جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
تیتر20 چرایی ادامه عرضه خودرو پر مصرف مدیران‌خودرو به بازار را بررسی می کند؛
شش سال عرضه مستمر ایکس‌33 پرمصرف به بازار/ چرا این خودرو در بازار ایران دوام آورد؟
تیتر20 - خودروهای چینی بسیاری در سالهای اخیر به بازار ایران عرضه شده‌اند. در سال‌های ابتدایی ورود چینی‌ها به بازار ایران خودروهای عرضه شده گرچه به لحاظ ظاهری با محصولات ایرانی متفاوت بودند اما کیفیت پایین آن‌ها و بازار کم رونق خودروهای کارکرده آن باعث شده بود تا مشتریان کمتری پیدا کنند.

اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت چشم‌گیر چینی‌ها شاهد افزایش کیفیت محصولات عرضه شده در بازار ایران بودیم. با این وجود برخی مدل‌ها همچنان دارای ضعف‌های بسیاری هستند اما همچنان توسط شرکت‌‌ها به بازار عرضه می‌شوند. یکی از محصولاتی که با وجود مشکلات فراوان همچنان به بازار عرضه می‌شوند، خودرو ام‌وی‌ام ایکس 33 شرکت مدیران خودرو است.

مشخصات فنی ام‌وی‌ام ایکس33
چری تیگو یا همان ام‌ وی‌ ام ایکس33 اولین بار در سال 2006 رونمایی شد. ام‌وی‌ام ایکس33 دارای موتور  4 سیلندر 16 سوپاپه و حجم موتور 1971 سی‌سی است. حداکثر قدرت این خودرو 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه است. در نهایت حداکثر سرعت این خودرو چینی حدود 175 کیلومتر در هر ساعت است. این خودرو برای رقابت با محصولات کره‌ای و اروپایی به بازار عرضه شد اما خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و بازار آن محدود به کشورهای خاورمیانه و روسیه آن‌هم به تعداد بسیار اندک شد.

پیشرانه‌ای ضعیف برای خودرویی شاسی بلند
از جمله معایبی که در این خودرو وجود دارد، نبود پیشرانه قوی در آن است. این خودرو از پیشرانه‌ای با حجم 1971 سی‌سی استفاده کرده و برخلاف بسیاری از هموطنان خود فاقد مولدهای توان‌بخش مانند توربو شارژ است. این موضوع باعث شده تا خودرو مذکور به نسبت برخی خودروهای چینی دیگر موجود در بازار قدرت کمتری تولید کند. تولید قدرت این خودرو چیزی در حدود 139 اسب بخار در 5750  دور در دقیقه بوده که نسبت به خودروهای هم‌رده خود پایین است. برای خودرویی در این سگمنت موتوری با این حجم کافی نیست و خودرو در شیب‌های تند سربالایی با مشکل مواجه خواهد بود و به‌طور کلی شتاب مناسبی ندارد. شتاب صفر تا 100 ام وی ام x33 چندان جالب نیست و نهایتا در حدود 13 ثانیه بوده که چندان قوی نیست.

گیربکس ضعیف با وجود اعمال تغییرات در مدل‌های جدید
مشکل گیربکس یکی دیگر از معایب خودرو مذکور بوده که به هنگام تعویض دنده معمولا راننده را ممکن است با مشکل مواجه سازد. هر چند که مدل‌های جدید ام وی ام x33 از گیربکس 7 سرعته CVT بهره برده، اما در مقایسه با سایر خودروهای دیگر، هنوز مشکل گیربکس برای ام وی ام باقی است.

خرابی مداوم کولر در ایکس‌33
یکی از انتقاداتی که مشتریان و صاحبان خودرو ام‌وی‌ام ایکس 33 مطرح می‌کنند بحث کولر این خودرو است. خرابی بالا و مشکل ضعف کولر این خودرو و نیاز همیشگی به تعمیر یکی از مشکلاتی است که دارندگان این خودرو با آن مواجه هستند. از طرف دیگر معمولا به ام‌وی‌ام ایکس 33 این انتقاد را وارد می‌کنند که به هنگام روشن کردن کولر عملکرد و توان موتور آن کاهش می‌یابد.

مصرف بالای سوخت در ایکس 33
در شرایطی که تمام خودروسازی‌های دنیا به سمت تولید خودروهایی با موتورهای قدرتمند و در عین حال کم مصرف حرکت‌ می‌کنند، مدیران خودرو اصرار عرضه این محصول پرمصرف به بازار کشور دارد. یکی از انتقادات از محصولات داخلی بالا بودن میزان مصرف آن‌ها است. بسیاری از مدیران همواره از بالا بودن مصرف خودروهای داخلی انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که مدیران‌ خودرو اصرار به عرضه این خودرو پر مصرف در بازار ایران دارد. موردی که یکی از بزرگ‌ترین معایب این خودرو بوده اما در راستای ایجاد تغییر در آن اقدامی انجام نشده و این خودرو طی 6 سال اخیر و با وجود عرضه در مدل‌های مختلف همچنان سوخت بالایی را مصرف می‌کنند. معمولا برخی مالکان این خودرو اعلام می‌کنند که مصرف سوخت آن بالاتر از میزانی است که شرکت سازنده اعلام کرده است. براساس اعلام شرکت عرضه کننده، خودرو ام وی ام چیز در حدود 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت دارد. اما اظهارات مالکان این خودرو مصرفی در حدود 11 لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌دهد. با این اوصاف باید گفت که خودرو مذکور احتمالا از هزینه سوخت بالایی برخوردار خواهد بود.

ایکس‌33 تک دیفرانسیل و رانندگی در مسیرهای صعب‌العبور
به گفته مالکان خودروهای ایکس33 این خودرو، خودرویی نیست که بخواهید با آن در مسیرهای صعب‌العبور و ناهموار حرکت کنید و انتظار حس راحت از آن داشته باشید. اصولا این خودرو به علت تک دیفرانسیل بودن معمولا توان و قدرت کمتری برای پیمودن مسیرهای صعب‌العبور را دارد.

کمبود و گرانی قطعات ایکس33 در بازار
یکی از مشکلاتی که بسیاری از خودروهای چینی با آن مواجه هستند، کمبود قطعات آن‌ها در بازار است. مشکلی که باعث سردرگمی خریداران این خودروها می‌شود. ضمن اینکه اگر قطعات این خودرو در بازار پیدا هم شود، معمولا قیمت بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه این خودرو در مقایسه با دیگر محصولات ضعیف‌تر بوده و متریال ساخت آن نیز کیفیت به مراتب پایین‌تری دارد.

چرایی عرضه ایکس‌33 توسط مدیران‌خودرو
به نظر می‌رسد این محصول که به لحاظ قیمتی نزدیک به سایر محصولات این شرکت است اما به لحاظ کیفی در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد؛ سود مناسبی هم در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد این خودرو به نوعی حاشیه سود مناسبی برای مدیران خودرو دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز