جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
در گفت وگوی تیتر20 با رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای پیگیری شد؛
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رد اینکه فروشگاه های زنجیره ای با فشار به تولیدکنندگان آنها را مجبور به درج قیمت دلخواه خود می کنند، افزود: این موضوع به هیچ عنوان منطقی نیست که تولیدکننده ای که محصول خود را در کل کشور عرضه می کند آن را به دلخواه فروشگاه های زنجیره ای قیمت گذاری کند.
کد خبر: ۴۸۸۱۸
آیا فروشگاه های زنجیره ای توان تعیین نرخ ، کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی را دارند؟
تیتر20 - فروشگاه های زنجیره ای طی سال های اخیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه زیادی پیدا کرده و برندهای مختلفی طی این سال ها پا به عرصه گذاشتند و نقش مهمی در زندگی جامعه شهرنشینی ایفا می کنند.

در برهه کنونی کمتر فردی را می توان یافت که نقش مهم فروشگاه های زنجیره ای را در برطرف کردن نیاز افراد جامعه و کارکرد آن منکر باشد.

مهم ترین کارکرد این فروشگاه ها که موجب شده تا مورد استقبال جامعه قرار گیرد می توان به ارزان بودن نسبت به سایر واحدهای صنفی، صرفه جویی در وقت و در دسترس بودن کالاها در یک مکان اشاره کرد که مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است.

در این میان با توسعه فروشگاه های زنجیره ای هرازگاهی انتقادات و شبهاتی درباره فعالیت این واحدها به میان می آید که البته طی ماه ها و هفته های اخیر این شبهات به اوج خود رسیده است.

عمده ترین این شبهات به موضوع تخفیفات ارائه شده از سوی این واحدها بر می گردد که همواره محل بحث بوده است، از طرفی قیمت گذاری برخی از کالاها نیز طی ماه های اخیر نیز انتقاداتی را از سوی تعزیرات و سازمان حمایت در پی داشته است و اتهاماتی را متوجه این واحدها کرده است.

اما علی رغم تمام شبهات وارد شده به این فروشگاه ها اما متولیان آن همواره این موضوع را تکذیب کرده و به دفاع از عملکرد این واحدها پرداخته و خود را مبرا از هرگونه تخلف در این باره دانسته اند.
آیا فروشگاه های زنجیره ای توان تعیین نرخ ، کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی را دارند؟
در این باره امیر خسرو فخریان ، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در گفتگو با تیتر 20 درباره شائبه ها در خصوص تفاوت کمیت و کیفیت کالاهای عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای اظهار کرد: شایعاتی درباره کمیت و کیفیت کالاها بیان می شود که درست نیست، در بدو ورود کالا به فروشگاه های زنجیره ای بررسی های کمی و کیفی از سوی واحدهای کنترل کیفیت خود فروشگاه ها روی کالاها صورت می گیرد تا کالای استاندارد و باکیفیت به هموطنان عرضه شود.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه در حالی این موضوعات گفته می شود که فروشگاه های زنجیره ای کالاهای متنوع با برندهای مختلفی را عرضه می کنند، گفت: باتوجه به سهم اندک فروشگاه های زنجیره ای از بازار،  تولید انحصاری برای آنان از سوی تولیدکنندگان به صرفه نیست و قطعا سرمایه گذارانی که برای برند خود سالیان متمادی زحمت کشیده و اعتباری کسب کرده اند، تلاش خود را با تولید محصول با کیفیت نازل زیرسوال نمی برند. ضمن اینکه  اجناسی که در این فروشگاه ها عرضه می شوند به راحتی در سطح شهر و واحدهای صنفی یافت می شوند و به راحتی قابل راستی آزمایی است.

فخریان تاکید کرد: مردم در هنگام خرید کالا قطعا آن را از نظر کمیت و کیفیت بررسی می کنند و با توجه به تنوع زیاد در مراکز عرضه کالا قطعا به فروشگاه ها و مراکزی که کالای موردنظر با کیفیت آنها را عرضه کند، مراجعه می کنند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رد اینکه فروشگاه های زنجیره ای با فشار به تولیدکنندگان آنها را مجبور به درج قیمت دلخواه خود می کنند، افزود: این موضوع به هیچ عنوان منطقی نیست که تولیدکننده ای که محصول خود را در کل کشور عرضه می کند آن را به دلخواه فروشگاه های زنجیره ای قیمت گذاری کند.

فخریان ادامه داد: علاوه بر آن قیمت گذاری در کشور بر اساس قانون نرخ گذاری و طبق ضوابط خاصی صورت می گیرد و واحدهای تولید خودسرانه نمی توانند اقدام به درج قیمت کنند.

وی ادامه داد: برندهایی که در این واحدها عرضه می شوند به راحتی در سایر واحدهای صنفی کشور پیدا می شوند و به راحتی می توان قیمت ها را مقایسه کرد، آیا واحدهای تولیدی برای نفع فروشگاه های زنجیره ای عملکرد خود را زیر سئوال خواهند برد.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: افزایش قیمت ها قبل از اعمال نیاز به مجوز دارد و باید به تایید سازمان حمایت برسد و این فرایند از سوی انجمن های هر صنعت پیگری می شود بنابراین واحدها نمی توانند آن گونه که گفته می شود دست به تغییر نرخ بزنند.

وی درباره سئوالاتی که همواره درباره تخفیف های فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد و شک و شبه های آن نیز خاطرنشان کرد: در روش سنتی، کالا تا از خط تولید به سطح عرضه برسد چندین بار گردش دارد و در این گردش ها هر ذی نفعی سود خود را برداشت می کند طبیعتا قیمت کالا افزایش می یابد، این در حالی است که فروشگاه های زنجیره ای کالا را مستقیم از تولیدکننده خریداری می کنند و سودهایی که بواسطه گردش بر روی کالا اضافه می شد حذف می شود و کالا ارزانتر به دست خریدار می رسد، به طور کلی دلیل تخفیف ها، حذف واسطه ها و کاهش حاشیه سود از سوی این فروشگاه ها است.

ارسال نظرات
موضوعات روز