سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
تیتر 20 بررسی می کند:
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به دنبال حضوری پررنگ تر از گذشته در منطقه است و تلاش می کند منطقه معدنی گل گهر را به هاب آهنی کشور تبدیل کند به همین دلیل مدیریت جدید این مجموعه باید با نقشه راه مشخص در این مسیر گام بردارد.
کد خبر: ۴۸۳۷۱
راه پر پیچ و خم توسعه پیش روی عتیقی/ گل گهر چگونه هاب اقتصادی خواهد شد؟
تیتر20 - چند وقتی است که تغییرات در بخش های معدنی کشور به راه افتاده است. قطار تغییرات این بار در ایستگاه گل گهر توقف کرد تا ایمان عتیقی جایگزین جمشید ملارحمان شود.

درنتیجه این اتفاقات باید دید تغییرات مدیریتی چه تاثیری بر روند توسعه و طرح های شرکت بزرگی همچون گل گهر دارد. 

جمشید ملارحمان از مدیران با سابقه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) است که پس از رفتن مهدی کرباسیان از این سازمان، مدتی به عنوان سرپرست ایمیدرو انتخاب شد و پس از حضور خداداد غریب پور به گل گهر رفت. 

اما با حضور رزم حسینی در راس وزارت صمت، تغییراتی در مدیران بخش معدن صورت گرفت که در پی این تغییرات ملارحمان نیز هدایت این شرکت را به ایمان عتیقی واگذار کرد. 

ایمان عتیقی نیز از مدیران باسابقه شرکت گل‌گهر است و چندین سال فعالیت در قسمت‌های مختلف مدیریتی این شرکت را در کارنامه دارد که مهم‌ترین آن عضویت در هیات‌مدیره شرکت گل‌گهر و همچنین معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع گل‌گهر است. 

عتیقی همچنین عضویت در هیات مدیره شرکت‌های جهان فولاد و گهرروش و هیات مدیره باشگاه گل‌گهر، معاون پشتیبانی مجتمع گل‌گهر، مدیر رفاه و خدمات اجتماعی شرکت گل‌گهر و رییس نظارت تولید و فروش شرکت گل‌گهر را نیز در کارنامه دارد.

این کارنامه نشان می دهد، عتیقی با منطقه گل گهر آشنایی کامل دارد و شاید برنامه های توسعه ای این منطقه که بخش عمده ای از آن از سوی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حال اجرا است، با سرعت بیشتری انجام شود.

با این وجود امکان دارد جابه جایی های صورت گرفته برنامه های اجرایی را با کمی تغییر همراه کند. 

هرچند مدیران اجرایی کشور دارای دیدگاه های متفاوتی نسبت به یکدیگر بوده اما کشور به سمت جوان گرایی در حرکت است و این موضوع می تواند شتاب اجرای پروژه ها را دو چندان کند.

عتیقی نیز از دل مجموعه گل گهر رشد کرده و با نقاط قوت و ضعف این شرکت آشنا است. درنتیجه پیش بینی ها بر این است که او برنامه های توسعه ای را با شتاب بیشتری دنبال خواهد کرد.
 
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به دنبال حضوری پررنگ تر از گذشته در منطقه است و تلاش می کند منطقه معدنی گل گهر را به هاب آهنی کشور تبدیل کند. دراین راستا پروژه های متفاوتی در دستور کار قرار دارد که با برون سپاری آنها سرعت اجرا افزایش یافته است.

البته تامین سرمایه ارزی، توسعه صادرات و بومی سازی تکنولوژی از مهمترین موضوعاتی است که می تواند شتاب توسعه گل گهر را کاهش دهد، به همین دلیل مدیریت این مجموعه باید با نقشه راه مشخص مسیر را ادامه دهد. 

هرچند گل گهر در حوزه بومی سازی تکنولوژی عملکرد موفقی در یک سال گذشته از خود به جای گذاشته است و با حضور در طرح انتقال آب خلیج فارس به این منطقه نگرانی ها برای تامین آب را برطرف کرده، اما نوسانات ارزی و بحران های حاصل از تحریم موانعی است که می تواند اجرای پروژه ها را با مشکل همراه کند. 

مدیرعامل جدید گل گهر باید با استفاده از مشاوران خبره در زمینه توسعه  و بازار آینده  طرح مشخصی تدوین کرده و به طور حتم در کنار یک کمیته بحران در مسیر توسعه حرکت کند. 

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نه تنها در توسعه منطقه که به نوعی مسئولیت اقتصادی و اجتماعی برایش تلقی می شود، بلکه در برابر سهامداران خود متعهد است تا با توسعه هر چه بیشتر سود بیشتری بدست آورد.

 در مجمع عادی عمومی منتهی به سال مالی 98، مدیران گل گهر وعده توسعه و افزایش نقش این شرکت را به سهامداران دادند و گفتند آینده درخشانی در انتظار سهامداران «کگل» است.

درست در زمانی که سهامداران «کگل» منتظر افتتاح طرح های توسعه این شرکت هستند، تغییرات مدیریتی می تواند کمی آنها را نگران کند. از سویی دیگر آشفتگی بازار فولاد و تصمیمات ناگهانی دولت می تواند این نگرانی را افزایش دهد. درنتیجه عتیقی باید با نگاهی دقیق در این مسیر حرکت کند. گل گهر با توسعه زنجیره ارزش به دنبال افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی است تا در کنار آن اشتغالزایی خوبی برای منطقه به ارمغان آورد. 

اما آشفتگی بازار داخلی و تحریم های وضع شده علیه کشور می تواند حرکت در بازار داخلی و خارجی را سخت کند. به همین دلیل امروز مطالعات بازار باید به موازات طرح های توسعه حتی با اهمیت بیشتری از سوی مدیر این مجموعه دنبال شود.

افزایش سهم گل گهر در زنجیره ارزش فولاد تنها با اجرای طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت تولید محقق نخواهد شد. امروز بنگاه های اقتصادی برنده بازی تجارت می شوند که بتوانند در کنار افزایش تولید، قیمت تمام شده محصول خود را کاهش دهند، موضوعی که با توجه به نوسانات نرخ ارز کار مدیران را دشوار کرده است. 

از سویی دیگر شرکت های بزرگ در تلاش اند تا با بومی سازی تکنولوژی میزان وابستگی به واردات را کاهش دهند اما این موضوع نیز نیازمند سرمایه گذاری و تامین ارز خواهد بود. صادرات اصلی ترین راه برای تامین ارز لازم است که باتوجه به تصمیمات دولت برای صنعت فولاد کمی سخت شده است. 

تنهای با گذری دوباره بر پاراگرافی قبلی می توان متوجه شد مدیر عامل جدید گل گهر باید چه مسیری را طی کرده تا بتواند این شرکت را در منطقه توسعه داده و هدف ایجاد هاب اقتصادی را محقق کند.

مدیران مجموعه گل گهر وعده افتتاح تعدادی از پروژه های این شرکت را تا پایان سال و براساس زمان بندی مشخص شده، داده اند، هرچند در یک سال گذشته سیر صعودی دلار و شیوع کرونا بر تمامی حوزه های اقتصادی اثر گذار بود، حال باید دید عتیقی با استفاده از چه شتاب دهنده ای شعار های گل گهر را محقق می کند.




ارسال نظرات
موضوعات روز