پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
هر چند توانمندی های سعدمحمدی برای حضور در مناصب مهم حوزه صنایع معدنی بر کسی پوشیده نیست اما همزمانی تصدی او در دو جایگاه بسیار مهم که هر کدام به تنهایی چالش های مهمی را توام با اثرات تحریم پشت سر می گذارد، جای انتقاداتی دارد.
کد خبر: ۴۸۸۴۴
تاثیرات مثبت و منفی حضور سعدمحمدی در دو جایگاه استراتژیک معدنی
تیتر20 - چندی پیش پس از استعفای اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، اردشیر سعدمحمدی جایگزین وی شد که ایشان پیش از این مدیریت عامل شرکت ملی مس را بر عهده داشت اما اکنون با حفظ سمت قبلی، در مقام سرپرستی معاونت امور معدنی نیز قرار گرفته است.

توانمندی های سعدمحمدی از فعالان این حوزه پوشیده نیست و موفقیتهای پی در پی شرکت ملی مس ایران گواه این موضوع است اما قرار گرفتن وی در دو جایگاه بسیار مهم که هر کدام به تنهایی چالش های مهمی را توام با اثرات تحریم پشت سر می گذارد، جای انتقاداتی دارد. 

چراکه زنجیره فولاد روزهای سختی را پشت سر می گذارد و  درگیر تنش هایی بین فولادسازان و معدنی ها شده که قطعا حضور  سعدمحمدی با کوله‌باری از تجربه در معاونت معدنی وزارت صمت می‌تواند در ساماندهی به اوضاع نابسامان صنعت فولاد کشور و سایر صنایع مرتبط بسیار موثر، مفید و کارساز باشد اما پیگیری و رسیدگی به آن نیازمند زمان و تمرکز ویژه ای است که مدیریت شرکت بزرگ و مهمی مانند شرکت ملی مس این زمان را تحت الشعاع قرار می دهد. 

رزومه و تجربه اردشیر سعدمحمدی مبنی بر حضور در جایگاه های مختلف نشان داد که وی می تواند در مدیریت ستادی مثل معاونت معدنی اثرگذار باشد‌. این مقام مسئول عضویت در هیئت مدیره ذوب آهن، فولاد مبارکه و مدیرعاملی شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت تهیه و تولید مواد اولیه، شرکت روی و صنایع مس را در کارنامه دارد که موفقیت های وی در مسئولیت‌های اجرایی در بخش فلزات آهنی و غیرآهنی را نشان می دهد. 

به نظر می رسد با توجه به تحصیلات مرتبط سعدمحمدی در مقطع دکتری - رشته معدن و سابقه فعالیت حرفه ای وی در بخشهای معدنی در سالهای قبل از ورود به چرخه مدیریتی، وی گزینه مناسبی برای این مسئولیت باشد اما همچنان تا حدودی تردید در موفقیتی دیگر به این دلیل است که باتوجه به عدم ثبات وزارت صمت در یک سال اخیر و رفت و آمد افراد مختلف به عنوان سرپرست عملا موضوعاتی که تصمیم گیری یا تصمیم سازی آنها به عهده معاونت معدنی بود مغفول مانده و نیازمند قرار دادن تمام پتانسیل های ایشان در این مقام است.
 
تا اینجای کار به نظر میرسد بیشتر فعالان زنجیره فولاد از این تحول مهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت استقبال کرده‌اند و با توجه به رزومه کاری سعدمحمدی در صنعت مس و بخصوص صنعت فولاد، به کاهش تنش‌های زنجیره فولاد دل بسته‌اند.

 این البته وعده‌ای است که خود او نیز در همان روز معارفه‌اش داد و در اولین گفتگوهایش با رسانه‌ها به عنوان سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت از برگزاری جلسات مشترک با فولادسازان و نوردکاران خبر داد و تاکید کرد هدف از برگزاری جلسات این چنینی رسیدن به یک نقطه مشترک و تعامل با فعالان زنجیره فولاد است.

متاسفانه یادگاری‌هایی که برای آقای سعدمحمدی بر جای مانده است، به سختی اصلاح و ساماندهی خواهد شد و دلیل این مساله هم آن است که در دوره گذشته، مسائل مربوط به معادن و صنایع معدنی آن‌طور که باید مدیریت میشد، نشد و اکنون مشکلات بسیارپیچیده‌ای پیش‌روی آقای سعدمحمدی قرار دارد.

سعدمحمدی در حوزه امور معدنی بخصوص در صنایع مس و فولاد، از تخصص لازم و سابقه اجرایی کافی برخوردار است و توانایی خوبی برای مدیریت امور دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که ایشان اولویت‌ها را در چند حوزه تقسیم‌بندی خواهد کرد .


او باید با استفاده از نظر کارشناسی تشکل‌های مرتبط و ارتباط با واحدهای مختلف تولیدی، در اتخاذ تصمیمات فولادی مشورت بگیرد و به صحبت‌های فعالان زنجیره فولاد گوش دهد، چراکه سعدمحمدی با توجه به لمس مشکلات این حوزه به عنوان مدیر، چالش ها را می شناسد و در قالب مسئول این تجربیات را لحاظ خواهد کرد امیدواریم با این فرضیات تصمیمات ناصحیحی در این حوزه گرفته نشود چراکه هر اشتباه در این مرحله می تواند بسیاری از فعالان حوزه را از پا درآورد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز