جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
داود چراغی؛ استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفت وگو با تیتر20:
رقابت فروشگاه‌های زنجیره ای برای جذب مشتری بیشتر، موجب شده تا برای پیشی گرفتن از یکدیگر، دست به ایده ها و ابتکارات جدیدی در بخش فروش و عرضه کالا بزنند تا بتوانند مصرف کنندگان را برای خرید از فروشگاه ها خود ترغیب کنند.
کد خبر: ۴۸۶۷۲
فروشگاه های زنجیره ای
تیتر20 -  هرچند سابقه راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در ایران به قبل از انقلاب بر می گردد اما می توان دهه 70 را دوره جدیدی برای این فروشگاه در ایران عنوان کرد که در دستور کار قرار گرفت اما روند توسعه آن گونه که انتظار می رفت رشد نداشت و فعالیت آنها نیز به گونه ای نبود که بتوانند مصرف کنندگان زیادی را به سمت خود جلب کنند.

اما طی سال های اخیر مجدد توسعه این فروشگاه ها در اولویت قرار گرفت و علاوه بر برندهای که چند دهه فعال بودند برندهای جدیدی پای به این عرصه گذاشتند و با توسعه در شهرهای مختلف توانستند نظر مصرف کنندگان را نسبت به این فروشگاه ها تغییر دهند.

یکی از عوامل رشد و توسعه سریع تر فروشگاه های زنجیره ای نسبت به سال های گذشته را می توان به ورود بخش خصوصی و خارجی به این عرصه عنوان کرد.
 
رقابت ایجاد شده میان این فروشگاه‌ها برای جذب مشتری بیشتر، موجب شده تا برای پیشی گرفتن از یکدیگر، دست به ایده ها و ابتکارات جدیدی در بخش فروش و عرضه کالا بزنند تا بتوانند مصرف کنندگان را برای خرید از فروشگاه ها خود ترغیب کنند.

از اعمال تخفیف بر روی کالاها تا ارائه خدمات خرید به صورت اینترنتی و تحویل کالا درب منازل از جمله ایده های این فروشگاه ها برای جلب نظر مشتریان و فروش بیشتر است.

توسعه این فروشگاه موجب شده تا با توجه به تغییر سبک زندگی، افراد برای تامین مایحتاج خود با مراجعه به این مراکز خرید در سریعترین زمان ممکن و با هزینه کمتر نسبت به فروشگاه های سنتی تمام اجناس موردنیاز خود را در یک مکان دارای استانداردهای تایید شده تهیه کنند. 

همچنین توسعه این فروشگاه ها موجب اشتغالزایی بیشتر نسبت به کسب و کارهای سنتی نیز شده است و از سوی دیگر موجب تضمین فروش محصولات تولیدکنندگان داخلی نیز می‌شود. 
فروشگاه های زنجیره ای
داود چراغی در گفتگو با تیتر 20 اظهار کرد: فروشگاه زنجیره ای نه تنها در ایران بلکه در دنیا از نظر قیمت،کیفیت،سلامت،بهداشت،رقابت به نفع مصرف کننده است.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد ایران در دهه 60 و 70 کاهش فعالیت ابزار و روش های نوین بود و در قانونگذاری به گونه ای عمل کردیم که جلوی خلاقیت و نوآوری در کسب و کارهای نوین به ویژه در توزیع کالا را گرفتیم.

وی گفت: با طرح تحول دوره دوم نظام توزیع  موضوع رقابت و حمایت از مصرف کننده در دستور کار قرار گرفت.

چراغی بیان کرد: از جمله اقداماتی که در این حوزه صورت گرفت؛ رشد فروشگاه های زنجیره ای بود که هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع تولیدکننده است.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تصریح کرد: یکی از راه های توسعه این است که کسب و کارها بتوانند کالا و خدمات را با قیمت کمترو کیفیت و تنوع بیشتر به دست مصرف کننده برسانند که فروشگاه های زنجیره ای یکی از آنها است.

وی خاطرنشان کرد: این فروشگاه ها بسیار سریع مورد استقبال مردم قرار گرفت و حدود 50 درصد ارزش افزوده بخش بازرگانی را در اختیار دارند.

چراغی تصریح کرد: در این فروشگاه ها اجناس در فضای مناسب نگهداری می شوند عموما تقلب در آنها نسبت به فروشگاه های سنتی و مجازی بسیار کم است و از نظر سلامت و بهداشت نیز درست عمل می کنند  همچنین انواع بازاریابی ها را صورت و تخفیف های مختلفی را اعمال می کنند تا بتوانند مورد استقبال مردم قرار بگیرند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد: این اقدامات موجب شد تا بخش زیادی از مردم حتی اقشار ضعیف نیز به خرید از این فروشگاه ها روی بیاورند ودر نتیجه با افزایش میزان خرید از تولید داخل حمایت می شود.

وی گفت: در خرده فروشی های سنتی در بهترین حالت قیمت روی کالا از خریدار دریافت می شود اما فروشگاه های زنجیره ای کالا را با قیمت پایین تر و با صدور فاکتور در اختیار مصرف کننده قرار می دهد  که هم موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال و حمایت از مصرف کننده می شود.

چراغی افزود: در مقابل برخی از افرادی که در گذشته با اجحاف در حق مصرف کننده سود و درآمد بالایی داشتند و نفوذ زیادی هم دارند اقدام به تبلیغات سوء علیه این فروشگاه ها می کنند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تصریح کرد: بیش از 99 درصد از اتهاماتی که به فروشگاه های زنجیره ای زده می شود دروغ است تا بتوانند به اهداف خود برسند.

وی بیان کرد: اینکه اتاق اصناف اقدام به برخورد با این فروشگاه ها می کند به دلیل اینکه رقیب این فروشگاه ها است و بر اساس ساختار اصولا اشتباه است، در اقتصادی که رقیب نظر نهایی را صادر کند آن اقتصاد به سمت نابودی پیش می رود.

چراغی ادامه داد: فروشگاه های زنجیره ای محصول تلاش دانش و فعالیت بر اساس علم است و تمام دنیا به این سمت حرکت کردند و توسعه این فروشگاه ها منجر به بسته شدن هیچ کسب و کار سنتی نشده است.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خاطرنشان کرد: در کشور نسبت به سایر کشورها فروشگاه های زنجیره ای کمترین مقیاس را دارند در صورتی که رشد این فروشگاه منجر به رشد سه برابری اشتغال خواهد شد و به هر میزان که محدود شوند به ضرر مصرف کننده و تولیدکنندگان و اشتغال کشور خواهد بود.
ارسال نظرات
موضوعات روز