جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
تیتر20 بررسی کرد :
فاز نخست انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران چندی پیش با رسیدن آب شیرین به گل گهر سیرجان به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۴۷۴۱۹
خلیج فارس کام سهامداران «کگل» را شیرین می کند؟
تیتر20 - پروژه انتقال آب شیرین به فلات مرکزی ایران یکی از پروژه های بزرگ منطقه و بزرگترین پروژه ملی بود که در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید. 

این آب با گذر از استان های هرمزگان، کرمان و یزد علاوه بر تامین آب شرب منطقه نیاز صنایع معدنی آن را تامین می کند.

این آب در فاز نخست به گل گهر سیرجان رسیده است منطقه ای که معدن سنگ آهن و مجتمع معدنی صنعتی گل گهر را در خود جای داده است. 

شرکتی که با تکمیل زنجیره ارزش فولاد نقشی 30 درصدی در تولید فولاد کشور ایفا می کند. مجتمع گل گهر یکی از شرکت های بزرگ معدنی است که با سرمایه گذاری در طرح های توسعه اقدام به تکمیل زنجیره فولاد کرده است. اما در کنار این موضوع گل گهر از مسئولیت های اجتماعی خود نیز غافل نمانده سعی بر آن داشته تا در این حوزه اقدامات بزرگی را به عرصه عمل برساند تا در کنار توسعه اقتصادی توسعه فرهنگی و اجتماعی را محقق کند.
 
پروژه انتقال آب خلیج فارس یکی از پروژه های مهمی است که علاوه بر تامین نیاز واحدهای صنعتی نیاز شرب 3  استان در مسیر را تامین می کند. ۵۰ میلیون مترمکعب از این آب سهم شهرهای استان هرمزگان، ۴۵ میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون مترمکعب در طول مسیر برای شرب و سایر موارد استفاده می‌شود.

درواقع سهم گل گهر در این پروژه پس از استان هرمزگان بیشتر از سایر سهامداران خواهد بود و این حاکی از نقش پررنگ این شرکت در اجرای این پروژه است.

فاز اول انتقال آب تا گل‌گهر حدود ۳۰۰ میلیون یورو ارزبری داشته، ۶ هزار میلیارد تومان شرکا و سهامداران شامل گل‌گهر و سرچشمه و فولاد چادرملو سرمایه‌گذاری کردند و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی استفاده شده است. این  پروژه نمونه ای موفقی است که نشان می دهد بدون سرمایه دولتی می توان اقدامات بزرگ را در زمان مشخص شده اجرایی کرد.
اما در کنار تامین نیاز شرب و صنایع باید با نگاهی دقیق تر به سراغ گل گهر رفت و بررسی کرد اجرای این پرروژه چه تاثیری برروند کاری ایین مجموعه خواهد داشت.

آب یکی از اصلی ترین نیاز فولادسازان
آب در کنار تامین مواد اولیه یعنی سنگ آهن یکی از اصلی ترین نیاز فولادسازان می شود. تامین آب به اندازه ای برای این صنعت حائز اهمیت است که اجرای 7  طرح فولادی به دلیل دور بودن از آب و اجرا در مناطق کم آب به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. حال گل گهر با سرمایه گذاری در این پروژه دغدغه خود برای تامین آب را برطرف کرده است. در نتیجه این اتفاق تولید با آسودگی به سمت افزایش تولید و ثبت رکورد می شود.

در ادامه چنین موضوعی با افزایش تولید میزان فروش افزایش و گل گهر درآمد بیشتری را نسبت به سال های قبل کسب خواهد کرد زیرا این مجموعه با در اختیار داشتن معدن وناوگان حمل و نقل در شرکت های زیر مجموعه خود از نظر فروش داخلی و صادرات نگرانی ندارد. 

با افزایش درآمد شرکت گل گهر پروژه های توسعه ای خود را با سرعت بیشتری اجرایی می کند و این همان وعده ای است که در مجمع عمومی عادی این شرکت منتهی به سال مالی 98 به سهامداران داده شده است. از سویی معاون مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر معتقد است که هیچ کسی از خرید سهام گل گهر ضرر نخواهد کرد زیرا این شرکت جهش تولید را در اولویت اصلی برنامه های خود قرار داده است. در نتیجه انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر در اولین گام نیاز فولاد این مجتمع به آب را تامین و آن را سیراب می کند و در گام نهایی علاوه بر رشد تولید سود خوبی را راهی جیب سهامداران خواهد کرد. اتفاقی که منجر به توسعه هر چه بیشتر شرکت و منطقه گل گهر کرمان خواهد شد. 

درواقع شاید گل گهر سرمایه گذاری عظیمی را برای انتقال آب شیرین به منطقه انجام داده اما مطمئن است در نهایت نتیجه مثبتی برایش به همراه دارد. 

استقبال از سهام گل گهر با افزایش سوددهی و درآمدهای حاصل از فروش تمایل افراد برای سپرده گذاری در کگل را افزایش خواهد داد و این می تواند موفقیت خوب برای گل گهر باشد. با چنین اتفاقی حضور گل گهر در بازار پررنگ تر از امروز خواهد شد و سهم بیشتری از بازار فولاد را به خود اختصاص می دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز