جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
تیتر20 تاریخ مختصر داخلی سازی خودرو در ایران را بررسی می کند؛
نیم قرن از عمر خودروسازی ایران می گذرد و این صنعت با تمام عیب و ایرادهایش حالا صاحب دو محصول جدید دیگر به نام تارا و شاهین شده است تا مسیر توسعه را سریع تر از گذشته طی کند.
کد خبر: ۴۸۹۱۶
از سپر پیکان تا شاهین و تارا
تیتر20 - نیم قرن از عمر خودروسازی ایران می گذرد و این صنعت با تمام عیب و ایرادهایش حالا صاحب دو محصول جدید دیگر به نام تارا و شاهین شده است تا مسیر توسعه را سریع تر از گذشته طی کند. 

مرور تاریخچه خودروسازی ایران نشان می دهد این صنعت راه درازی را برای رسیدن به شرایط امروز که توانایی تولید محصولات داخلی در دوران تحریم را پیدا کرده، پیموده است. 

روزگاری در خطوط تولید خودروسازی ایران پیکان و  ژیان تولید می شد و کمتر کسی به فکر طراحی و تولید داخل خودرو بود.

 گذر زمان اما خودروسازان ایرانی را با تجربه تر کرد و آنها توانستند پله پله بالا بیایند هرچند البته با سرعتی نسبتا کند.

با وجود همه انتقادات و ایراداتی که به خودروسازی کشور وارد است، این صنعت در مسیر توسعه قرار گرفته و حالا حتی می تواند محصولاتی متعلق به خود را هم طراحی و تولید کند.

خودروسازان ایرانی البته هنوز در قد و قواره شرکت های دارای قدرت طراحی کامل نیستند، با این حال این توان را پیدا کرده اند که در دوران سخت تحریم نیز گلیم شان را از آب بیرون بکشند.

 مررو تقویم خودروسازی کشور نشان می دهد این صنعت تا قبل از آغاز دهه 70 اصلا چیزی به اسم قطعه سازی (در حد و اندازه های فعلی) نداشت و مونتاژکاری صرف بود، اما به همت مدیران آن دهه توانست صاحب این صنعت شود.

با شکل گیری واحدهای قطعه سازی در کشور طی دهه 70، خودروسازان داخلی در مسیر تغییر وضعیت قرار گرفتند تا از قالب شرکت هایی صرفا مونتاژکار خارج شوند.

با شکل گیری صنعت قطعه اما خودروسازی ایران جسارت آن را پیدا کرد تا به سمت داخلی سازی قطعات برود و ضمن کاهش ارزبری و وابستگی به خارج، سنگ بنای داخلی سازی را نیز بنا بگذارد.

 در آن دوران، خودروسازان کار را از داخلی سازی سپر پیکان شروع کردند و بعدا با قرار دادن موتور پیکان روی پژو، محصولی به نام پژو آر دی را به تولید رساندند.

 این پروژه های به ظاهر ساده اما حتی به نوعی مورد بی مهری نیز قرار گرفتند، اما به هر حال آغاز راهی بود که حالا به تولید شاهین و تارا رسیده است.

اما ایجاد تغییرات در پراید و مقرون به صرفه کردن آن به واسطه داخلی سازی، دیگر اقدامات آن زمان خودروسازی کشور بود.

سایپایی ها با کم کردن آپشن های پراید، از قیمت تمام شده آن کاستند تا شهروندان بیشتری توان خرید این خودرو را پیدا کنند و این جزو اولین اقدامات در راستی کنترل هزینه های تولید بود.

گذشت و گذشت تا اینکه خودروسازان کشور به سمت مهندسی معکوس رفته و اقدامات مهمی را در این عرصه انجام دادند. از جمله این اقدامات می توان به طراحی سمند اشاره کرد، خودرویی که بر پایه پلت فرم پژو ۴۰۵ بنا گذاشته شد و حالا خانواده دنا پرچمدار آن است. 

پروژه سمند خودروسازان ایرانی را جسورتر کرد و سبب شد آنها به سمت طراحی و تولید محصولات دیگر نیز بروند. 

طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار یکی از این پروژه ها بود که خود پایه گذار طراحی و تولید دیگر خودرو داخلی به نام رانا شد.

 اقدامات اولیه در زمینه طراحی خودروهای داخلی را ایران خودرو کلید زد، اما سایپا نیز بیکار نماند در دهه ۸۰ تیبا را طراحی و کرد.

حالا اما خودروسازی ایران به نوعی صاحب یک بلوغ تکنولوژی شده که انعکاس آن را می توان در طراحی و تولید تارای ایران خودرو و شاهین سایپا دید.

البته بدون تردید سرعت تغییر تکنولوژی در ایران کمتر از دنیاست و بنابراین برای عقب نماندن از تحولات خودرویی در سطح جهان، باید سرعت عمل بیشتری به خرج داد. دنیا سال هاست به سمت طراحی و تولید محصولات به اصلاح پاک (برقی و هیبریدی) رفته خودروسازی ایران را نیز گریزی از این مسیر نیست. بنابراین برنامه آتی خودروسازان ایرانی در مسیر توسعه، می تواند در همین زمینه باشد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز