سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
تیتر20 بررسی می کند؛
اختلاف بر سر مسائل مربوط به تقسیم وظایف بین وزارت صمت و جهادکشاورزی موجب شده این روزها شاهد مشکلات متعددی در حوزه تولید و بازار محصولات کشاورزی و دامی باشیم که موضوع تعرفه صادراتی شیرخشک یکی از آن‌ها است.
کد خبر: ۴۸۱۷۴
گرانی مواد لبنی؛ شرکت های تولیدکننده قربانی عملکرد بد دولت و دامداران
تیتر20 - پایین بودن میزان مصرف لبنیات ایرانیان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران حوزه سلامت بوده است؛ موضوعی که اکنون با افزایش قیمت لبنیات و شیر ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است. به بیان دیگر  در سال‌های اخیر با افزایش قیمت لبنیات، سهم خرید این محصول در سبد غذایی خانوار کاهش یافته و شاهد هستیم که حتی در برخی از خانواده‌ها مصرف لبنیات آن‌ها به صورت هفتگی یا ماهانه شده، یا در برخی از موارد شاهد حذف مصرف لبنیات از سفره خانوارها هستیم.

اگر بخواهیم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت، سرانه مصرف مواد لبنی در کشور را بسیار پایین و نگران کننده است، به طوریکه متوسط مصرف شیر کمتر از یک لیوان در روز است، یعنی مصرف سرانه لبنیات روزانه در ایران حدود 130 تا 150 گرم و در سال حدود 66 کیلوگرم است اما افزایش قیمت‌های این محصولات، نگرانی‌ها درباره وقوع این اتفاق و پیامدهای ناشی از آن بر سلامت را افزایش داده است.

این در حالیست که سرانه مصرف لبنیات در کشورهای مختلف، ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی و GDP دارد و قیمت تمام شده لبنیات در سطح عرضه و توزیع باید به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، اما این افزایش قیمت شیرخام و انواع محصولات پرمصرف لبنی، خطر حذف شیر، ماست و پنیر را از سبد غذایی خانوار بیشتر می‌کند.

از سویی سرانه مصرف شیر در ایران بسیار کمتر از کشورهای دیگر است و با رشد هزینه‌های تولید شیر که افزایش قیمت شیر برای مصرف‌کننده را به دنبال دارد در آینده نزدیک شاهد کاهش بیشتر مصرف این ماده با اهمیت و گسترش بیماری‌های استخوانی خواهیم بود.

دولت باید از تولیدکنندگان مواد لبنی حمایت کند
حال در چنین حالتی این سوال پیش می آید، که چرا با توجه به اهمیت مواد لبنی و شیر این افزایش قیمت ها رخ داده، در این رابطه باید اینگونه پاسخ داد که دولت می بایست به مشکلات کارخانه های لبنی رسیدگی کرده و آن ها را حل کند.زیرا که کارخانه ها نیز در این باره نیاز به حمایت دارند.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان لبنیات با آن روبرو هستند، گرانی نهادهای دامی است که به واقع معضلات زیادی را برای کارخانجات مواد لبنی ایجاد کرده است، در این رابطه محمدرضا بنی‌طباء، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران می گوید: محصولات لبنی نیز مانند هر محصول دیگری تابع هزینه تمام شده تولید است و در صورت افزایش هزینه تمام شده تولید قیمت محصول نهایی به ناچار افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت شیرخام که اصلی‌ترین ماده اولیه تولید محصولات لبنی است افزایشی بوده که در نتیجه قیمت تولید محصولات لبنی را افزایش می‌دهد.

بنی طبا قاچاق شیرخشک و گرانی نهاده‌های دامی را دو دلیل دیگر روند افزایشی قیمت لبنیات می داند و می افزاید: افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر افزایش هزینه تولید شیر و قیمت آن موثر بوده است. 

از سویی دیگر سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران تفاوت قابل توجه قیمت شیرخشک در داخل و خارج کشور را عامل تمایل به قاچاق این محصول عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرخشک در کشور 30 تا 35 هزار تومان و در بازار کشورهای منطقه حدود 3 دلار یا 75 هزار تومان است، این تفاوت قیمت موجب وسوسه فرصت طلبان برای قاچاق شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت قیمت داخل و خارج از کشور، اگر صنایع شیرخشک هر کیلوگرم شیرخام را از دامداران 6 تا 7 هزار تومان هم بخرند برای آن‌ها توجیه اقتصادی دارد. این در حالیست که بلاتکلیفی تعرفه صادراتی شیرخشک زمینه ساز شرایط پیش آمده برای این کالا شده است.

بنی طبا تاکید کرد: اختلاف بر سر مسائل مربوط به تقسیم وظایف بین وزارت صمت و جهادکشاورزی موجب شده این روزها شاهد مشکلات متعددی در حوزه تولید و بازار محصولات کشاورزی و دامی باشیم که موضوع تعرفه صادراتی شیرخشک یکی از آن‌ها است.

پگاه با راه اندازی کمیته قیمت‌گذاری در پی صیانت از حقوق سهام‌داران و مشتریان است
حال با وجود چنین مشکلاتی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)،به عنوان بزرگترین تولید کننده فراورده های لبنی در کشور در راستای جلب رضایت حقوق سها‌م‌داران و مصرف‌کنندگان «کمیته قیمت‌گذاری» تشکیل داد. اعضای این کمیته متشکل از خبرگان صنعت در حوزه‌های تولید، بازار، مالی و اقتصادی و برنامه‌ریزی و دبیر آن واحد آمار و برنامه‌ریزی صنایع شیر ایران، خواهد بود.

در همین رابطه عبداله قدوسی مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران، گفت: اتخاذ استراتژی‌های قیمت‌گذاری متناسب با شرایط روز بازار و شرکت و به حداکثر رساندن سهم بازار با افزایش حجم فروش را از اهداف تشکیل این کمیته برشمرد.

وی تصریح کرد: به حداکثر رساندن سود فعلی با کاهش قیمت تمام شده محصولات و ایجاد زمینه افزایش استفاده از ظرفیت‌ها نیز از جمله برنامه‎ هایی است که انتظار می‌رود با تشکیل این کمیته محقق شود.

شرکت های تولید کننده لبنیات قربانی اهمال کاری دامداران
بر اساس این گزارش، قیمت تمام شده و قیمت فروش شیر خام و محصولات لبنی در چند سال اخیر، بزرگ‌ترین مشکل این صنعت بوده است. در این رابطه شیر خام حدود 70 درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی را تشکیل می دهد. دامداران طی چند سال اخیر، هرگز رضایتی از قیمت شیرخام نداشته اند. باید اذعان کرد که قیمت تمام شده شیر خام در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته بالاتر است و قیمت بالای نهاده های دامی به خاطر تاثیرپذیری از علوفه وارداتی، تعداد کم دام اصیل نسبت به دام های کم بازده و نوع مدیریت برخی دامداری ها، از عوامل افزایش قیمت تمام شده شیرخام هستند. 

اگر عوامل کیفی مانند بار میکروبی یا عوامل اقتصادی مانند ماده خشک شیرخام شامل درصد پروتئین و چربی مورد مقایسه قرارگیرد، شیرخام ایران در زمره گران قیمت ترین های دنیا قرار دارد، اما تاوان این قیمت گران را مردم و شرکت های لبنی می پردازند که همواره با افزایش قیمت شیر خام مجبور به افزایش قیمت محصولات بوده اند، بدون آنکه از این افزایش قیمت درآمدی به دست آورند.

در این بین، بهره وری صنعت دامپروری با توجه به ضریب تبدیل علوفه به شیر، پایین است که مهم ترین دلیل آن، ترکیب گله های شیری است. دولت می تواند در کنار یارانه علوفه به دامداران، طی برنامه ای، دام های کم بازده را حذف و به جای آن، دام های با بهره وری بالارا جایگزین کند.

قیمت محصولات لبنی طی سال های اخیر، افزایش مکرری را تجربه کرده که همواره مورد اعتراض مردم و دولت بوده است. درسال 91، در اوج اختلافات «شرکت های تولیدکننده لبنیات، دامداران و دولت وقت» در مورد قیمت گذاری محصولات لبنی، مقرر شد تا مجموعه ای بی طرف، این موضوع را بررسی کند. قرعه به نام کارشناسان وزارت دادگستری افتاد و آنان با بررسی قیمت تمام شده محصولات لبنی،حق را به تولیدکنندگان مواد لبنی دادند.

 در خلاصه گزارش منتشر شده، مشخص شد که دامداران حاشیه سودی معادل 38 درصد داشته اند، درحالی که صنایع لبنی با کسب حاشیه سود 5/ 1 درصدی، پایین ترین سود در بین تمام صنایع تولیدی را داشته اند. این ارقام توسط سازمان بورس و حسابرسی های رسمی نیز تایید شد.
ارسال نظرات
موضوعات روز