شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
تیتر20 بررسی می کند؛
شیوع کرونا از یک سو و مشکلات اقتصادی ناشی از گرانی ها که در یک سال گذشته کاهش مصرف مواد لبنی توسط مردم را به دنبال داشته است، امنیت غذایی کشور و صنعت لبنیات را توامان تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۸۷۷۲
چاقوی دولبه کاهش مصرف شیر
تیتر20 - شیوع کرونا از یک سو و مشکلات اقتصادی ناشی از گرانی ها که در یک سال گذشته کاهش مصرف مواد لبنی توسط مردم را به دنبال داشته است، صنعت لبنیات را  تهدید می‌کند. چرخه صنعت تولید شیر و لبنیات در این روزها به نظر می رسد بیش از هر صنعت دیگری نیازمند حمایت است.

دو چالش عمده  شیر در ایران
به  مسئله صنعت شیر و لبنیات باید از دو جهت پرداخت. در وهله اول ارتباط بسیار مهم میزان مصرف شیر در ایران و موضوع سلامت جامعه است، اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می شود، که کاهش مصرف شیر در کشور با افزایش ابتلا به کرونا همزمان شود. در وهله دوم مشکلات اقتصادی صنایع شیر است که معضلات زیادی را برای این صنعت به وجود آورده است.

مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان شیر در کشور
در حال حاضر صنعت لبنیات در کشور با معضلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، که افزایش هزینه بسته‌بندی محصولات و تامین ارز دولتی برای نهاده‌های تولید از جمله این مشکلات هستند. در این راستا، تامین نهاده های دامی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که کل زنحیره صنایع لبنی با آن روبرو هستند، در این باره در پی بروز مشکلات متعدد در زمینه تامین ارز و توزیع نهاده‌های دامی در کشور به‌ویژه کنجاله سویا در سامانه بازارگاه، کمیسیون اصل نود مجلس گزارشی را در این‌باره تهیه کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز شامل جو، ذرت، کنجاله و سویا برای پرورش دام برای تقویت تولیدات داخلی ضروری و با اهمیت بوده که به‌طور عمده در برخی کشورها مانند آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین، اوکراین، روسیه، هند و دیگر کشورها تولید و از طریق واردات به دست بهره‌برداران دامپروری کشور می‌رسد.»

در ادامه این گزارش آورده شده است:«باتوجه به شرایط فعلی کشور و مشکلات تأمین ارز و همچنین مدیریت ضعیف واردات اقلام علوفه‌ای و نهاده‌های دامی، این صنعت مهم و راهبردی با تراکنش مالی سالانه حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان با مطالبه‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات جدی روبه‌رو بوده که تمامی بهره ‎برداران این بخش به‌عنوان تولیدکنندگان اولیه با آن روبه‌رو هستند و در صورت تداوم این روند، بروز آسیب‌های اقتصادی-اجتماعی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تهدید امنیت غذایی، افزایش قیمت‌ها و درنهایت نارضایتی عمومی در سطح جامعه را به دنبال خواهد داشت.»

حال باید دید که با توجه به چنین مشکلاتی مقامات مسئول در دولت و مجلس چه زمانی به این مشکلاتی که به آن ها اشاره شد، رسیدگی خواهند کرد. از سوی دیگر مشکلات مربوط به بسته‌بندی محصولات لبنی از جمله شیر نیز از دیگر مشکلاتی است که صنایع لبنی با آن روبرو هستند که باعث شده هزینه تمام شده محصولات لبنی با افزایش قابل توجه‌ای روبرو شده است.

این درحالیست که قیمت‌گذاری محصولات لبنی توسط دولت از دیگر مسائل چالشی صنعت شیر است، در این رابطه بیش از ۷۵ درصد محصولات پرمصرف لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر در دایره قیمت‌گذاری دستوری دولت قرار دارد.

از سویی بر اساس آئین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات تولید داخل، صنایع حق انتفاع از سود ۱۴ تا ۱۷ درصد را دارا هستند،اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دولت، صنایع لبنی با سود کمتر از ۱۰ درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تهدید سلامت ایرانیان با کاهش مصرف سرانه شیر
این گزارش حاکیست، روند مصرف شیر در کشور سیری نزولی داشته که در این رابطه کاهش قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی جامعه در این امر نقش بسیار موثری ایفا کرده است از سویی بنابر آمار و ارقام منعکس شده در سال ۱۳۸۳، سرانه مصرف شیر در ایران برای هر فرد در سال 1383 حدود ۳۱ کیلوگرم برآورد شده که این عدد و رقم در سال جاری به کمتر از ۱۸ کیلوگرم تنزل پیدا کرده است.

آنچنان که وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده، میزان مصرف شیر در دنیا بصورت میانگین، برای هر نفر، حدود ۱۰۹ کیلوگرم و در ایران (اعم از مناطق شهری و روستایی) ۱۱۰ کیلوگرم برآورد می‌شود در حالیکه این رقم در کشور‌های اروپایی حدود ۳۵۰ کیلوگرم برای هر فرد در طول سال، تخمین زده می‌شود.

بر اساس این گزارش، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهدات با اشاره به اینکه مصرف شیر و لبنیات در کشور ۲۵ درصد از سرانه‌ای که باید باشد، کمتر است، اظهار داشت: این به معنای آن بوده که اگر این میزان افزایش پیدا نکند در آینده شاهد مشکلات استخوانی و دندانی خواهیم بود که مردم و حوزه سلامت باید هزینه گزافی را در حوزه سلامت و درمان متحمل شوند.

وی با بیان این‌که سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور یک‌چهارم سرانه دنیا است، تصریح کرد: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور، با باور غلط چنین مطالبی را دامن نزنند چراکه این مسئله مشکلات زیادی را برای کشور به وجود خواهد آورد.

ارسال نظرات
موضوعات روز