پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
تیتر20 // در نشست خبری رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان شد
فخریان : تولید‌کننده اگر می‌خواست برای 10 درصد از فروش خود به همه مردم کشور دروغ بگوید و تبانی کند تا سود بیشتری کسب کند و یا گران‌فروشی و کم فروشی کند که اصلا تولید کننده نمی‌شد ، زیرا خیلی کارهای راحت‌تری برای دزدی وجود دارد و من فکر نمی‌کنم تولید کنندگان با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری برای کسب سود بیشتر با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی کنند.
کد خبر: ۴۸۴۰۶
اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای
تیتر20 - سرعت رشد و توسعه فروشگاه های زنجیره ای همراه با ارائه تخفیف های گوناگون که با تبلیغات گسترده ای در چند سال گذشته همراه بوده است و همچنین عملکرد فروشگاه های زنجیره ای در تامین کالاهای مورد نیاز خانوار در دوران کرونا اهمیت این بخش در نظام توزیع کالا را روز به روز بیشتر کرده است .

اما آنچه که برخی از ناظران بر آن تاکید دارند این است که این بخش از صنعت خرده فروشی کشور به طور جدی به آموزش و نظارت بر روی پرسنل و شبکه فروش و همچنین شفافیت در تعامل با تولید کنندگان همراه با رویکرد های رسانه ای برای آنکه  بتواند دوران جدید را در تعامل بهتر و عاری از شبهات با افکارعمومی پشت سر بگذراند، نیازمند است.

در این راستا و با گسترش انتقادات به عملکرد فروشگاه های زنجیره ای در رسانه ها، امیر خسرو فخریان ، رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برگزاری نشست خبری در محل اتاق اصناف گام نخست را در تعامل با افکار عمومی به خوبی برداشت و تلاش کرد با پذیرش شرایط جدید بوجود آمده به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهد. هرچند بسیاری از پرسش ها پاسخ کاملی نگرفت و فرصت کوتاه نشست خبری اجازه طرح برخی پرسش ها را فراهم نکرد اما درمقام پاسخگو قرار گرفتن نفر اول این اتحادیه برای رفع شبهات را باید به فال نیک گرفت. 


در ادامه مشروح صحبت های رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظرتان می گذرد:

امیرخسرو فخریان ، رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مورد تخفیف‌های غیرواقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و درباره اتهاماتی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خصوص تبانی با تولید کنندگان برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا درج می‌شود، گفت: کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود در سطح شهر نیز از طریق سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود ضمن اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای معمولا برندهای خوب عرضه می‌شود زیرا در غیر این صورت مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید نمی‌کنند. 

رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه قیمت مصرف کننده توسط تولید‌کنندگان روی کالا درج می‌شود افزود: لذا یک کالای تولیدی با یک قیمت واحد مصرف‌کننده در سراسر کشور عرضه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه حدود 10 تا 15 درصد کالاها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود در مورد نظام قیمت‌گذاری کالا اظهار داشت: تولید‌کنندگان دارای انجمن‌ هستند لذا در هنگام تغییر قیمت کالا، انجمن‌های مربوطه پیشنهاد خود را به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و بر اساس آن پیشنهاد یا سازمان حمایت افزایش قیمت را تایید می‌کند و یا اختیار افزایش قیمت را به انجمن مربوطه می‌سپارد. 

فخریان با بیان اینکه در یک سال گذشته بسیاری از کالاهای عرضه شده در بازار حداقل به طور میانگین 3.5 بار تغییر نرخ داشته‌اند تصریح کرد: در فروشگاه‌هایی که 3 هزار بارکد کالا دارد، از ابتدای امسال 11 هزار بارکد قیمت جدید داشته‌ایم یعنی کالاها 3.5 بار افزایش نرخ داشته‌اند و لذا ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر روز با کالاهایی مواجه‌ایم که افزایش نرخ داشته‌اند. 

 وی افزود: به عنوان مثال قیمت نوشابه از فروردین امسال تاکنون از 4400 تومان به 9500 تومان رسیده و طی 10 ماه اخیر این کالا 5 بار تغییر نرخ داشته و به عبارتی 5 بار قیمت آن افزایش یافته است. 

وی گفت:همچنین از ابتدای امسال تاکنون مواد شوینده دو بار تغییر نرخ بالا داشته است در حالی که در سال‌های گذشته تغییر قیمت کالا معمولا دو سال یک بار و یا سالی یک بار اتفاق می‌افتاد. فخریان تصریح کرد: در فروشگاه‌هایی که 3 هزار بارکد کالا دارد، از ابتدای امسال 11 هزار بارکد قیمت جدید داشته‌ایم یعنی کالاها 3.5 بار افزایش نرخ داشته‌اند و لذا ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر روز با کالاهایی مواجه‌ایم که افزایش نرخ داشته‌اند. 

وی گفت: در هیچ کجا در دنیا قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج نمی‌شود و برای خرید کالا قیمت از روی بارکد مشخص می‌شود. 

رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به مشکل تامین روغن بیان داشت: همین موضوع قیمت برخی کالاها که با روغن تولید می‌شوند از جمله چیپس را افزایش داد. 

وی با بیان اینکه با تغییر قیمت کالا بلافاصله فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌های جدید را اعمال نمی‌کنند، گفت: با تغییر قیمت، کالاهای قدیم با همان قیمت‌های قدیم  درفروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و کالاهای جدید که به قفسه‌ها اضافه می‌شود نیز با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود و این روند به مدت یک الی دو ماه ادامه می‌یابد تا کالا با قیمت‌های قدیمی در فروشگاه به اتمام برسد لذا وقتی که کالا به قیمت قبلی در فروشگاه تمام شد آنگاه کالا در فروشگاه با قیمت‌های جدید عرضه می‌شود. 

فخریان اظهار داشت: به دلیل تعدد تغییر قیمت کالاها در سال جاری، برخی از قفسه‌ها ممکن است از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع می‌شود اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است  لذا  مردم فکر می‌کنند فروشگاه‌های زنجیره‌ای  قیمت‌ها را افزایش داده است و تخفیف‌ها واقعی نیست. 

وی با بیان اینکه در سال جاری نگرانی تامین کالا برای فروشگاه‌ها نیز وجود داشت، افزود: الان همه تولید‌کنندگان برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند و وقتی مواد اولیه نیست لذا تولید‌کنندگان به ما فشار می‌آورند که تغییر نرخ‌ها را زودتر از یک تا دو ماه که روال معمول است اعمال کنیم. 

رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مورد تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولید‌کنندگان اظهار داشت: مطرح کردن این موضوع به معنای اتهام زدن به تولیدکنندگان است و با طرح این موضوع همه تولید‌کنندگان دزد عنوان می‌شوند در حالی که تولید‌کننده اگر می‌خواست برای 10 درصد از فروش خود به همه مردم کشور دروغ بگوید و  تبانی کند تا سود بیشتری کسب کند  و یا گران‌فروشی و کم فروشی کند که اصلا تولید کننده نمی‌شد ، زیرا خیلی کارهای راحت‌تری برای دزدی وجود دارد و من فکر نمی‌کنم تولید کنندگان با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری برای کسب سود بیشتر با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی کنند. 

فخریان با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کنترل کننده قیمت‌ها را دارند گفت: بنابراین نباید به ازای اعمال تخفیف‌ها متهم به تبانی شویم در حالی که هیچ تولید‌کننده‌ای برای تغییر نرخ و قیمت کالا با ما مشورت نمی‌کند و این کارها را در صنف و انجمن مربوطه انجام می‌دهند. 

فخریان با اشاره به اینکه 200 هزار فروشگاه عرضه کننده کالا در بخش‌های مختلف وجود دارد، گفت: این در حالی است که فقط 6 هزار فروشگاه‌ زنجیره‌ای در سطح کشور وجود دارد بنابراین این امکان اصلا وجود ندارد که یک کالای سفارشی برای یک فروشگاه و با قیمت مشخص تولید شود. 

وی گفت: در کل کالاهایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنند می‌توان گفت که حتی 5 درصد از کالاها نیز انحصاری نیست. 

وی با اشاره به ارائه فاکتور خرید از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مشتریان گفت: در این فاکتورها قیمت مصرف کننده و تخفیفات اعمال شده کاملا مشخص است در حالی که در گذشته یکی از معضلات عدم ارائه فاکتور از سوی فروشنده به مشتری بود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اتهامات وارد شده به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برای جلوگیری از ادامه این روند طی مذاکره‌ای که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتیم مقرر شد تا از امروز قیمت مصرف کننده کالا بر روی قفسه‌ حذف شود و فقط قیمت فروش بر روی قفسه درج شود. 

فخریان اظهار داشت: بنابراین این کار به تدریج عملیاتی می‌شود و از امروز چند فروشگاه زنجیره‌ای نیز نسبت به حذف قیمت مصرف کننده اقدام کرده‌اند و فقط قیمت فروش را بر روی قفسه درج می‌کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز