جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
کامیون کارکرده دیر یا زود سر و کارشان به تعمیرگاه ها خواهد افتاد و حتی اگر از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشند، به هر حال احتمال تصادف شان منتفی نیست. در هر دو صورت، کامیون های موردنظر نیاز به قطعات یدکی دارند و هر گونه اختلال در این مورد می تواند سبب زمین گیر شدن آنها شود.
کد خبر: ۴۸۴۱۰
چالش بزرگ پیش روی کامیون های کارکرده وارداتی
تیتر20 - با وجود مخالفت های بسیار و درخواست خودروسازان از دولت، سرانجام ترخیص کامیون های کارکرده از گمرکات کشور آغاز شد. این در حالی است که به نظر می رسد واردات کامیون های کارکرده در کنار مزایای احتمالی با چند چالش مهم از جمله خدمات پس از فروش و همچنین آسیب به تولید داخل مواجه است.

از مدت ها پیش زمزمه واردات کامیون های دست دوم به کشور شنیده می شد و سرانجام نیز این اتفاق رخ داد. بیش از یک ماه پیش بود که انجمن خودروسازان ایران در نامه ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار ممانعت از ترخیص کامیون های کارکرده موجود در گمرکات شد. با این حال اما ترخیص کامیون های موردنظر آغاز شد تا این خودروها سرانجام مجوز ورود به جاده های کشور را پیدا کنند. 

واردات کامیون های کارکرده به کشور گویا در راستای پیش بردن پروژه اسقاط و جایگزینی کامیون های فرسوده انجام شده و قرار است سه هزار کامیون دست دومی که وارد شده اند، جای فرسوده ها را بگیرند. در اینکه اسقاط خودروهای فرسوده به خصوص کامیون ها به دلیل مصرف سوخت بسیار بالا و نقش مهم آنها در  آلودگی هوا، ضروری است، تردیدی وجود ندارد، اما روی آوردن به دست دوم ها برای حل چالش، تبعاتی منفی نیز به دنبال دارد. 

مسئله اصلی به تولید داخل مربوط می شود. در حال حاضر چندین تولید کننده خودروهای تجاری در کشور وجود دارد که در مجموع از ظرفیت مناسبی برای تامین بخش قابل توجهی از نیاز داخل برخوردار هستند. 

این شرکت ها البته فعلا به دلیل تحریم های آمریکا، زیر ظرفیت اسمی خود تیراژ دارند، اما حمایت های مادی و معنوی از آنها می تواند سبب افزایش تولیدشان شود. بنابراین واردات کامیون های دست دوم به نوعی انگیزه تجاری سازان را برای بهبود تولید کم می کند.

از سوی دیگر اما در مسئله تنظیم بازار خودرو و تامین نیاز ناوگان حمل و نقل باری و پیش بردن پروژه اسقاط، استفاده از محصولات وارداتی به خودی خود ایرادی ندارد، منتها اینکه از کارکرده ها استفاده شود، جای بحث است. دولت بنا بود بیش از ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده را اسقاط کند اما تحریم و کمبود منابع مالی اجازه تحقق این هدف را نداد. با توجه به نقش مهم کامیون های فرسوده در آلودگی و سوانح رانندگی، دولت بر آن شد تا مدل های کارکرده را که قیمت کمتری دارند، وارد کند.

طبق مصوبه دولت، کامیون های کارکرده نباید بیش از سه سال از عمرشان گذشته باشد، با این حال به اعتقاد برخی کارشناسان، همین سه سال کارکرد نیز می تواند مشکلاتی را برای مالکان ایرانی آنها ایجاد کند.

برخی کارشناسان معتقدند در کشورهایی اروپایی ظرف همین سه سال کلی کار از کامیون ها می کشند، بنابراین کیفیت و مصرف سوخت و آلایندگی آنها زیر سوال است. 

جدا از این موضوع،  یکی دیگر از مهمترین چالش های این ماجرا، به خدمات پس از فروش کامیون های کارکرده وارداتی مربوط می شود.

 کامیون کارکرده دیر یا زود سر و کارشان به تعمیرگاه ها خواهد افتاد و حتی اگر از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشند، به هر حال احتمال تصادف شان منتفی نیست. در هر دو صورت، کامیون های موردنظر نیاز به قطعات یدکی دارند و هر گونه اختلال در این مورد می تواند سبب زمین گیر شدن آنها شود. 

حال پرسش اینجاست که این قطعات چگونه قرار است تامین شوند؟ آیا شرکتی خاص وظیفه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش به کامیون های کارکرده را بر عهده گرفته است؟ اگر دولت بی آنکه بابت ارائه خدمات پس از فروش به کامیون های دست دوم، فکری کرده باشد، اقدام به واردات آنها کرده، معنایش به دردسر افتادن استفاده کنندگان از آنها است. کامیون ها وسیله کار هستند و اگر قرار باشد به دلیل نبود و کمبود قطعات یدکی، مدتی طولانی را در تعمیرگاه ها خاک بخورند، مالکان شان به دردسر بزرگی خواهند افتاد، به خصوص اینکه از پس پرداخت اقساط احتمالی آنها بر نخواهند آمد.

از سوی دیگر اگر در صورت ضعف نظارت بر خدمات پس از فروش و کمبود لوازم یدکی، قطعات نامرغوب در کامیون های دست دوم به کار رود، نقش آنها در تصادفات و سوانح جاده ای افزایش خواهد یافت و این موضوع خسارات مالی و جانی را به دنبال دارد. بنابراین شاید بهتر بود کامیون های کارکرده وارد نمی شد تا هم تولید داخل آسیب نبیند و هم از بابت خدمات پس از فروش، چالش و درد سری ایجاد نشود. حالا نیز که به هر حال خودروهای موردنظر وارد شده اند، بهتر حداقل متولیان آن فکری به حال خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن بکنند تا صاحبان شان از این ناحیه متضرر نشوند.
ارسال نظرات
موضوعات روز