شده و بانک به راحتی می تواند طرح های مورد ترهین را که اتفاقا تسهیلات برای ساخت آن ها پرداخت شده، تصرف کند.

از سوی دیگر با توجه به رشد افسار گسیخته قیمت مسکن در چند وقت اخیر به طور کلی حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار مسکن کمرنگ شده و به دلیل شرایط اقتصادی خرید خانه برای طبقه متوسط کشور به امری محال تبدیل شده است. با این اوصاف هدف گذاری بانک صادرات چگونه ممکن است به خانه دار شدن طبقه متوسط بیانجامد؟

در این شرایط این طرح نه تنها گره گشای طبقه متوسط برای خانه دار شدن نخواهد شد بلکه رونقی در ساخت و ساز نیز پدید نخواهد آمد و ممکن است شاهد ظهور طرح های نیمه کاره بسیاری در سطح شهر و نقاط گوناگون باشیم.

در واقع به نظر می رسد برای رونق بخشی به بازار مسکن نیاز به محرک های دیگری به غیر از تسهیلات و قسط بندی کردن خرید مصالح باشد و چنین طرح هایی با وجودی که طرح هایی مفید و خیرخواهانه ای به نظر می آیند اما در وضعیت کنونی اقتصاد کشور چندان کاربردی نخواهند بود و کمکی به تحرک بازار مسکن نخواهد کرد.
ارسال نظرات
موضوعات روز