پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تیتر 20 بررسی می کند:
در شرايط پيش آمده براى اقتصاد، بنگاه هاى اقتصادى در تلاش هستند تا با تدابيرى ويژه از بحران پيش آمده جلوگيرى كرده و صنعت خود را زنده نگه دارند.
کد خبر: ۴۷۲۵۶
کمیته ارزش افزا مسکنی کوتاه مدت برای دردهای ذوب آهن
تیتر20 -  شركت ذوب آهن اصفهان كه پايه گذار صنعت فولاد در كشور است و از آن به عنوان مادر صنعت فولاد كشور ياد مى شود، در سال هاى گذشته به ويژه پس از تحميل نيروى كارى در گذشته با مشكلات بسيارى مواجه شد. 

از سويى ديگر كمبود مواد اوليه از جمله سنگ آهن و زغالسنگ، تغييرات مديريتى، قيمت گذارى هاى دستورى و.... توانست اين شركت را با زيان انباشت مواجه كند، البته در اين باره منصور يزدى زاده مديرعامل اين شركت گفته است؛ زيان انباشت ذوب آهن امسال صفر خواهد شد.

با اين وجود اين شركت بايد تلاش كند تا درآمد و بهره ورى خود را در شرايط فعلى افزايش داده تا بتواند طرح هاى توسعه اى و به روز رسانى تكنولوژى را اجرايى كند. 

در همين راستا،كميته طرح هاى ارزش افزا در ذوب آهن كار خود را شروع كرد تا بتواند گامى مهم در توانمندى بيشتر اين شركت بردارد.

اما در اين ميان بايد به اين نكته توجه داشت كه طرح هاى موجود در اين كميته بايد بيشتر طرح هاى زود بازده باشند تا سودآورى و بهره ورى تسريع يافته و كمك حالى براى اجراى طرح هاى توسعه اى باشند.

در صورتى كه چنين كميته اى به سراغ طرح هاى زود بازده نرود، تشكيل آن چندان گره از مشكلات ذوب آهن باز نخواهد كرد.

درواقع طرح هاى اين كميته بايد پشتوانه اى براى طرح هاى توسعه اى باشند كه زمان و سرمايه بيشتر نياز دارند. كميته طرح هاى ارزش افزا مى تواند با چنين نگاهى عملكرد موفقى از خود به جاى بگذارد. 

اما در صورتى كه طرح هايى مانند طرح هاى توسعه اى با زمان و سرمايه بلند مدت در دستور كار اين كميته قرار گيرد نوعى موازى كارى درون سازمانى را شاهد خواهيم بود كه به مقصد چندان مشخصى نخواهد رسيد.

مرتضی یزدخواستی عضو هیات مدیره شرکت و رییس کمیته طرح های ارزش افزا در سازمان گفت : ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در کشور بعد از گذشت نیم قرن از فعالیت خود با تکیه بر نیروی انسانی متخصص،امکانات،تجهیزات،دانش و تجربه نقش بی بدیلی در سازندگی صنایع مختلف داشته است که این مهم بر کسی پوشیده است.

وی افزود : این کارخانه عظیم،قابلیت های بسیار فراوانی دارد که می توان با تعریف پروژه های مختلف و سپس اولویت بندی آنها به کمک نیروی انسانی بخش ها  از محل هم افزایی ایجاد شده سازمان را به سمت ارزش آفرینی بیشتر سوق داد.

رییس کمیته طرح های ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه این نشست ها در بخش های مختلف برگزار می شود، تصریح کرد: در راستا از مدیران بخش های مختلف تقاضا داریم با توجه به حیطه فعالیت،پروژه هایی که می توانند در زمان کوتاه ارزش آفرینی بالایی را برای سازمان در پی داشته باشند بر اساس دستور العملی که تدوین شده است،اولویت بندی نمایند تا در نشست های تعاملی این پروژه ها  مورد بررسی قرار گیرند و سیر تکاملی آنها جهت حصول نتیجه دنبال شود. 

از صحبت هاى يزدخواستى چنين نتيجه اى حاصل مي شود كه تمركز اصلى اين كميته بر طرح هايي است كه در كوتاه ترين زمان بهره ورى را افزايش دهد. درنتيجه شايد نگاه اصلى در اين پروژه ها بيشتر بر روى نيروى انسانى و توسعه تكنولوژى باشد.
 
شايد بهبود خطوط توليد و نوسازى آن در كوتاه ترين زمان از طرح هاى اجرايى اين كميته باشد، يعنى اصلى ترين هدف اين كميته افزايش بهره ورى براى دستيابى به درآمد بيشتر باشد، اما باتوجه به شرايط اقتصادى كشور، وضعيت بازار داخلى فولاد و مشكلات تامين مواد اوليه مي تواند نگاه اعضاى اين كميته را بيشتر بر موضوع افزايش درآمد متمركز كند. 

اما ایجاد چنین کمیته ای چه نقاط قوت و ضعفی به همراه دارد؟ سوالی که بی تردید باید ذهن مدیران ذوب آهن آن هم در شرایط فعلی را به خود مشغول کرده باشد. اولین نکته مثبت در اجرای طرح های زیرمجموعه این کمیته افزایش درآمد را به  همراه دارد موضوعی که برای ذوب آهن حیاتی است و می تواند ناجی این بنگاه اقتصادی باشد. 

اما از سویی دیگر برای دست یابی به چنین نتیجه ای طرح های متفاوت و کوتاه مدت در دستور کار قرار می گیرد طرح هایی که می تواند متعلق به بخش ها و حوزه ای مختلفی باشد و به نوعی پراکندگی موضوعات را به همراه دارد. نگاهی به گذشته بنگاه های اقتصادی موفق نشان داده است که تکیه بر یک یا تنها چند هدف اصلی و برنامه ریزی های مشخص باعث موفقیت های بزرگ شده است اما پراکندگی موضوعات برای دستیابی به افزایش درآمد آن هم در کوتاه مدت می تواند هزینه های متفاوتی را در بخش های مختلف به همراه داشته باشد و این شاید نقطه ضعف این موضوع باشد.

 همچنین باید به این موضوع توجه داشت که بنگاه های اقتصادی دولتی مانند بنگاه های خصوصی نمی توانند به راحتی برنامه ریزی در بخش افزایش درآمد داشته و باید برای هر اقدامی مستندات مشخصی تهیه کنند، در واقع مدیران دولتی دست به عصا تر از مدیران بخش خصوصی حرکت می کنند و همین موضوع می تواند زمان اجرای پروژه ها را افزایش دهد. در کنار این موضوع باید به این نکته توجه داشت که تنهای چند ماهی از عمر دولت تدبیرو امید باقی مانده و تجربه نشان داده با تغییر دولت احتمال جابه جایی مدیران بنگاه های اقتصادی بزرگ و یا اجرای طرح های جدید مورد نظر دولت روی کارآمده برخی از طرح های قبلی را با مشکل همراه سازد. 

اجرا هر طرحی نقاط مثبت و منفی بسیاری به همراه دارد اما ذوب آهن اصفهان در تلاش است تا با استفاده از راه های میان بر وضعیت خود را بهبود بخشیده و به جایگاه بهتری در صنعت فولاد بازگردد. کارخانه ای که همیشه از آن به عنوان اولین کارخانه تولید فولاد کشور یاد می شود باید امروز با تکنولوژی و شرایط بهتری در این صنعت فعالیت داشته باشد. این کارخانه نباید امروز با وجود سابقه فعالیت و نیروهای فعال در آن نگران تامین مواد اولیه باشد اما مدیران ذوب آهن بارها از صادرات سنگ آهن گله مند بوده و معتقدند باید میزان عوارض صادراتی بیش از گذشته شود. شاید با کاهش اعمال نظرات دولتی بر ذوب آهن این کارخانه شرایط بهتری به خود بگیرد اما ایجاد کمیته هایی مانند کمیته ارزش افزا به نوعی مسکنی برای درد های این کارخانه است.
ارسال نظرات
موضوعات روز