پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
در ماه‌های گذشته ارسال پیامک‌های با سرشماره‌های رند و پنج رقمی مشابه با سامانه‌های شرکت‌های بزرگ و معتبر، همچنین تماس افراد برای ارائه خدمات فروش و پس از فروش لوازم‌خانگی و صوتی و تصویری، تمدید ضمانت‌نامه‌ها و غیره به نمایندگی از برندها، به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۸۲۸۹
تیتر20 - این شرکت‌ها که کارت شناسایی به نام شرکت‌ها و برندهای معتبر برای نمایندگان خود چاپ کرده و حتی نام و شماره تماس‌هایشان بالاتر از شرکت‌های اصلی در یک جست‌وجوی ساده اینترنتی دیده می‌شود، به سوء استفاده از مشتریان پرداخته و مشکلات عدیده‌ای از جمله فروختن اجناس و قطعات تقلبی و غیر اصلی و ارائه خدمات نامناسب به وجود می‌آورند که در بسیاری موارد منجر به خرابی لوازم‌خانگی یا صوتی و تصویری منازل افراد شده است. لوازمی که در ماه‌های گذشته متاثر از موضوع تحریم‌ها و دیگر مشکلات، افزایش قیمت‌های بالایی را تجربه کرده و خرید آنها برای بسیاری از اقشار دور از دسترس شده است.

در این زمینه، "سید وحید نجفی" نائب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی خدمات پس از فروش لوازم خانگی و صوتی و تصویری ایران امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در دو سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و وضعیت خاص بازار، تغییر شرایط و قوانین و وضعیت نمایندگی‌ها، خلاهایی به وجود آمد که سبب شد تا برخی افراد سودجو با فرصت‌طلبی، مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کنند.

وی بیان‌داشت: از جمله این مشکلات، ساخت محصولات مشابه محصولات اصلی، نصب برند بر روی آنها و عرضه در بازار، افزایش کالاهای قاچاق و نامعتبر در بازار با کارت گارانتی‌های ساختگی، ناشناخته و جعلی و حضور شرکت‌ها و افرادی در حوزه خدمات پس از فروش که خود را در قالب نمایندگی شرکت های معتبر و اصلی جا می زدند است.

این مقام صنفی تصریح‌کرد: یکی از راهکارهای اصلی مقابله با این سودجویی‌ها این است که مصرف‌کنندگان باید آگاه بوده و هوشمندانه عمل کنند، به‌طوری که به هر کس اعتماد نکرده و فقط به افراد و شرکت‌های معتبر که اعتبارشان را طی سالیان متمادی فعالیت به دست آورده‌اند، اطمینان کنند.

وی ادامه‌داد: مشتریان و مصرف‌کنندگان باید با پرهیز از اعتماد به فروشندگان ناشناخته و سایت‌های ناشناس، از فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، فاکتور رسمی و معتبر دریافت کنند، این تفکر که اگر فاکتور نگیرند مبلغی به عنوان ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند، غلط است و با توجیهات این‌چنینی ممکن است دستگاه‌های تقلبی و غیر اصلی به آنان فروخته شود.

نجفی از راه‌اندازی سامانه "ایران جی اس" خبر داد که در آن، برندهای معتبر و گارانتی‌های اصلی تحت نظارت و کنترل مستمر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معرفی شده است.

وی با اشاره به وجود شناسه رهگیری روی کالاها، تاکید کرد: این شناسه، کالاها و محصولات رسمی، معتبر و دارای اصالت را از اجناس قاچاق متمایز می‌کند که در سامانه ایران جی اس نیز به آن پرداخته شده است.

نجفی تاکید کرد: سامان دادن به بازار لوازم خانگی و صوتی تصویری و جمع آوری کالاهای قاچاق، نامعتبر و غیر اصلی سه مولفه دارد که باید هم‌زمان عمل کنند تا مصرف‌کنندگان با آرامش خاطر به محصولات و خدمات مورد نیاز خود برسند.

نائب رئیس انجمن کارفرمایی صنفی خدمات پس از فروش لوازم‌خانگی و صوتی و تصویری ایران افزود: مولفه نخست این است که مردم و مصرف‌کنندگان باید با هوشیاری و برخورداری از آگاهی لازم از حقوق خود، به هر کس اطمینان نکنند و اطلاعات و خدمات را از شرکت‌ها و برندهای معتبر دریافت کنند.

وی گفت: مولفه دوم، تلاش و فعالیتی است که باید شرکت‌های رسمی مجاز و قانونی انجام دهند، به‌طوری که با ارائه خدمات متمایز و با اطلاع‌رسانی مداوم از طریق سایت‌ها و مرکز تماس‌های خود و همچنین ارائه خدمات برتر، مشتریان را مجاب کنند تا همواره به آنها مراجعه و از خدماتشان استفاده کنند.

نجفی ادامه‌داد: انتظار می‌رود سازمان‌های نظارتی ذی‌ربط نیز برخوردهای قاطع‌تری با شرکت‌های غیرمجاز داشته باشند که این مهم، تضمین‌کننده فعالیت‌های دو مورد قبلی و شرط لازم برای سر و سامان دادن به این مشکلات است.

وی یادآور شد: سازمان نظارتی، شرکت‌های قانونی و معتبر را می‌شناسند و نظارت شدیدی نیز بر آنها دارند، همچنین فهرستی از مراکز غیرمجاز در اختیار دارند که انتظار می‌رود برخورد قاطع‌تری با آنها انجام شود.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: در یکی دو روز گذشته، برخوردهای قاطعی با چند مورد از این مراکز غیرمجاز که به صورت گسترده و باندی به فروش محصولات تقلبی و ارائه خدمات پس از فروش می‌پرداختند، انجام شده که به‌زودی اخبار و اطلاعات مربوطه از طریق مراجع ذی‌ربط انتشار خواهد یافت.

 پارسال بیش از ۹ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی کوچک و بزرگ در کشور تولید شد و به گفته مسوولان وزارت صنعت، هدف‌گذاری امسال رساندن این رقم به ۱۲ میلیون دستگاه است./ایرنا

 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز