چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
«تیتر 20» بررسی کرد؛
درآمد فروش شرکت فولاد خورستان (نماد بورسی فخوز) در مهر ماه سال جاری به ۳۸۶۱ میلیارد تومان رسید. درآمد فروش مهرماه فخوز نسبت به شهریور امسال، رشد ۱۱۳ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۳۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت یک رکورد تاریخی جدید در درآمد فروش ماهانه ثبت کرده است.
کد خبر: ۴۷۳۸۳
«فخوز» با 4  عامل رکورد تاریخی را ثبت کرد/ توانایی فولاد خوزستان در ثبت رکوردهای بعدی
تیتر20 -  فولاد خوزستان در مهرماه سال جاری با وجود رکود اقتصادی حاکم بر کشور موفق به ثبت رکورد تاریخی در فروش ماهانه خود شد.

مجموع فروش هفت ماهه فخوز با رشد ۷۰ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته به ۱۵ هزار و ۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

فولاد خوزستان در حالی در این هفت ماهه به رشد بالایی از فروش نسبت به سال گذشته رسیده است در چند ماهه اخیر بازار فولاد بازار آشفته ای بوده است. بازاری که در نهایت مجلس شورای اسلامی در کنار وزرات صنعت، معدن و تجارت به آن ورود پیدا کرد تا بتواند تعادل را برقرار کند. 

اما در چنین شرایطی چطور فولاد خوزستان رکورد تاریخی فروش را به ثبت می رساند؟ چطور با وجود تحریم ها و تورم شدید اقتصادی رشد 70 درصدی فروش برای این شرکت در 7 ماهه سال جاری به ثبت می رسد؟

به طور کلی چندین عامل بر رشد فروش فخوز اثر گذار بود. در اولین بررسی ها افزایش تولید اصلی ترین دلیل برای رشد فروش است. موضوعی که به سیاست های راهبردی شرکت و مدیریت آن در سال جاری بر می گردد.

اما فاکتور بعدی که توانست بر ثبت این رکورد تاریخی اثر گذار باشد، نرخ ارز است. متاسفانه بازار ارز از نیمه دوم سال گذشته روند صعودی را در پیش گرفت به طوری که ارز نیمایی از 10 هزار تومان به بیش از 20 هزار تومان رسید.

اما علت دیگری که توانست این رشد را به همراه داشته باشد، خرید مواد اولیه و دپوی آنها است. درواقع کارخانه های تولیدی مواد اولیه را به صورت میانگین تهیه و دپو می کنند درنتیجه با توجه به اینکه این خرید برای قبل بوده امروز با افزایش قیمت سود بالایی بدست آمده و همین موضوع می تواند بر میزان فروش اثر گذار باشد. 

دلیل آخری که می تواند بر این رشد اثر گذار باشد افزایش تقاضا در بازار است. در شرایط بحرانی اقتصاد کشور مردم به دنبال محصولات نقد شونده هستند. درواقع مردم برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید این محصولات می روند، یکی از این محصولات فولاد است که در این مجموعه استراتژیک ترین محصولات شامل شمش و اسلب می شود. درنتیجه تقاضا برای خرید این محصولات در پی آشفتگی بازارهای دیگر مانند ارز، بورس و.... افزایش می یابد.

اما نکته مهم آن است که حال با انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا و شروع کاهش نرخ ارز در بازار ایران آیا فولاد خوزستان می تواند بار دیگر در ماه های آینده چنین رکوردی را به ثبت برساند؟

باید به این نکته اشاره داشت که کاهش نرخ دلار در پی پیروزی جو بایدن حالت روانی دارد، زیرا بایدن اعلام کرده به برجام برمی گردد و تحریم ها را از میان بر می دارد به همین دلیل شاهد افت قیمت دلار در بازار هستیم. این کاهش بر کل کالاها و واحدهای تولیدی اثر گذار است که یکی از آنها فولاد خوزستان بوده اما نباید فراموش کرد این کارخانه همچنان می تواند از نظر دلاری رکوردهای دیگری را به ثبت برساند. زیرا در حال حاضر قیمت جهانی فولاد صعودی است و با توجه به اینکه در ایران پول زیادی در دست شرکت ها فولادی است درنتیجه سود خوبی بدست می آید که شرکت ها در ازای این سود در حوزه توسعه و رفع مشکلات کارخانه سرمایه گذاری می کنند. در نتیجه این اتفاق میزان تولید با رشد همراه می شود، درنتیجه عامل دیگر برای ثبت رکورد دوباره مهیا است.

در کنار این موضوع نباید فراموش کرد که بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند کاهش نرخ دلار در بازار چندان دوامی نخواهد داشت و مجدد افزایش پیدا می کند. این در حالی است که رشد قیمت دلار می تواند عاملی برای رشد در آمد شرکت های فولادی از جمله فولاد خوزستان باشد. 

به گزارش تیتر 20، با توجه به چشم انداز چند ماه آینده و بررسی اتفاقات سیاسی و اقتصادی به راحتی قابل پیش بینی است که فولاد خوزستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولادی کشور در ماه های پیش رو رکورد های دیگری را از خود به جای گذارد. این موضوع می تواند بر افزایش جذابیت سهام این شرکت نیز اثر گذار شود. 


ارسال نظرات
موضوعات روز