شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
«تیتر20» بررسی می کند؛
رکود در بازار مسکن بی تردید بر زنجیره های بالادست خود اثر گذار است و می تواند صنایع بالادستی مانند تولید کنندگان فولاد، مصالح ساختمانی و... را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۴۷۶۰۴
رکود بازار مسکن و تبعات آن برای صنایع بالادستی
تیتر20 - در 2 سال اخیر بازار مسکن با رشد چشمگیری همراه شد به طوری که در خرداد ماه سال جاری این بازار رشد ماهانه  12 درصدی را که رکوردی بی سابقه بود، به ثبت رساند. اما درست پس از التهابات انتخابات آمریکا و شروع گمانه زنی ها برای بازگشت بایدن به برجام و با سقوط نرخ ارز و سکه و طلا، بازار مسکن نیز از قافله جا نماند کاهش قیمت را در پیش گرفت. 

در پی افزایش قیمت مسکن در بازار خرید و فروش به حداقل میزان خود رسید موضوعی که در نهایت منجر به رکود در صنعت ساخت و ساز شد. واحدهای بیشماری به ویژه در شهر تهران خالی از سکنه هستند که با توجه به روند کاهشی قیمت ها جز ضرر برای سازندگان آنها سودی به همراه ندارند. 

رکود در بازار مسکن تمایل برای ساخت و ساز را به شدت کاهش داد، اتفاقی که تا پیش از 2  سال اخیر بسیار مورد توجه بود و مسکن به کالایی برای سرمایه گذاری تبدیل شده بود. 

اما این رکود بی تردید بر زنجیره های بالادست خود اثر گذار است و می تواند صنایع بالادستی مانند تولید کنندگان فولاد، مصالح ساختمانی و... را تحت تاثیر قرار دهد. 

یکی از بازارهای داخلی برای صنعت فولاد کشور بازار مسکن است، که با این رکود بی رمق شده است.

اما چطور این رکود به جان صنعت فولاد هم افتاده است و چه تبعاتی برای آن به همراه داشته است؟

صنعت فولاد در سال های اخیر تلاش کرده است تا چشم انداز 1404  یعنی تولید 55 میلیون تن فولاد را محقق کند. بخشی از این تولید باید به مصرف داخلی برسد و بخشی دیگر راهی بازارهای صادراتی شود.

درواقع سند چشم انداز فولاد سعی بر آن دارد تا سرانه مصرف این محصول را ارتقا داده و به 350 کیلو گرم برساند. حال در صورتی رکود در بازار مسکن ادامه دار باشد سرانه 200 کیلوگرم خواهد بود. درنتیجه این اتفاق باید 40 تا 50درصد محصولات فولادی راهی بازارهای صادراتی شود زیرا تقاضایی در بازار داخل برای آن وجود ندارد. 

حال صادرات این حجم از محصولات یعنی چالش های جدید برای یافتن بازارهای جدید که باید در دستور کار شرکت های فولادی قرار بگیرد.

درواقع اگر رکود در بازار مسکن ادامه دار باشد، باید تولیدکنندگان فولاد به ویژه محصولات ساختمانی برای بازارهای جدید برنامه ریزی و هدف گذاری کنند.

اما باید دید در بلند مدت وضعیت بازار مسکن به چه سمت پیش می رود. در حال حاضر پیش بینی می شود با کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز کاهشی باشد، حتی در هفته های اخیر خبرهایی مبنی بر کاهش بیش از 15 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق از جمله پردیس منتشر شد که خود می تواند نویدی برای رونق خرید و فروش باشد. اما در پی تماس با برخی آگهی های موجود در اینترنت متوجه شدیم که دلالان بازار مسکن سعی بر بالا نگه داشتن قیمت های داشته و تاکید می کنند اگر قصد خرید دارید سریع تر اقدام کنید زیرا قیمت ها افزایش پیدا می کند. 

حال اگر قیمت ها چندان کاهش پیدا نکند، بدلیل نبود تقاضا در بازار رکود ادامه خواهد داشت. اما در چنین فضایی باید چه اقداماتی انجام شود تا صنایع مرتبط با مسکن با آسیب همراه نشوند؟

بدون شک وضعیت بازار بستگی به تحریک تقاضا دارد و دولت باید مشوق هایی برای این بازار تعریف کند تا سرمایه گذاران بار دیگر وارد این بخش شوند. امروز شرایط بازار مسکن به صورتی است که از 1.5 میلیون واحد حدود 700الی 800هزار واحد ساخته نمی شوند زیرا مشوقی در این بخش وجود ندارد.

امروز بخش مسکن نیازمند مشوق هایی است که سرمایه گذاران به آن جذب شوند. یکی از این مشوق ها می تواند کاهش قیمت نهاده باشد. هرچند صنعت فولاد در پی رکود این بخش با کاهش تقاضا در برخی محصولات مواجه شده اما جالب است بدانید تیرآهن ومیلگرد...تنها 7درصد از نهاده های مسکن را تشکیل می دهند در نتیجه دولت باید در دیگر بخش ها مانند سیمان، گچ، لوازم الکتریکی و... با تحریک تقاضا این رکود را از بین ببرد. 

با تحریک درست تقاضا علاوه بر رونق بازار مسکن صنایع بالادست و پایین دست نیز بی نصیب نخواهند ماند. از بین رفتن رکود در بخش مسکن می تواند صنعت فولاد را به هدف در نظر گرفته شده در چشم انداز 1404 نزدیک کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز