جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
تیتر 20 بررسی می کند:
کاهش قیمت نفت و تشدید تحریم ها در سال های اخیر ثابت کرد توسعه معدن و صنایع معدنی می تواند تا حدودی مشکلات اقتصادی را برطرف کرده و حضور ایران در بازارهای صادراتی را پررنگ تر از گذشته کند. در این میان صنایع بزرگ حاضر در این بخش همچون شکت معدنی و صنعتی گل گهر می توانند نقش بسزایی درتوسعه ایفا کنند.
کد خبر: ۴۸۵۰۵
توسعه معدن یا تولید فولاد، اولویت گل گهر کدام است؟ / گل گهر به دنبال سهم خواهی بیشتر در صنعت فولاد
تیتر20 -  شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال های اخیر تلاش می کند تا سهم خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد. 

در اختیار داشتن معدن سنگ آهن، واحدهای مختلف فرآوری و حالا احداث واحدهای فولادسازی می تواند سهم گل گهر در زنجیره را افزایش داده و از سویی دیگر منطقه معدنی گل گهر را به هاب اقتصادی تبدیل کند. 

هرچند در اختیار داشتن منابع معدنی باعث شد تا توسعه های چندگانه در حوزه های معدنکاری، کنسانتره، گندله و فولادسازی کلید بخورد اما در این میان دغدغه ای بزرگ به نام تامین آب در منطقه وجود داشت. بر همین اساس شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با حضور در کنسرسیوم طرح انتقال آب خلیج فارس و سرمایه گذاری در این طرح بزرگ ملی، این نگرانی را برطرف کرد.
 
سرمایه گذاری در این طرح برای گل گهر به معنی موفقیت در طرح های دیگری بود که به موازات اجرای آنها کلید خورده بود. یکی از طرح هایی که سال گذشته در لیست مهمترین طرح های این شرکت قرار گرفت، طرح فولادسازی با ظرفیت 3 میلیون تن بود.
 
گل گهر با اجرای چنین طرح هایی علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش فولاد و اشتغالزایی، میزان درآمد خود را افزایش داده و سهامداران بیشتری را جذب خواهد کرد. درواقع صنایع حاضر در این منطقه به دنبال تحول صنعت کشور هستند.

نگاهی به پروژه فولادسازی 
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با در اختیار داشتن شرکت های مختلف در زیرمجموعه خود سعی بر برون سپاری داشته تا سرعت اجرای طرح ها افزایش پیدا کرده و در زمان مشخص شده به بهره برداری برسد.
 
از سویی دیگر این شرکت در راستای بومی سازی تکنولوژی اقدامات مهمی انجام داده تا در تجهیز واحدهای در دست اجرا وابستگی به تجهیزات وارداتی را کاهش دهد. درواقع واحد تحقیق و توسعه نیز همزمان با اجرای پروژه ها اقدامات لازم برای کاهش هزینه های ساخت و تولید را در دستور کار دارد. 

كنسرسيوم شركت‌های پريمتالز و فكورصنعت تهران اجرای طرح توليد سالانه 3 ميليون تن ورق گرم را در برنامه دارند. 

این پروژه با سرمایه گذاری 155 میلیون یورو در حال انجام است و طبق زمان بندی اعلام شده باید تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

با توجه به لزوم جدب آهن اسفنجي توليدشده توسط دو مگامدول شركت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در جهت تامين نياز بازار داخل به ورق‌هاي فولادي API و ديگر انواع ورق‌هاي فولادي و همچنين چشم انداز مثبت صادرات منطقه، تصميم به اجراي اين پروژه گرفته شده است.

هرچند برنامه اجرای طرح های توسعه گل گهر با سرعت در حال انجام است اما عواملی در این میان می تواند از سرعت کار کاسته و زمان بهره برداری از طرح های را به تعویق اندازد. 

افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، تشدید تحریم ها به ویژه در حوزه صادرات همچون صادرات فولاد و...، تصمیمات ناگهانی وزارت صمت به جهت کنترل بازار فولاد و.... همه و همه می تواند از سرعت اجرای طرح بکاهد.

نرخ ارزبرنامه ریزی ها را برهم می زند
علی ابراهیمی مشاور سرمایه گذاری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به موضوع تاثیر نرخ ارز بر پروژه های گل گهر از جمله پروژه فولادسازی، به «تیتر20» گفت: به طور کلی تفاوت نرخ ارز در یک سال گذشته می تواند افزایش قیمت تمام شده برای صنایع کشور را به همراه داشته باشد. 

وی ادامه داد: گل گهر با نگاه توسعه ای در احداث واحدهای پایین دستی وارد سرمایه گذاری شد تا علاوه بر کاهش وابستگی به محصولات وارداتی، ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کند. 

به گفته ابراهیمی، پروژه فولادسازی با تولید ورق هایی در سایز کمتر و همچنین تولید فولاد آلیاژی در GDP کشور اثر مستقیم دارد، درنتیجه احداث پروژه فولادسازی گل گهر در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر که از زیرمجموعه های این شرکت است، کلید خورد.

وی ادامه داد: هرچند تفاوت نرخ ارز برنامه ریزی های انجام شده برای پروژه ها را برهم می زند اما باید به این نکته توجه داشت این موضوع به تصمیمات کلان دولت باز می گردد که به توسعه صنایع آسیب وارد خواهد کرد. 

ابراهیمی با اشاره به روند اجرای پروژه های گل گهر از جمل پروژه فولاد سازی، تصریح کرد:  پروژه ها با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا هستند و 100 درصد موارد اعلامی تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید، بسیاری از پروژه ها در بهمن ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری افتتاح خواهند شد. 

زمان افتتاح پروژه فولاد سازی، پایان سال جاری اعلام شده اما به گفته ابراهیمی ممکن است این زمان به دلیل مسائلی همچون تحریم و نوسانات نرخ ارز در اوایل سال جاری تغییر یابد اما هنوز این موضوع تایید نشده است. 

آن طور که پیداست عوامل داخلی در کنار تحریم می تواند تاریخ این پروژه را تغییر دهد اما باید به این نکته اشاره داشت که ايجاد ظرفيت 3 ميليون تن ورق در يك مرحله از ويژگی‌های منحصر به فرد اين كارخانه است. شارژ آهن اسفنجي به روش گرم در كوره‌های EAF و همچنين به دليل استفاده از تكنولوژی Endless شركت پريمتالز، مصرف انرژی و مواد به مقدار قابل توجهی كاهش یافته كه در ايران بی نظير است. البته باید به تغییرات مدیریتی اخیر نیز اشاره داشت که گاهی منجر به افزایش سرعت و گاهی کاهش سرعت اجرای پروژه ها را به همراه دارد.

تغییر مدیریتی در گل گهر 
هفته گذشته سکان هدایت این شرکت به طور رسمی به دست ایمان عتیقی داده شد. مدیر جوانی که باید امانت دار این سرمایه ملی باشد. عتیقی می داند برای تحقق پروژه های توسعه ای باید به در اولین حلقه زنجیره ارزش یعنی اکتشافات اقدامات اساسی را با سرعت بیشتری اجرا کند زیرا کاهش عملیات اکتشافی یعنی به صدا درآمدن زنگ خطر برای صنعت فولاد.

البته عتیقی توسعه پایدار را مهمترین هدف این شرکت می داند. توسعه ای که تمامی جوانب در آن در نظر گرفته شده و در نهایت به افزایش تولید و بهره وری ختم می شود.
 
اما گل گهر می داند که افزایش سرعت این شرکت در پروژه های توسعه ای به دلیل حمایت سهامداران آن است آن هم در سال هایی که کشور با تحریم های شدید مواجه بود این شرکت با توسعه فعالیت های خود و ایجاد شرکت های زیرمجموعه امروز به یک هلدینگ معدنی در منطقه گل گهر تبدیل شده است. البته باید نگاه در این مجموعه نگاه ملی باشد نه توسعه استانی و منطقه ای، گل گهر باید نقش خود را در تامین مواد اولیه زنجیره فولاد حفظ و افزایش دهد و در ادامه به سراغ تکمیل زنجیره برود. 

شاید نگاهی که باید مورد توجه مدیران بخش معدن و صنایع معدنی قرار بگیرد آن باشد که معدنی ها باید کار معدنی انجام داده و فولادی ها باید فولاد تولید کنند. اما امروز معادن بزرگ سنگ آهن بیشتر از آن که بدنبال توسعه اکتشافات باشند، توسعه و تولید در حلقه های پایین دست را در دستور کار قرار داده اند. اجرای پروژه فولادسازی گل گهر اتفاقی بزرگ و مثبت برای این مجموعه خواهد بود اما نباید اهمیت معدنکاری را کم رنگ کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز