سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
تیتر 20 بررسی می کند:
شرکت ملی مس ایران توانست در 9 ماهه سال جاری رکوردی تاریخی در فروش را به ثبت برساند. اتفاقی که عوامل بسیاری در شکل گیری آن نقش داشته که از مهمترین آن می توان به افزایش شدید نرخ ارز نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد.
کد خبر: ۴۸۲۶۴
افزایش نرخ ارز عامل مهم در ثبت رکورد تاریخی فروش مس
تیتر20 - اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تا پایان آذرماه سال جاری این شرکت موفق به ثبت رکورد بی سابقه فروش 27 هزار و 972 میلیارد تومانی شد.

مدیرعامل شرکت مس با اعلام این خبر و با بیان این‌که فروش نه ماهه شرکت مس در سال گذشته برابر با  15 هزار و  589 میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: این میزان فروش، رشد 93 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فروش  2 هزار و 190 میلیارد تومانی فملی در آذرماه سال گذشته، افزود:  شرکت مس در نهمین ماه سال جاری درآمد 4هزار و 887 میلیارد تومانی کسب کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 231 درصدی داشته است.

اما چه عواملی باعث شد تا مس بتواند این فروش تاریخی را به ثبت برساند. 
با نگاهی به عملکرد نرخ ارز در یکسال اخیر و رشد قیمت دلار چه در بازار آزاد و چه در سامانه نیما باعث شد فروش مس با افزایش همراه شود. اما عوامل دیگری در این زمینه موثر بوده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

شرکت ملی مس ایران در 9 ماهه سال جاری 207 هزار تن تولید مس داشتیم اما بیش از 220 هزار تن کاتد مس  به فروش رسید. البته اختلاف موجود به این دلیل است که شرکت مس بخشی از فروش را از محل ذخایر انبار خود انجام داده است.  ذخایری که پیش از سال 1398 تولید شده بود، درواقع کمبود تقاضا در آن سال ها توانست به ثبت فروش این شرکت در سال جاری کمک کند.  البته در آن سال ها نیز صادرات شرکت مس نیز به قوت امروز انجام نمی گرفت.

درنتیجه رشد صادرات نیز در این ثبت رکورد بی تاثیر نبوده است. صادرات این شرکت نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است. 
آن طور که پیداست نرخ ارز در این رکورد تاثیری 60 الی 65 درصدی داشته است. درنتیجه فروش از نظر ارزشی رشدی 77 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. از نظر تناژ نیز تمام تولیدات شرکت به همراه 13 هزار تن از موجودی قبل به فروش رسیده است. 

درواقع موتور محرک شرکت مس با سرعت زیادی در حال گردش است تا بتواند با افزایش درآمد طرح های توسعه خود را پیش برده و سهم بیشتری از بازار جهانی را به دست آورد. 

امروز شرکت ملی مس با تحلیل بازار جهانی برنامه توسعه ای خود را تدوین کرده تا از فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را داشته باشد. هرچند این آینده نگری وضعیت درخشانی از مس ترسیم می کند اما نباید از اتفاقات و تصمیمات داخلی غافل ماند. 

رشد نرخ ارز در یک سال اخیر کمک بسیاری به شرکت مس داشت تا بتواند سطح درآمد خود را افزایش دهد. اما نکته ای که می تواند کمی سهامداران فملی را نگران کند، تصمیم دولت برای کاهش نرخ ارز یا تک نرخی کردن آن است.

البته کارشناسان معتقدند، شرکت های صادراتی علاقه ای به کاهش نرخ ارز ندارند و به هر میزان که نرخ ارز افزایش پیدا کند درآمد آنها بیشتر و به مراتب استقبال از سهام آنها افزایش می یابد. اما آیا سهامداران باید نگران برخی اخبار درباره کاهش نرخ ارز باشند؟ 

آن طور که برخی مدیران مس در این باره توضیح داده اند، شرکت ملی مس امروز با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا قیمت تمام شده خود را به کمتر از قیمت تمام شده جهانی رسانده است. آنها معتقدند اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند، شرکت مس با افزایش تناژ تولید می تواند این موضوع را جبران و همچنان شاهد رشد قیمت باشد. درواقع آن طور که پیداست شرکت مس با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای چنین موضوعی خود را آماده کرده است. 

البته بعید است که نرخ ارز با کاهش شدیدی همراه شود اما در صورت چنین موضوعی باز هم شرکت مس خیال سهامداران را با اجرای طرح های توسعه ای آسوده کرده است. 

مصرف مس در دنیا رو به افزایش است، فلزی که جایگزینی برای آن وجود ندارد و علاقه خودروسازان نیز به این فلز افزایش یافته است، این موضوع فرصت خوبی است تا شرکت مس با حضور در بازارهای جهانی و افزایش درآمد، اهداف پیش بینی شده را محقق کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز