جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
تیتر 20 گزارش می دهد:
در یک الی 2 سال اخیر اقبال خوبی نصیب سهام شرکت ملی صنایع ملی مس ایران شد. اما در چند ماه گذشته این سهام با نوسانات زیادی مواجه شد که نگرانی سهامداران را به همراه داشت.
کد خبر: ۴۷۲۸۵
«فملی» از رشد قیمت دلار تا انتخابات امریکا/ آیا سهامداران فملی نگران آینده هستند؟
تیتر20 -  شرکت ملی مس ایران با سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و همچنین تقویت حضور در حوزه اکتشاف سعی بر آن داشته تا میزان تولید خود را افزایش داده و در کنار آن سهم صادراتی خود را توسعه دهد. 

این در حالی است که شرکت ملی صنایع مس ایران به نوعی سکان دار اصلی این حوزه در کشور بوده و بخش عمده ای از ذخایر ارزشمند مس کشور در اختیار این شرکت است. 

اما درست در همان روزهایی که شرکت ملی مس به ویژه در مدیریت اردشیر سعد محمدی بدنبال توسعه طرح ها و ارتقا جایگاه جهانی ایران در حوزه مس بود، فلز سرخ در بازارهای جهانی رشد قیمتی را آغاز کرد، رشدی که پیش بینی می شود در سال های پیش رو نیز افزایش پیدا کند. 

با افزایش قیمت جهانی مس، درآمد حاصل از فروش این شرکت نیز افزایش و تمایل سهامداران برای خرید فملی بیشتر از گذشته شد. اما همچنان سرمایه گذاران درباره میزان ذخایر این شرکت نگران بودند که سعد محمدی با خبرهای خوش در مجمع عمومی عادی  این شرکت آن را برطرف کرد. 

به گفته مدیرعامل شرکت مس برنامه پیش‌بینی‌شده برای انجام حفاری‌های اکتشافی سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۰۰هزار متر است که در سه ماهه اول سال جاری  ۱۵ هزار و ۶۴۹ متر حفاری انجام شده است.

سعدمحمدی همچنین میزان ذخائر معادن فعال شرکت مس را برشمرد و گفت: مجموع ذخائر موجود قطعی و احتمالی معادن فعال شركت ملي صنايع مس ايران ۵ هزار و ۳۰۰ میلیون تن است. ما از بابت ذخائر معدنی شرکت برای تولید کاملا مطمئن هستیم و هیچ نگرانی نداریم. اما باید تلاش کنیم آن را به گردش مالی مناسب تبدیل کنیم. این ذخائر می‌توانند ظرفیت تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره را ایجاد کنند.

وی همچنین به وضعیت ذخائر در حال راه‌اندازی اشاره کرد و ادامه داد:‌ مجموع ذخاير معادن درحال راه‌اندازي قطعی و احتمالی در درآلو، دره‌زار، دره‌زرشک، چاه فیروزه، ایجو و فاز سه سونگون ۱۳۲۰ میلیون تن است که ظرفیت برای تولید ۵۹۰ هزار تن کنسانتره ایجاد می‌کند. همچنین فعالیت‌های اکتشافی معادن سرکوه، سرمشک، نوچون و بندرهنزا نیز در حال تکمیل است که بهره‌برداری از آن‌ها ظرفیت تولید کنسانتره را تا سال ۱۴۰۶ به ۱۴۸ هزار تن می‌رساند. 

از سویی دیگر سعد محمدی این نوید را به سهامداران داد که قیمت های جهانی رو به رشد است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که پیش‌بینی قیمت مس توسط ۱۰ موسسه و بانک معتبر جهانی نشان از افزایش قیمت این ماده معدنی در سال‌های پیشِ رو دارد، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۵ قیمت مس به ۷۰۶۶ دلار خواهد رسید. متوسط قیمت مس در سال ۹۷ بالغ بر ۶۳۴۴ دلار به ازای هر تن و در سال ۹۸ حدود ۵۹۰۴ دلار در هر تن بود. پیش‌بینی متوسط قیمت مس در سال ۹۹ عدد ۵۵۷۳ دلار در هر تن است.

سعدمحمدی همچنین با اشاره به این‌که براساس پيش‌بيني‌ها ميزان نياز به مس پالايش‌شده در دنيا در ۳۰ سال آينده افزايش خواهد یافت گفت: جمعيت جهان در ۳۰ سال آينده بر اساس تخمين سازمان ملل متحد از  ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ افزايش خواهد يافت و با این افزایش جمعیت نیاز به مس پالایش‌شده در دنیا به ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد:  همچنین براساس پیش‌بینی‌ها مصرف مس پالايش شده از  ۲۳،۳۲۹ هزار تن در سال ۲۰۱۹ به ۲۶،۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۳۵ خواهد رسيد. ما امیدواریم بتوانیم بخشی از تقاضای جهانی در این زمینه را پوشش دهیم و در حال حاضر همسو با دنیا در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت مس هستیم.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که مس یکی از استراتژیک‌ترین عناصر در جهان محسوب می‌شود، گفت: به‌رغم كاهش قيمت مس در سال ۲۰۱۹ ، ۹۹‌ درصد بنگاه‌های تولید مس سودده بوده‌اند و حتی شرکت‌های کوچک تولید مس هم سودده بوده‌اند. این به دلیل كاربردهاي مختلف صنعتي، زير بنايي، فضايي و… فلز مس و غیرقابل جایگزین بودن آن و همچنین مهم بودن آن در تکنولوژی‌های جدید است.

اما با وجود تمام این اخبار خوب، نوسانات ماه های گذشته در بازار سرمایه توانست بار دیگر سهامداران را نگران کند. بازار سرمایه از زمستان سال گذشته رشد خوبی را آغاز کرد، رشدی که در اردیبهشت و خرداد سال جاری به اوج خود رسید و صف ها خرید را طولانی کرد.
«فملی» از رشد قیمت دلار تا انتخابات امریکا/ آیا سهامداران فملی نگران آینده هستند؟
یکی از سهام های پرطرفدار در گروه فلزات معدن، سهام فملی بود. با توجه به اخباری که از بازار جهانی وقیمت فلز سرخ به گوش می رسید تمام شرایط برای سوددهی فملی فراهم بود. در کنار این اتفاق مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در تلاش بودند تا طرح های توسعه ای را با سرعت بیشتری اجرایی کنند و اثر شیوع کرونا بر روند کاری را خنثی کنند. 

رشد بورس تا اواخر مرداد ادامه داشت اما به یکبار از شهریور ماه با تنش های ارزی و تشدید تحریم ها بازار با نوسانات مواجه شد. نوساناتی که بورس را قرمز پوش و سهامداران را نگران کرده بود. این موضوع باعث شد تا در شهریور ماه سال جاری مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از حمایت ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از سهام مس در بورس با هدف حمایت از سهامداران خرد، خبر دهد.

وی تاکید کرده بود که در رابطه با سهام شرکت مس وظیفه مدیریت صیانت از سرمایه‌های سهامداران خرد و عمده شرکت مس در زمان تلاطم و شوک‌های اقتصادی غیر مترقبه است.

با گذشت زمان از وعده هایی که داده شد، عملا گزارشی از سوی شرکت درباره تخصیص آن 500 میلیارد تومان برای نجات سهامداران از زیان ارائه نشد و در بازار هم تغییری در روند کاهش قیمت سهام این شرکت دیده نمی شودبه طوری که تنها در هفته سوم مهر ماه  زیان این سهامداران به 16.6 درصد رسید.

مردمی که سرمایه های خود را از بازار طلا و ارز راهی بورس کرده بودند هرروز با اخبار ناامید کننده ای رو به رو می شدند. اما کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند در چنین شرایطی نباید احساسی تصمیم گرفت و باید به این نکته توجه داشت که سرمایه گذاری در بورس کوتاه مدت نیست. این اتفاقات در حالی رخ می داد که نماد فملی یکی از اثر گذار ترین نمادها بر شاخص بورس است، اما فملی حال خوشی در بازار نداشت و بیشتر سهامداران به دنبال فروش سهام خود بودند تا بتوانند از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنند. البته برخی دیگر قرار را بر فرار ترجیح دادند و به آینده خوشبین بودند. 

در کشاکش چنین نگرانی هایی بازار ارز سقوط خود را شروع کرد، و همین موضوع باعث شد تا بورس رنک سبز را به خود ببیند. 

اما آن چیزی که با بررسی وضعیت بازار بدست می آید این است که طرح های توسعه ای و افزایش صادرات و رشد قیمت جهانی هرچند فاکتورهای مهمی برای افزایش استقبال از فملی محسوب می شوند اما قدرتشان کمتر از بازار ارز و اتفاقات سیاسی است.

نوسانات بازار ارز یکی از اثر گذار ترین موضوعات بر شرایط نماد های بورسی شرکت ها محسوب می شود، اما در کنار وضعیت نامتعادل بازار دلار در کشور، انتخابات امریکا نیز دست بکار شد تا بتواند بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار دهد. درست از فردای 13 آبان و با شروع شمارش آرا و رقابت نفس گیر جو بایدن با ترامپ، بورس با لباسی سبز به میدان آمد. 

درواقع انتخابات امریکا به نوعی بازار را با جهش همراه کرد که فملی در کنار دو نماد دیگر یعنی فارس و فولاد توانست بیشترین تاثیر را بر جهش شاخص داشته باشد. 

درواقع آن طور مشخص است سیاست های خارجی و بازار دلار بیش از هر فاکتور دیگر بر بازار سرمایه اثر گذار بوده و می توانند جوی روانی را در بورس ایجاد کنند. 

حال با اعلام رسمی پیروزی جو بایدن بازارهای داخلی از جمله بورس، طلا و ارز ریزش را آغاز کرده اند اما نباید فراموش کرد این موضوع یک واکنش موقت است. البته پیش تر ریزش نرخ دلار در بازار با انتخاب بایدن پیش بینی می شد در صورت ادامه دار شدن کاهش نرخ دلار، بی تردید نقدینگی مردم بار دیگر راهی بازار سرمایه می شود و این خود اقبالی برای فملی خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز