پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
تیتر 20 بررسی می کند؛
دو خودروساز بزرگ کشور اخیرا تولید دو محصول جدید خود را آغاز کرده اند تا ضمن نونوار شدن سبد تولیدات شان، صنایع وابسته به خودروسازی به خصوص صنعت قطعه را در مسیر تغییر نسل قرار دهند.
کد خبر: ۴۸۴۷۲
آماده باش تارا و شاهین به صنایع وابسته خودرو
تیتر20 - ایران خودرو  بالاخره، تولید تارا را آغاز کرد و سایپا هم تولد شاهین را جشن گرفت، خودروهایی که از تکنولوژی و فناوری به روزتری در مقایسه با دیگر محصولات صنعت خودرو کشور برخوردارند و در مقایسه با آنها به نوعی لوکس به شمار می روند. 

یکی از ویژگی های اصلی تارا و شاهین، استفاده از تکنوژی های جدید و به روز است، موضوعی که می تواند مقدمه ای باشد برای ایجاد تغییرات بزرگ در صنایع وابسته به خودرو. از خودروسازی به عنوان لکوموتیو صنایع یاد می شود، به این معنی که چندین صنعت دیگر پشت سر آن در حرکت هستند و هر گونه تغییر و تحولی در خودروسازی، آنها را هم تحریک خواهد کرد.

در حال حاضر بیشتر خودروهای داخلی مربوط به ایران خودرو و سایپا را محصولات قدیمی تشکیل می دهند و طبعا سطح کیفی و فناوری صنایع وابسته نیز در حد کیفیت و تکنولوژی آنها، نسبت به تامین قطعات فعالیت می کنند.

این در حالی است که داستان شاهین و تارا متفاوت بوده و صنایع وابسته به خصوص قطعه سازی باید برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز آنها به اصطلاح تکانی به خود بدهند. 

قرار است این دو محصول به ویترین ایران خودرو و سایپا تبدیل شوند و حتی نمایندگان ایران در بازارهای جهانی باشند، بنابراین کیفیت و کمیت شان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

مسئله اصلی و مهم اینجاست که شاهین و تارا ، به نوعی نماد داخلی سازی و توسعه صنعت خودرو کشور به شمار می روند، بنابراین کیفیت آنها در کانون توجه است، چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی.

برای اینکه خودروهای موردنظر از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار باشند و آبروی صنعت خودرو ایران را بخرند، نیاز است صنایع وابسته نیز همپای ایران خودرو و سایپا در بهبود کیفیت بکوشند.

 این در حالی است که صنایع موردنظر به خصوص قطعه سازان که ارتباط مستقیم با صنعت خودرو دارند، در این سال ها چندان با تکنولوژی و فناوری روز دنیا پیش نرفته و به نوعی سرشان به همان خودروهای قدیمی گرم است. طبعا تا وقتی که خودروسازی روی کاکل محصولات قدیمی بچرخد، انگیزه چندانی برای سرمایه گذاری، به روزرسانی ماشین آلات و خطوط تولید و جذب تکنولوژی روز وجود ندارد و صنایع وابسته به خودرو همچنان سرگرم قدیمی ها خواهند بود. این در حالی است که آغاز تولید شاهین و تارا سبب تکان کیفی آنها نیز خواهد شد. 

این دو محصول البته آغاز راه خودروسازی ایران برای عبور از خودروهای قدیمی و ورود به دنیای جدید است، اما به هر حال می تواند هم فرصت و هم تهدید برای صنایع وابسته به صنعت خودرو باشد. 

تهدیدش اینجاست که اگر صنایع وابسته از همین حالا و به واسطه تارا و شاهین، نتوانند خود را با روند توسعه محصول خودروسازان هماهنگ کنند، آینده شان را به خطر خواهند انداخت، چون کیفیت و کمیت محصولات جدید نمی تواند معطل آنها بماند.

فرصت این ماجرا نیز این است با آغاز تولید تارا و شاهین، صنایع وابسته انگیزه تجهیز خود به تکنولوژی به روزتر را پیدا کرده و بنابراین می توانند هم خود را مجهز کنند و هم کماکان در چرخه تولید خودرو حضور داشته باشند. به هر حال آغاز تولید تارا و شاهین را می توان به نوعی آماده باش به صنایع جانبی دانست، چه آنکه با ادامه روند توسعه خودروسازی (به خصوص اگر تحریم ها لغو و مشارکت های خارجی از سر گرفته شود)، آنها نیز چاره ای جز بازسازی خود نخواهند داشت، وگرنه عقب مانده و شاید حتی حذف شوند.

ارسال نظرات
موضوعات روز