جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
بیشتر افراد به‌منظور سود بردن پول خود را به‌دست بانک‌ها می‌سپارند. البته در کشورهای کمتر توسعه یافته ازجمله ایران به‌دلیل وجود تورم، یکی از مهم‌ترین دلایل سپرده‌گذاری در بانک‌ها حفظ ارزش پول برای دارنده آن است. سپرده‌گذاری پول در بانک یکی از آسان‌ترین و مهم‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری است.
کد خبر: ۴۷۵۴۷
تیتر20 -  سپرده در واقع پولی است که از طرف دارنده پول یا مال به فرد دیگری (این فرد می‌تواند یک شخص حقیقی یا یک فرد حقوقی مانند بانک باشد) امانت داده می‌شود. تعریف آن در اصطلاحات بانکی و فقهی هم عبارت است از:«سپرده وجه نقدی است که نزد بانک‌ها ودیعه می‌گذارند و بانک‌ها نیز متعهد می‌شوند که هنگام درخواست مشتری یا براساس شروط معینی معادل آن را برگردانند.»

حال از این تعاریف که بگذریم، بیشتر افراد به‌منظور سود بردن پول خود را به‌دست بانک‌ها می‌سپارند. البته در کشورهای کمتر توسعه یافته ازجمله ایران به‌دلیل وجود تورم، یکی از مهم‌ترین دلایل سپرده‌گذاری در بانک‌ها حفظ ارزش پول برای دارنده آن است. سپرده‌گذاری پول در بانک یکی از آسان‌ترین و مهم‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری است.

گزارش زیر، بررسی عیب‌ها و مزیت‌های این مدل سرمایه‌گذاری‌ است. وقتی که دو طرف مثبت و منفی آن را بدانید، می‌توانید تصمیم بگیرید که در کدام سو بایستید و چگونه عمل کنید. هم سرمایه در اختیار شماست و هم تصمیم‌گیری برای آن، اما به هر حال به این موضوع فکر کنید که کدام راه برای شما آسان‌تر و در عین حال بهتر و کم ریسک‌تر است.

خوبی‌ها
سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و مؤسسات مالی، مزیت‌هایی دارد که ممکن است برای سالخوردگان عزیزی که دیگر قدرت و حوصله ریسک کردن را ندارند، جالب و خوشایند باشد. چند تایی از این مزیت‌‌ها را مرور می‌کنیم.

ارزان است

کمترین هزینه شما برای سرمایه‌گذاری رفتن به نزدیک‌ترین بانک و انتخاب نوع سپرده‌ است. این شیوه به نسبت دیگر سرمایه‌گذاری‌ها مثل بورس یا خرید و فروش ملک و… هزینه بسیار کمتری دارد.

کم‌هزینه‌تر است

وقتی شیوه‌ای غیراز سپرده‌گذاری برای سرمایه خود انتخاب می‌کنید، نیازمند دانستن اطلاعات اولیه و در برخی موارد نیاز به خرید لوازم و امکانات یا چیزهایی از این قبیل هستید. اما در موقع سپرده‌گذاری، بانک به‌عنوان وکیل شما همه این کارها را انجام می‌دهد و در مقابل از شما هنگام پرداخت بهره فقط کارمزد کسر می‌کند.

خطر کمتری دارد

زمانی که شما پول خود را در جیب‌تان می‌گذارید و به‌دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری می‌روید، خطر بیشتری را می‌پذیرید چون هر اتفاقی که برای سرمایه شما رخ دهد یا در جای اشتباهی سرمایه‌گذاری شود، شما خودتان مسئول هستید و راهی برای بازگشت و احیای پول شما تقریبا وجود ندارد یا بسیار هزینه‌بر است!

همیشه اصل پول هست

اصل سرمایه یا راس‌المال! نکته مهم اینجاست که شما در هر راهی قدم بگذارید چه سود و چه ضرر کنید، باید همیشه این را در گوشه‌ای از فکر خود داشته باشید که ممکن است نه‌تنها سود نکنید، بلکه ضرر هم کنید و سرمایه‌تان هم از بین برود. اما اگر سپرده‌گذاری کنید حتی اگر سودی به شما تعلق نگیرد، حداقل اصل پول شما همیشه وجود دارد.

قابل نقد شدن است

سرمایه‌گذاری پول شما را درگیر می‌کند و برای نقد شدن آن نیاز به زمان دارید. هر نوع سرمایه‌گذاری را که در ذهن‌تان مجسم کنید، به‌طور حتم نمی‌توانید به سرعت و در عرض چند ساعت پول و سرمایه‌تان را نقد کنید. درحالی‌که اگر سپرده داشته باشید فقط کافی است که پیش از درخواست بستن حساب سپرده خود بانک را مطلع کنید؛ آن وقت در عرض چند دقیقه پول شما نقد در اختیارتان است.

سود آن مطمئن است

هدف از سرمایه‌گذاری در سنین بالاتر از میانسالی کسب سودی متوسط و کم خطر است. سپرده بانکی همیشه سودی را که به شما متعهد شده پرداخت می‌کند حتی اگر در مواردی بانک ورشکسته شود (که احتمالش خیلی کم است) بانک مرکزی حامی و پرداخت‌کننده سود تعهد شده شما یا اصل پول خواهد بود.

بدی‌ها
اگر بخواهیم از همه جوانب یک موضوع حتی به‌طور تقریبی آگاه شویم، لازم است که بد و خوب یا به‌عبارت بهتر عیب و هنرش را با هم و به درستی ببینیم. این درست همان چیزی است که ما به‌دنبال آن هستیم. سپرده‌گذاری به همان اندازه که مزیت دارد، معایب هم دارد. در واقع سپرده‌گذاری در بانک، نوعی از سرمایه‌گذاری‌ است و در برخی موارد تفاوت‌های اساسی با سرمایه‌گذاری دارد.

بیشتر پس‌انداز است

درست است که بانک به‌عنوان وکیل از پول شما نگهداری می‌کند و از پول شما برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند، اما به یاد داشته باشید سرمایه‌گذاری یعنی استفاده از پول و برداشت از نتیجه آن. یعنی شما از پول‌تان استفاده مستقیم نمی‌کنید، در عین اینکه ممکن است به اصل پول شما ارزشی اضافه شود.

سود کمی دارد

در شرایط کنونی اقتصاد که درواقع اوضاعش بر لبه تیغ است، تورم هر روز افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه داشتن تورم دو رقمی همیشه یک تهدید برای پول و سرمایه اندک است. چرا که تورم تقریبا هر سال یا شاید هم هر‌ماه بالا می‌رود اما شما پول خود را برای مدتی معین با سودی معین در اختیار بانک قرار داده‌اید.

رشد نمی‌کند

سپرده زمانی برای شما سود بیشتری خواهد داشت که مدت زمان بیشتری در دست بانک باقی بماند. درست است که بانک به‌عنوان وکیل از پول شما نگهداری و از پول شما برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند، اما به یاد داشته باشید که شما هرگز بیش از مقدار تعهد شده سود نمی‌برید و بانک درصورت ضرر یا سود همان مقدار را به شما پرداخت می‌کند. بنابراین شما هیچ‌وقت به‌طور مستقیم در هیچ پروژه‌ای سهیم نمی‌شوید و فقط با این شیوه پول‌تان را نگه‌داشته‌اید.

تنوعی وجود ندارد

یکی از مزایا یا به‌عبارت بهتر تمایل به سرمایه‌گذاری ایجاد جذابیت و ارائه خدمات مختلف برای جذب سرمایه‌هاست. یعنی هر قدر جذابیت بیشتر باشد سرمایه‌گذار هم راغب‌تر به سرمایه‌گذاری می‌شود. در سیستم بانکی با توجه به شرایط موجود، تنوع چندانی در ارائه خدمات بانکی وجود ندارد و در بیشتر مواقع بانک‌ها یا موسسات مالی سعی می‌کنند با تغییر سود جذابیت برای دارندگان سرمایه به‌وجود بیاورند و غیراز این راه دیگری را در پیش نمی‌گیرند.

محاسبه نرخ سود

سود سپرده‌های بانکی طبق ضوابط و مقررات موجود به‌صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول «مدت × نرخ × سرمایه = سود»، محاسبه و پرداخت می‌شود. در این فرمول چنانچه پرداخت سود سالانه باشد، نرخ سالانه و درصورتی که پرداخت سود ماهانه باشد، نرخ سود ماهانه از تقسیم نرخ سالانه بر 12 تعیین می‌شود. مثلا شما فرض کنید یک نفر، 10 میلیون تومان پول دارد و آن را به‌مدت 5 سال، در بانک سپرده‌گذاری می‌کند از قرار نرخ سود 21 درصد. این فرد، سالانه 2 میلیون و صد هزار تومان سود دریافت خواهد کرد؛ از قرار ماهی 175 هزار تومان./تجارت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز