پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
تیتر20 بررسی می کند؛
در روزهایی که بارها و بارها فولادی ها نسبت به کمبود مواد اولیه برای تولید ابراز نگرانی می کنند، ثبت رکوردهای پی در پی تولید می تواند به واسطه عوامل بسیاری رقم خورد. شاید سهم افزایش نرخ ارز و سود بیشتر از صادرات انگیزه خوبی برای رشد تولید باشد.
کد خبر: ۴۸۹۱۳
ثبت رکورد تولید، بازی دو سر سود برای فولاد هرمزگان و مشتریان
تیتر20 - فولاد هرمزگان برای پنجمین بار متوالی در شش ماهه اخیر توانست با تولید ۱۴۲۲۷۳ تن تختال رکورد جدیدی را در تولید این محصول برای خود به ثبت برساند. 

رکورد قبلی تولید تختال این شرکت در دی ماه گذشته و با تولید ۱۴۰۶۲۴ تن تختال رقم خورده بود.
فولاد هرمزگان که چشم انداز تبدیل شدن به قطب سوم تولید فولاد کشور را هدف گذاری کرده و به دنبال توسعه صادرات خود با توجه به موقعیت جغرافیایی اش است، در سال جاری رکوردهای پی در پی را در حوزه تولید تختال به ثبت رسانده، اما اینکه هرمزگان به واسطه چه اقداماتی موفق به ثبت رکورد شده است موضوعی است در ادامه به آن می پردازیم.

بدون شک دستیابی به ظرفیت اسمی تولید و ثبت رکورد در گام اول نیازمند تامین مواد اولیه است.
موضوعی که این روزها بارها از سوی فولادسازان مورد انتقاد قرار گرفته و نسبت به آن نگرانی هایی مطرح می شود.

 اما ثبت این رکورد نشان می دهد برنامه ریزی های مدیریتی در تامین مواد اولیه به درستی انجام شده است. ناگفته نماند که برنامه ریزی های هلدینگ فولاد مبارکه در موضوع تامین مواد اولیه در سال های اخیر با دقت انجام شده تا شرکت و زیرمجموعه های آن جایگاه خود در صنعت فولاد را حفظ یا حتی آن را ارتقا دهند. به هر حال ورود فولاد مبارکه به حوزه معدن خود گویای این موضوع است.

البته فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز بارها نسبت به تامین مواد اولیه انتقاد داشته و آن را اصلی ترین مشکل فولاد هرمزگان مطرح کرده است اما آمارها نشان می دهد این شرکت به دنبال ثبت رکوردهای تولید و تحقق برنامه های پیش بینی شده است. 

ارز و صادرات، تولید را افزایش می دهد
درنتیجه از مهمترین موضوعی که می توان در ثبت این رکورد موثر دانست، مدیریت و برنامه ریزی دقیق است. مدیریت درست و شفاف با تدوین نقشه راه مشخص و شناسایی تمامی مشکلات و گلوگاه ها می تواند علاوه بر تحقق ظرفیت اسمی، تولید را از برنامه های پیش بینی شده فراتر برده و سودآوری بیشتری برای شرکت ایجاد کند. 

 به همین دلیل فولاد هرمزگان با برنامه ای مشخص به سراغ ثبت رکوردهای تولید رفت. بدون شک افزایش تولید علاوه بر افزایش فروش داخلی، توسعه صادرات آن هم در شرایطی که نرخ دلار به کمتر از 20 هزار تومان نمی رسد و در بیشترین حالت ممکن رقم 30 هزار تومان را از آن خود کرد، انگیزه خوبی برای افزایش صادرات است.

 صادراتی که باید پس از تامین نیاز داخلی انجام و سودی بیش از فروش داخلی به همراه دارد. به هر حال خرید مواد اولیه با نرخی کمتر از قیمت جهانی و صادرات محصول نهایی با نرخ جهانی انگیزه خوبی برای رشد تولید خواهد بود آن هم برای فولاد هرمزگان که هزینه های حمل و نقل کمی برای صادرات دارد.

درنتیجه توسعه صادرات هدف بسیار خوبی برای افزایش تولید و ثبت رکورد خواهد بود، اما در کنار عوامل مدیریتی و همچنین نرخ ارز که هر چند از سوی بسیاری از مدیران تکذیب می شود، عوامل دیگری همچون کاهش توقفات اضطراری و تأخیر تجهیزات در واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم ، افزایش سرعت تولید کوره ها ،کاهش مدت زمان آماده سازی ذوب ، افزایش کیفیت تولید آهن اسفنجی ، بهبود کیفیت سرباره کوره قوس الکتریکی ، کنترل مستمر فرایند تولید و تلاش واحد های خرید مواد اولیه و قطعات یدکی در راستای افزایش کیفیت مواد اولیه و قطعات یدکی است.

 موضوعی که می تواند با توسعه بومی سازی نیز سود خوبی برای مجموعه از نظر تولید و هزینه های صرف شده به همراه داشته باشد. 

موضوعی که در یک سال اخیر به شدت از سوی فولادسازان مورد توجه قرار گرفته تا با کاهش وابستگی به واردات با هزینه کمتر نیازهای خود را تامین کنند.

اما ثبت رکوردهای تولید در بورس نیز نتایج خوبی برای شرکت ها به همراه دارد. درواقع رشد تولید در واحد فولاد هرمزگان، استقبال از نماد «هرمز» را افزایش خواهد داد و اطمینان سهامداران به ویژه سهامداران خرد را بیش از گذشته خواهد کرد و در نهایت میزان سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت. 

به دنبال این اتفاق توسعه زیرسقفی نیز از مهمترین موضوعاتی است که می توان آن را نتیجه ثبت این رکوردها دانست، طرح توسعه زیر سقف فولاد هرمزگان  با هزینه این شرکت و همکاری شرکت های داخلی در حال اجرا است که با اتمام آن  از ۱ میلیون ۵۰۰ هزارتن تختال به ۲ میلیون تختال خواهد رسید.

رکوردهایی برای ذینفعان
تختال های تولیدی این شرکت در خط نورد گرم، عمدتاً برای کاربری پروفیل سازی، لوله های آب، نفت و مخازن تحت فشار و قطعات سنگین فولادی مورد استفاده قرار می گیرد و ورق های تولیدی در نورد سرد جهت کاربری ورق بدنه خودرو، بدنه لوازم خانگی از جمله یخچال ، بخاری و همچنین کاربردهای ویژه مانند ورق های قلع اندود و گالوانیزه است. 

افزایش تولید در این بخش می تواند بر صنایعی همچون نفت، لوله و پروفیل و خودروسازی اثر گذار باشد. درنتیجه ثبت رکورد تولید بازی دو سر سود برای فولاد هرمزگان و مشتریان آن خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز