جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
تیتر20 برترین های معدنی در بیست و سومین دوره معرفی شرکت‌های برتر را بررسی می کند؛
بیست و سومین دوره معرفی شرکت‌های برتر در حالی به پایان رسید که شرکتهای مختلفی در حوزه صنایع معدنی موفق به کسب رتبه های برتر در این سنجش شدند.
کد خبر: ۴۸۷۷۵
شرکت های معدنی در میان شرکت های برتر کشور
تیتر20 - بیست و سومین دوره معرفی شرکت‌های برتر در حالی به پایان رسید که شرکتهای مختلفی در حوزه صنایع معدنی موفق به کسب رتبه های برتر در این سنجش شدند.

انتخاب شرکت‌های برتر از سوی سازمان مدیریت صنعتی به این ترتیب انجام شد که ابتدا ۵۰۰ شرکت برتر کشور بر اساس میزان فروش به پنج دسته ۱۰۰ شرکتی تقسیم و شرکت‌های هر دسته بر پایه ۳۲ شاخص با هم مقایسه و رتبه بندی شدند.

شاخص‌های این رتبه بندی، شاخص‌های کمّی بود و مقادیر آن‌ها از صورت‌های مالی حسابرسی و تایید شده شرکت‌ها استخراج شد. ۲۳ شاخص در این ارزیابی لحاظ شده است که مهمترین آن‌ها علاوه بر فروش کلی، شاخص‌هایی، چون سودآوری، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی، شاخص‌های بازار و... بوده است. این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های صنعتی و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی می شود.

در این همایش، شرکت های فولاد مبارکه،شرکت صنایع مس ایران و گل گهر در میان ۱۰ شرکت برتر نخست ایران انتخاب شدند. در رتبه بندی امسال شرکت های آلومینای ایران، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس، گل گهر، صبا فولاد، میدکو و فولاد سنگان لوح تقدیر و تندیس شرکت برگزیده دریافت کردند.

 شرکت آلومینای ایران شرکت برتر رتبه در رشد سریع، شرکت فولاد مبارکه رتبه چهارم شاخص فروش، رتبه دوم در شاخص ارزش افزوده و رتبه یک فلزات اساسی شد. شرکت ملی مس نیز به عنوان شرکت پیشرو و رتبه سوم در شاخص ارزش افزوده، شرکت گل گهر شرکت برتر در رشد سریع، صبا فولاد خلیج فارس شرکت برتر در رشد سریع، میدکو شرکت برتر از نظر صادرات گرا و فولاد سنگان رتبه یک از نظر بهره وری عوامل در اکتشاف، استخراج و خدمات جمعی شدند.

فولادمبارکه؛ شایسته رتبه اول
شرکت فولادمبارکه رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات اساسی و رتبه دوم در شاخص ارزش افزوده را کسب کرد. این شرکت در سال گذشته به لحاظ فروش افزایش چشمگیری داشته البته بحث مچینگ برای فروش این شرکت از مسائلی است که ممکن است طبق شیوه نامه تغییر کرده و در سیستم فروش این شرکت در سال آتی تاثیرگذار باشد به انضمام این موضوع که به دنبال افزایش نرخ ارز و ایجاد وضعیت تورمی در کشور، محصولات فولادی که پیش از این حکم کالای مصرفی داشت و در صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شد، از نگاه برخی که به دنبال تبدیل نقدینگی خود بودند به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و به‌تبع آن تقاضای کاذبی برای این محصولات این شرکت شکل داده است.

در نهایت این شرکت در سال گذشته 7 میلیون و 600 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده که از این میزان یک‌میلیون و 450 هزار تن به صادرات و مابقی آن مصرف داخلی بوده است. فروش محصولات فولاد مبارکه به دو صورت عرضه مستقیم در بورس کالا و مچینگ انجام می‌شود که به دلیل تقاضای کاذب ایجادشده امکان ابطال معاملات بود، به‌ همین خاطر فولادمبارکه سهم بیشتری از کالای خود را در بورس عرضه می کند و سهم فروش مچینگ را کاهش داده است. 

بر اساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سال 98، مصرف محصولات نهایی فولادی کشور حدود 16 میلیون تن بوده که از این میزان در حدود 50 درصد معادل 8 میلیون تن متعلق به محصولات تخت است که فولاد مبارکه به‌تنهایی 6 میلیون تن از این تقاضا را تأمین می‌کند و مابقی آن (معادل 2 میلیون تن) توسط سایر تولیدکنندگان که عمدتا در بخش خصوصی فعال‌اند تأمین شده است، با این تفاوت که تنها فولاد مبارکه محصولات خود را در بورس عرضه کرده و سایر تولیدکنندگان با داشتن سهم 25 درصدی از بازار، محصولات خود را وارد چرخه بورس کالا نکرده و به‌صورت آزاد می‌فروشند. علی‌رغم همۀ مشکلات و مقابله با تحریم‌های خارجی، امروز فولاد مبارکه تولیداتش را به اروپا، خاورمیانه، عراق، افغانستان، آسیای میانه و چین صادر می‌کند و ارز حاصل از صادرات را به تأمین مواد اولیه اختصاص می‌دهد. 

به همین خاطر با توجه به افزایش سهم فولاد مبارکه در بازار بین المللی، افزایش سهم فروش در بورس کالا نسبت به مچینگ و همچنین پاسخگویی به بخش اعظم نیاز ورق فولادی این شرکت در کشور و ارتقا تمام این موارد نسبت به سال گذشته، فولاد مبارکه لایق کسب این رتبه می باشد.
 
شرکت ملی مس و کسب بالاترین رکورد عمر شرکت در فروش
شرکت ملی مس ایران امسال بالاترین تناژ و ارزش فروش کل را داشته به طوریکه تناژ و ارزش فروش کل شرکت مس تا پایان دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سالیان قبل بالاترین رکورد عمر شرکت محسوب می‌گردد.

 رشد ۷۲ درصدی فروش شرکت مس به معنای کسب قطعی این نشان در سال آتی است چراکه موفقیت قابل تقدیری محسوب می شود. شرکت مس طی ده ماهه نخست سال جاری در مجموع مبلغ ۳۱۱ هزار و ۹۱۴ میلیارد و ۴۸۱ میلیون ریال فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ رشد ۷۲ درصدی داشته است. این شرکت با راه اندازی پروژه های جدیدی که در مسیر تولید، توسعه، فروش و اکتشاف تعریف شده شرایط خوبی را تجربه می کند.

 رتبه هفتم شرکت مس در ذخایر مس دنیا و تبدیل‌شدن به دومین شرکت بزرگ بورس از افتخارات این شرکت است که عملکرد خوبی را در اقتصاد کشور به ثبت رسانده است. شرکت مس علاوه بر فروش، عملکرد خوبی در بازار سرمایه نیز داشته است و در حال حاضر در تأمین منابع مالی صنایع بزرگ کشور نیز نقش عمده‌ای دارد و این مهم از مزیت‌های ملی مس در اقتصاد کشور است. این شرکت در اکتشاف، استخراج، تولید، فروش و نسبت‌های مالی، رشد محسوسی نسبت به سال گذشته داشته است که در میزان فروش و بهره وری و در نهایت ارزش افزوده شرکت تاثیر چشمگیری داشته و در نهایت سبب این برتری در 100 کشور بوده است.

رشد 100درصدی فروش برای گل گهر
مجموع فروش محصولات گل‌گهر در ۱۰ ماهه امسال به رقم ۲۲۰۰۶ میلیارد تومان رسید. این شرکت در آذر‌ماه رکورد‌های جدیدی را ثبت کرد و علاوه بر رشد محسوس و بسیار بالای نرخ فروش محصولات خود موفق به کسب رکوردهای پیاپی فروش ماهیانه نیز شد. 

فروش کگل نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. البته رشد نرخ‌های فروش، دلیل اصلی دو برابر شدن فروش شرکت در این بازه زمانی بوده است. این شرکت در دوره ۹ ماهه سال جاری موفق به فروش ۹.۵ میلیون تن گندله و ۱.۹ میلیون تن کنسانتره شده است. درحالی‌که میانگین فروش ماهیانه این شرکت در ماه‌های گذشته کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده، در آذرماه فروش شرکت به رقم ۳۰ هزار میلیارد ریال نزدیک شده که این مبلغ ۵۰ درصد بیشتر از متوسط فروش ماه‌های گذشته محسوب می‌شود.

 این ارقام حاکی از رشد فروش متوالی شرکت در ماههای سال است به انضمام اینکه هر ماه رکورد فروشی نسبت به ماههای قبل حاصل شده است.  هرچند که افزایش رشد نرخهای فروش در این موفقیت ها تاثیر داشته است اما رشد عددی فروش محصولات فارغ از افزایش قیمت بازار هم نسبت به سال های قبل رشد را تجربه کرده است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز