پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
تیتر20 بررسی می کند؛
در روزهای پر فراز و نشیب بورس که اکثر شرکت ها در معرض بالا و پایین شدن های قیمت سهام قرار دارند شرکت شیر پاستوریزه گیلان یکی از شرکت هایی است که در گروه خود توانسته افزایش نرخ سهام را حفظ کرده و شرایط مثبتی در بازارسهام داشته باشد.
کد خبر: ۴۷۰۱۳
تیتر20 - در روزهای پر فراز و نشیب بورس که اکثر شرکت ها در معرض بالا و پایین شدن های قیمت سهام قرار دارند؛ نمادهایی وجود دارند که در این عرصه بر روند صعودی خود استوار بوده و توانسته اند در این بازار پرتلاطم از کاهش نرخ سهام دور بمانند. شرکت شیر پاستوریزه گیلان یکی از این شرکت هاست که در گروه خود توانسته افزایش نرخ سهام را حفظ کرده و شرایط مثبتی در بازارسهام داشته باشد.

این شرکت که در اردیبهشت سال جاری عرضه اولیه خود را در فرابورس داشته، مدت زیادی نیست که در بازار سرمایه حضور دارد اما توانسته طرفداران خود را جذب کرده و طبق بررسی های صورت گرفته، قیمت هر سهم شرکت از زمان شروع معاملات پس از عرضه اولیه همچنان با رشد همراه بوده که شاید بتوان یکی از دلایل آن را گزارش های مثبت منتشر شده از سوی شرکت دانست. 

جالب است بدانید که عرضه اولیه شرکت شیر پاستوریزه گیلان، سومین عرضه اولیه بازار سرمایه ایران در سال ۹۹ یک رکورد تاریخی به ثبت رساند. عرضه ۱۷ درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد «غگیلا» در اردیبهشت ماه 99 در فرابورس انجام شد که تعداد ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۶۲ نفر در این عرضه خریدار بودند و به هر کد معاملاتی، حداکثر تا ۱۵ سهم در قیمت ۱۲۵۰۷ ریال اختصاص یافت. این قیمت برای معامله سهام در یک عرضه اولیه یک رکورد جدید محسوب می شد و به گفته بسیاری از فعالان و کارشناسان این سهم در اولین معاملات خود گران تر از ارزش واقعی به فروش رفته است.

هر سهم این شرکت در زمان تهیه گزارش در روز 29 مهر 99 با مبلغ حدود 16 هزار و 956 ریال معامله شد که نشان می دهد روند افزایش قیمت سهام این شرکت ادامه دار و مستمر بوده است.
وضعیت «غگیلا» در یک نگاه
شرکت شیر پاستوریزه گیلان، هشتمین شرکت از مجموعه صنایع شیر ایران است که راهی بازار سرمایه شده است. این شرکت در سال ۱۳۵۴ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ تُن در روز در زمینی به مساحت ۸/۵ هکتار و با بیش از ۱۰ هزار متر مربع تاسیسات و زیربنا در شهر صنعتی رشت احداث شد تا به تامین شیر مدارس بپردازد.

به ادعای مسئولان مجموعه صنایع شیر ایران، پس از ورود شرکت شیر پگاه گیلان به بازار سرمایه و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای و همچنین راه‌اندازی واحد شیری کشت‌و‌صنعت پگاه گیلان، این سهم از ارزش بالایی برخوردار خواهد شد.

پگاه گیلان در سال گذشته در زمینه دریافت شیر خام رکوردشکنی کرد. این روند در فروردین سال جاری نیز تداوم پیدا کرد؛ شیر پگاه تلاش موفق شده بالغ بر ۸۰ درصد شیر استان گیلان را جذب کند. همچنین، این شرکت توانسته  در فروش داخلی رکورد سال‌های گذشته را جابجا کند.
صورت‌های مالی مثبت در سال ۹۸ نشان می دهد که نسبت جاری این شرکت ۱.۹۴ است و جریان وجوه نقد آن که روی رقم ۸۸ میلیار ریال می‌ایستد، نشان از کارنامه مثبت آن در عرصه مالی دارد. 

افزایش 27 درصدی سود سهام 
گزارش عملکرد دوره ای شرکت ها یکی از بهترین مراجع برای تصمیم گیری سهامداران محسوب می شود. درواقع سهامداران با مطالعه وضعیت مالی و صورت سود و زیان شرکت ها می توانند تصمیم بگیرند که یک سهم ارزش خرید و سرمایه گذاری دارد یا خیر.

آخرین گزارش عملکرد منتشر شده از این شرکت مربوط به دوره 3 ماهه منتهی به خرداد 99 است که طبق این گزارش سود هر سهم شرکت در دوره یاد شده مبلغ 135 ریال محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته رشد 27 درصدی را به ثبت رسانده است.

این شرکت که 200 میلیارد ریال سرمایه فعالیت می کند، سود خالص خود را 27 درصد افزایش داد و به مبلغ 26 میلیارد و 923 میلیون ریال رساند. این رقم در مدت مشابه سال مالی گذشته مبلغ 21 میلیارد و 149 میلیون ریال بوده است.

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که شرکت در وضعیت مالی مناسبی به سر می برد و همین امر موجب شده تا سهامداران در صدد خرید این سهم برآمده و دارندگان سهام نیز تمایلی به فروش نداشته باشند و به نوعی این سهم همواره در صف خرید قرار دارد.

عملکرد مثبت در عرصه صادرات
 صادرات محصولات شیر پگاه به افغانستان، به صورت هفتگی در حال انجام است و این شرکت تمرکز ویژه‌ای روی این مقوله دارد. نکته قابل توجه اما این است که به دلیل نبود هرگونه واردات در این شرکت، هیچ‌گونه ارز دولتی در روند فعالیت آن مورد استفاده قرار نگرفته است.

مصرف شیر در کشورهای اروپایی سه برابر ایران است و شرکت شیر پگاه گیلان در تلاش است تا با همکاری سایر ارگان‌ها و نهادها، الگوی مصرف شیر در ایران را بیش از پیش بهبود ببخشد، به همین دلیل چشم‌انداز این شرکت بسیار روشن است. ضمن اینکه تولید محصولات نوشیدنی با شکر بسیار کمی که در دست تولید است، می‌تواند مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

بدین ترتیب چشم انداز روشنی هم در عرصه صادرات می توان برای این شرکت متصور بود و در صورتی که این شرکت موفق شود به اهداف صادراتی خود برسد، می تواند روزهای بهتر را برای آینده این سهم پیش بینی کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز