شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
تیتر 20 بررسی می کند:
پروژه نورد گرم فولاد مبارکه یکی از استراتژیک ترین پروژه های این شرکت محسوب می شود. پروژه ای که به گفته حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه می تواند پدیده دلالی را از بازار حذف کند.
کد خبر: ۴۸۷۹۶
آیا ارز پاشنه آشیل پروژه نورد گرم 2 است؟ / ضرورت همراهی تصمیم سازان با ابر پروژه فولادی کشور
تیتر20 -  کلنگ‌زنی پروژه نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه از پروژه هایی بود که در خردادماه سال جاری و در جریان پویش طرح های ملی به زمین زده شد تا  کلیه نیاز کشور به ورق فولادی تامین شود. پروژه ای که می تواند در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نفت و گاز و لوازم خانگی انقلابی بزرگ باشد زیرا نیاز این صنایع به ورق تامین خواهد شد.

پیش تر قرار بود این پروژه در سال 96 با همکاری یک شرکت آلمانی به ارزش 411 میلیون یورو برای تولید 3 میلیون تن اجرا شود. اما اتفاقات رخ داده در سیاست خارجی و خروج امریکا از برجام توانست این قرارداد که به امضای رییس جمهور ایران و ایتالیا رسیده بود را منتفی کند.

امروز این پروژه با ظرفیت 4.2 میلیون تنی و با سرمایه گذاری 255 میلیون یورویی زیر نظر نیروها و متخصصان ایرانی در حال انجام است. درواقع با چنین تصمیمی 54 درصد این پروژه ساخت داخل خواهد شد و این موضوع حاکی از توان فولاد مبارکه در بومی سازی است.

البته در شرایطی که کشور در گیر جنگ اقتصادی است هر اقدامی در جهت تقویت بنیه اقتصادی کشور یک اقدام ارزشمند محسوب می شود . در صورت همراهی دولت و مجلس با فولاد مبارکه پیش بینی شده است این پروژه کمتر از 30ماه دیگر به بهره برداری برسد اما بی تردید عوامل بسیاری می تواند در این میان بر اجرای پروژه تاثیر گذار باشد.

اما چرا این پروژه اهمیت بسیاری به خود گرفته است؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های اخیر با قدرت به سمت حذف خام فروشی رفته است و این موضوع در الویت اصلی شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی قرار گرفته است.

درشرایط فعلی کشور در تلاش است تا نیاز صنایع پایین دستی را تامین و واردات را کاهش دهد. با کاهش واردات شاهد کاهش ارزبری نیز خواهیم بود. باتوجه به این موضوع پروژه احداث نوردگرم 2 فولاد مبارکه پس از 12 سال بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه بارها برای شروع دست خوش مسائل مختلف شد اما پس از 12 سال باقدرت آغاز شد تا  به بهره برداری رسیده و نیاز کشور به ورق فولادی را تامین کند. 

مــعاون بهره برداری فولاد مبارکه در این باره معتقد است این پروژه بدون تاخیر به بهره برداری خواهد رسید اما نباید از چندین موضوع غافل ماند. بی تردید اتفاقات سیاسی، تنش های موجود در بازار ارز و بحران کرونا می تواند بر روند اجرایی این پروژه اثر گذار باشد. اما مختار بخشیان درباره اجرای این پروژه اظهار کرده است، در حال حاضر نیز با وجود شرایط سخت کرونایی و مشکلات رفتوآمد کار خوب پیش میرود.

هرچند بحران کرونا تاثیر زیادی بر اجرای پروژه ها نداشته اما تنش های بازار ارز یا تصمیمات دولت در بازار فولاد می تواند اجرای پروژه های توسعه ای را با مشکلاتی همراه سازد. 

در حال حاضر با وجود تحریم های شدید اقتصادی و با توجه به اینکه فولاد مبارکه نیز در لیست تحریم های صنایع فلزی قرار دارد، تامین ارز برای اجرای پروژه موضوع مهمی خواهد بود. درواقع برای اجرای پروژه 255 میلیون یورویی، فولاد مبارکه باید برنامه صادراتی خود را با جدیت دنبال کند.

از سویی دیگر این پروژه نیازمند حمایت های دولتی برای تامین ارز است. درواقع پاشنه آشیل این پروژه می تواند تامین ارز باشد. این موضوع می تواند پروژه را با تاخیر همراه سازد.

درنتیجه تامین ارز برای این پروژه بسیار حیاتی است. تاثیر دیگر این موضوع بر تامین تکنولوژی و قطعات لازم خواهد بود. هرچند نزدیک به 52 درصد از این پروژه به صورت بومی سازی است اما برای بومی سازی نیز باید ارز لازم تامین شود.

 البته شاید با موقعیت فولاد مبارکه در بازار فولاد کشور تامین سرمایه چندان موضوع مهمی نباشد اما می تواند پروژه را با تاخیر همراه سازد.

اما در این میان موضوع دیگری که می تواند پروژه ها را تحت تاثیر قرارد دهد عدم ثبات مدیریتی است که این موضوع می تواند بر روند اجرای پروژه ها و سیاست های شرکت اثر گذار باشد.

امروز اقتصاد کشور نیازمند پروژه هایی است که بتواند بحران را کاهش دهد، تحریم ها به ویژه در حوزه صادرات تامین ارز را دشوار کرده است به همین دلیل به نظر می رسد دولت ومجلس  با توجه به رویکرد بومی سازی اهتمام بیشتری نسبت به حمایت از پروژه های ملی و اثرگذار در اقتصاد  داشته باشند و با اقدامات به موقع موانع اجرای این شعار را ازمیان بردارند.





ارسال نظرات
موضوعات روز