پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
تیتر 20 بررسی می کند؛
توسعه فروشگاه های زنجیره ای طی سال های اخیر به یک ضرورت تبدیل شده است .در حال حاضر بسیاری از خانوارها مایحتاج عمده خود را به دلایل مختلف از آنها تهیه می کنند و رفته رفته با اعتماد همراه شده اند.اما اخیرا شایعات وشائبه های حول وحوش آنها شکل گرفته است که ضرورت تقویت مکانیزم نظارتی بر فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بسیار حائز اهمیت می کند.
کد خبر: ۴۸۵۰۸
راز تخفیف فروشگاه های زنجیره ای چیست؟
تیتر20 - روند توسعه فروشگاه های زنجیره ای در ایران طی سال های اخیر سرعت گرفته است. ارائه خدمات متنوع و گوناگون در کنار رفع نیازهای مشتریان باعث شکل گیری اعتماد هر چه بیشتر میان آنها و مصرف کنندگان شده است. از سوی دیگر این بخش مهم از زنجیره توزیع نشان داده است که می تواند پل ارتباطی مستمر و تاثیر گذار میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشد.

به بیان دیگر توسعه فروشگاه های زنجیره ای نشان داده است طی سال های اخیر چه میزان جای آنها خالی بوده است.این مساله خود را در دوران شیوع و گستردگی ویروس کرونا و خدمات رسانی به مشتریان از سوی این فروشگاه ها خود را بیش از پیش نشان داد.در همین حال کشور با اقتصادی مواجه شد که از بی ثباتی قیمت ها و گرانی و افزایش گاها روزانه قیمت ها رنج می برد.

در این میان فروشگاه های زنجیره ای با ایجاد خدماتی مانند تخفیفات باعث جلب نظر هر چه بیشتر مشتریان شد. تخفیف هایی که گاها فاصله زیادی با فروشگاه های محلی داشتند و این موضوع می توانست به اقتصاد خانوارها در مدیریت هزینه هایشان بسیار کمک کند.

اما اخیرا شائبه هایی در این خصوص میان مردم و همچنین رسانه ها شکل گرفته است.شائبه وشایعاتی که به نوبه خود می تواند بر پیکره این اعتماد لطمات بسیار جبران ناپذیری وارد کند. چرا که اخیرا موج جدید و گسترده ای در جامعه مصرف کنندگان به وجود آمده است که ماحصل آنها را این گونه می توان خلاصه کرد؛تخفیف ها غیر واقعی هستند.

شایعات به این معنی که تولید کننده با همداستان شدن با توزیع کننده قیمت بالاتراز قیمتی که باید درج کنند روی کالا می زنند و فروشگاه ها با شکستن غیر واقعی قیمت ها مغلطه تخفیف های بالا را در اذهان جا می اندازند و درفضای به شدت رقابتی میان نام و نشان های فعال در این حوزه سعی در جذب هر چه بیشتر متشریان می کنند.

درباره تخفیف ها چندی پیش یکی از فعالان ارشد این حوزه  در گفت وگو با رسانه ها توضیحاتی داده است.به گفته وی "شاید بتوان گفت تمام آن چیزی که باعث می شود فروشگاه های زنجیره ای بتوانند تخفیفات همیشگی و جذابی به مشتریان خود ارائه بدهند در دو اصطلاح قابل ذکر است: اول حجم بالای خرید این فروشگاه ها و دوم حذف واسطه ها و کوتاه کردن فرایند تولید تا مصرف یا کاهش زنجیره تامین کالا. 

همین دوعامل است که توانسته وضعیتی را به وجود بیاورد که شما از آن به عنوان " راز تخفیف فروشگاه های زنجیره ای" نام بردید. حجم و میزان بالای خریدی که توسط فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکننگان صورت می گیرد و در اصطلاح علمی "صرفه های ناشی از مقیاس" نامیده می شود که یکی از مهم ترین مزیت های فروشگاه های زنجیره ای است و دخالت مستقیم و موثری که در توان این فروشگاه ها برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین و ارائه تخفیف دارد مهم ترین عاملی  است که در موضوع قیمت و تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای نقش آفرینی می کند. 

"این فعال صنفی در ادامه درباره تخفیف ها می گوید:"تخفیف، صرفاً یک "خدمت" است که از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مشتریان ارائه می‌شود. به تعبیر دیگر، تخفیف یک "تکلیف" یا "اجبار" نیست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای طبق قانون مکلف به انجام آن باشند و چنانچه از ارائه آن خودداری کنند مرتکب نقض قانون شده باشند. این "خدمت" اختیاری است و کاملاً در اختیار خود فروشگاه‌های زنجیره‌ای است."

اما در مقابل باید در نظر داشت که ارائه این خدمت در جریان رقابت آن هم در زمانی که به شدت فروشگاه ها از نظر کمی و همچنین افزوده شدن نام ونشان های جدید دیگر یک خدمت به شمار نمی رود بلکه تبدیل به امتیاز شده است.حال یا از ابتدا توجهی به این منظور نبوده است یا این هم جزئی از راه های بازاریابی برای افزایش مشتریان به شمار می رفته است.

انتقاد و موج اعتراضی دیگری که درخصوص فروشگاه های زنجیره ای ایجاد شده است ؛عدم کیفیت برخی کالا هایی است که آنها به مشتریان می دهند. این مساله درجایی مهم جلوه می کند که برخی معتقد هستند که برخی نام های تجاری جدید برای جا انداختن خود اقدام به اجاره قفسه در بهترین موقعیت مکانی فروشگاه می کنند که از نظر دیداری در ذهن مخاطب جابیفتند.

البته این هم یک راه برای بازاریابی و برندسازی است و از سوی دیگر به نظر می رسد در رقابت با برندهای بسیار قدیمی و با کیفیت شاید چاره ای جز این نباشد.در این میان باید در نظر داشت که شاید این راه و روش ها در شرایط فعلی اقتصاد جوابگو باشد. جایی که بسیاری از مصرف کنندگان چندان قدرت انتخاب نداشته و چاره ای جز حرکت به سمت مصرف قیمتی نداشته باشند. ولی در عین حال این مساله و شکسته شدن باور و اعتماد مصرف کنندگان و گسترده شدن هرچه بیشتر این گونه ذهنیت وشائبه ها باعث رویگردان شدن مصرف کنندگان از این فروشگاه ها شود.

دراین میان با بالارفتن میزان اعتراضات می تواند باعث باز شدن پای نهادها وسازمان های دولتی به این عرصه شود و آرام آرام این فعالیت بخش خصوصی را زیر سوال ببرد. در واقع آنچه در شرایط فعلی بیش از هرچیز لازم وضروری می نماید تقویت مکانیزم ها نظارتی بر فعالیت این صنف است.

به نظر می رسد باید ابزارها و راهکارهای جدید برای مقابله به عمکلردهایی که به فعالیت خدشه وارد می شود خلق و تعریف شود.چرا که سازمان ها و نهادهای نظارتی دولتی با توجه به اختلافاتی که میان ذینفعان در موضوع نظارت وجود دارد بسیار مستعد هستند که به این موضوع ورود کنند. به بیان ساده این ورود می تواند به سرعت و به راحتی فعالیت های فروشگاه ها را تحت تاثیر نظارت های دولتی قرار دهد و این امکان گسترده برای فعالیت بخش خصوصی را با چالش روبرو سازد

ارسال نظرات
موضوعات روز