جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
حمیدرضا غزنوی ، سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی : طی ماه‌های اخیر هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به شدت افزایش یافته و قیمت مواد اولیه رشد زیادی داشته است.
کد خبر: ۴۸۵۰۲
چالش های صنعت لوازم خانگی در دوران تحریم
تیتر20 - پس از اعمال تحریم های ظالمانه و خروج برندهای معروف لوازم خانگی از کشور، بسیاری از افراد تصور می کردند کشور در تامین نیاز این نوع محصولات با مشکل برخورد کند و بازار با کمبود کالا مواجه شود.

هرچند در ابتدای خروج برندهای خارجی و بواسطه سیطره 60 درصدی بازار توسط این برندها، بازار لوازم خانگی کمی بهم ریخت و با کمبود کالا مواجه شد اما در ادامه با تلاش فعالان این صنعت و حمایت هایی که از آن صورت گرفت آرام آرام تولیدکنندگان داخلی توانستند نیاز بازار را تامین کنند.

حتی با اقداماتی که صورت گرفت داخلی سازی بخش زیادی از قطعات مورد نیاز نیز صورت گرفت تا این صنعت نسبت به گذشته وابستگی کمتری به واردات داشته باشد و تا حدودی نیازهای خود را بتواند در داخل تامین کند.

اما علی رغم اقدامات صورت گرفته در این بخش، اما این صنعت با چالش هایی مواجه است که می تواند روند توسعه آن را کند و یا حتی متوقف کند.

از مهم ترین چالش های این صنعت می توان به افزایش نرخ مواد اولیه اشاره کرد که علی رغم اینکه بخش زیادی از آن در داخل تولید می شود اما قیمت های آن با جهش چندبرابری مواجه شده است و کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

در حالی که قیمت محصول نهایی لوازم خانگی تولید شده تولیدکنندگان توسط نهادهای نظارتی رصد و کنترل می شود و همواره افزایش قیمت باید بر اساس مجوز نهادهای مربوطه صورت گیرد اما در بخش مواد اولیه هیچ نظارتی وجود ندارد و قیمت مواد اولیه در طول سال چندین بار تغییر کرده و گران می شود بدون آن که نظارتی بر روی آن صورت بگیرد.

چالش دیگری که صنعت لوازم خانگی همواره با آن در جدال است و با آن دست و پنجه نرم کرده، نقدینگی و سرمایه در گردش است که یکی از دغدغه های اصلی این بخش به شمار می رود.

با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و سایر هزینه های تولید همانند نرخ دستمزد و بیمه، تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و در این زمینه نیاز به تسهیلات بانکی کم بهره دارند تا بتوانند از تمام ظرفیت موردنیاز خود استفاده کنند این در حالی است که تسهیلاتی که از سوی بانک ها به بنگاه های اقتصادی پرداخت می شود با بهره های بالا است که برای تولید صرفه اقتصادی ندارد و ادامه تولید را با مشکلاتی مواجه کرده است.

قاچاق، یکی دیگر از مشکلاتی است که پیش روی این صنعت قرار دارد، بواسطه مرزهای گسترده کشور کالای خارجی به راحتی به بازارهای داخل راه می یابد، اغلب این کالاها از مرزهای غربی وارد کشور می شود و به راحتی در سطح بازارهای  استانها و شهرها توزیع و با قیمت گزاف به خریداران عرضه می شود که آسیب زیادی به بخش تولید زده است هر چند طرح هایی برای مقابله با این معضل اجرایی شده اما آنچنان که باید کارآمد نبوده است و برای جلوگیری از ورود آنها باید هماهنگی بین سازمانی صورت گیرد تا مانع آسیب بیشتر به صنعت لوازم خانگی شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت لوازم خانگی با آن درگیر است، تخصیص ارز است که با توجه به مشکلات ارزی که کشور با آن درگیر است، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی همواره با کندی صورت گرفته است و تولیدکنندگان را برای ثبت سفارش و تامین مواد اولیه وارداتی با مشکلاتی مواجه کرده است و حتی در زمان هایی موجب شده به دلیل عدم ثبت سفارش به دلیل اختصاص نیافتن ارز خط تولید کارخانجات غیرفعال یا نیمه فعال شده است که باید برای رفع آن تمهیداتی اندیشید تا تاثیرپذیری این صنعت از این موضوع به حداقل ممکن برسد.

در این باره حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به شدت افزایش یافته و قیمت مواد اولیه رشد زیادی داشته  است.

وی با بیان اینکه قیمت فولاد و مواد پتروشیمی رشد زیادی داشته است، افزود: تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه ناچار به پرداخت پول زیادی هستند و این موضوع نیاز آنها به نقدینگی را به شدت افزایش داده است.

سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی خاطرنشان کرد: مواد اولیه که در بورس عرضه می شود به دست تولیدکنندگان واقعی نمی رسد و آنها مجبورند این مواد را از بازار آزاد تهیه کند که باید هزینه گزافی پرداخت کنند.

وی گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید، عدم حمایت از بخش خصوصی و افزایش قاچاق که بر بازار اثرگذار است موجب نامتعادل شدن بازار لوازم خانگی می شود.

غزنوی تاکید کرد: تولیدکنندگان برای افزایش تولید نیازمند تامین مواد اولیه همانند مواد پتروشیمی و  ورق های فولادی با قیمت مناسب هستند.

سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی گفت: برای توسعه این صنعت و مقابله با قاچاق و سودجویان باید موانع تولید رفع  و حمایت ها به صورت عملی انجام گیرد.

غزنوی گردش مالی بازار لوازم خانگی کشور را بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان عنوان و تاکید کرد: در حال حاضر به علت مشکلات موجود به طور متوسط کارخانه های تولید لوازم خانگی در کشور با ۶۰ درصد ظرفیت کار می کنند، در حالی که می توان با رفع موانع تولید و حمایت از فعالان این بخش هم موجب توسعه این صنعت شد، هم به اشتغال در کشور کمک کرد و هم گردش مالی در این بخش را افزایش داد.
ارسال نظرات
موضوعات روز