جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
تیتر20 تولید جی 4 با پلتفرم اختصاصی در کرمان موتور را بررسی می کند؛
در حالی که طی ماه های اخیر رقابت در بازار خودرو ایران میان تولید کنندگان بسیار فشرده شده است کرمان موتور نیز سعی دارد علاوه بر ادامه حضور پر قدرت دراین بازار،حرکت های جدیدی را آغاز نماید که در این راستا نه تنها اتکا به آن سوی مرزهای کاهش خواهد یافت بلکه عمق داخلی سازی محصولات این خودرو ساز نیز بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۹۵۷
کرمان موتور در آزمونی بزرگ/ آیا قطعه سازان با کرمان موتور دست دوستی می دهند؟ / آیا جی 4 خودرویی باب میل بازار است؟
تیتر20 - اعمال تحریم های یکجانبه علیه صنعت خودرو باعث به وجود آمدن شوکی سنگینی به صنعت خودروی کشورشد. چرا که بسیاری از تولید کنندگان با اتکا به قرارداد فی مابین با شریک خارجی خود برنامه و سرمایه گذاری های زیادی را برای افزایش سهم بازار خود در نظر گرفته بودند .

 اما خروج شرکاء به بهانه تحریم علاوه بر برهم ریختگی برنامه و قفل شدن سرمایه ها ، خلائی نیز در بازار به دلیل کاهش تولید به وجود بیاورد.

این مساله بیش از پیش شرکت های تولید کننده را بر آن داشت تا آنجا که ممکن است با اتکا به پتانسیل و توانایی های صنعت خودرو و قعطه سازی مسیر تولید خود را به سمت و سوی دیگر هدایت کنند تا بر اساس آن عمق داخلی سازی محصولات خود را بیشتر و بیشتر کنند.

کرمان موتور نیز به عنوان یکی از فعالان صنعت خودرو این مهم را سرلوحه کار خود قرار داد تا بتواند علاوه بر پیشبرد اهداف شرکتی ،مسئولیت اقتصادی و اجتماعی خود را نیز ایفا کند.

خرید پلتفرم و همکاری با مپنا؟!

در همین راستا اواخر آذرماه جاری بود که بزرگترین قرارداد ساخت داخل قطعات برای تولید موتور محصول جک جی ۴ (J۴) کرمان موتور با یک شرکت دانش بنیان داخلی به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال به امضاء رسید.

بر اساس برنامه های اعلام شده قبلی و با سرمایه گذاری بیش از هشت هزار میلیارد ریالی انجام شده میزان ساخت داخل محصول جک جی۴ تا پایان سال به بیش از ۵۰ درصد و در پایان سه ماهه اول سال آینده به ۷۰ درصد خواهد رسید.

اما چرا این محصول و یا سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصادی – صنعتی و به خصوص صنعت خودروسازی کشور مهم است به خصوص اینکه این شرکت فراخوانی نیز برای مشارکت قطعه سازان منتشر کرده تا بر اساس آن قعطه سازانی که توان و تمایل به همکاری دارند ،اعلام آمادگی و حضور کنند.

بر اساس شنیده ها کرمان موتور پلتفرم ،ساختارها و نقشه های جک جی 4 را از کمپانی جک گرفته است و قصد دارد که علاوه بر تولید جک جی 4 ، در آینده ای نه چندان دور محصول دیگری بر پایه همین پلتفرم با برند خود را تولید کند.

ضمن اینکه در نظر دارند که براساس این پلتفرم یک محصول برقی را نیزبا مشارکت مپنا تولید کنند که گویا مپنا برای پیشبرد این مشارکت اقدامات خودرا آغاز کرده است. هر چند این خبر هنوز به صورت رسمی از سوی این خودروساز منتشر نشده است .

اما با رصد حرکت های این شرکت از جمله فراخوان برای قطعه سازی و همچنین برنامه ریزی دقیق برای تعمیق داخلی سازی 80 درصد به نظر می رسد این خبرصحیح باشد.

دست دوستی محکم تر با قطعه سازان

به نظر می رسد فراخوان مشارکت قطعه سازان نیز به همین علت صورت گرفته باشد تا این خودرو ساز با توجه به شرایط اقتصادی ،تحریم ها و همچنین کاهش قیمت تمام شده ، از ظرفیت های داخل کشور استفاده کند.

در همین حال به نظر می رسد قطعه سازان نیز که بیشتر آنها متعلق بخش خصوصی هستند از این طرح استقبال کنند.به خصوص آن دسته از فعالان صنعت قطعه سازی که دراستان ها و مراکز نزدیک به کارخانه اصلی این شرکت قرار دارند. چرا که نزدیک بودن به محل کارخانه می تواند در تعامل بیشتر و سرعت کار تاثیر بسیار بیشتری داشته باشد.

در همین حال اگر کرمان موتور بتواند بر اساس برنامه ها و اهدافی که مد نظر دارد بتواند پیش برود می تواند خودرویی با کیفیت همانند شرکت مادر(جک) تولید کند. 

البته باید دید که حجم قراردادها وهمچنین عوامل موثر بر قیمت که خارج از اقتصاد است در این میان چگونه اثر گذار خواهد بود. چرا که در حال حاضر بسیاری از قطعه سازان از مشکلاتی نظیر مطالبات معوق ،افزایش نرخ نهاده های تولید از جمله فولاد و همچنین عدم ارتباط مستقیم با خارج از کشور رنج می برند.

اگر قرار باشد که با کرمان موتور نیز اینگونه کار کنند نمی توان چندان به تولید یک محصول با کاهش قیمت بالا حساب کرد.چرا که بر اساس قیمت های فعلی در حال حاضر نمی توان چندان به تولید خودروی ارزان در کشور امیدوار بود.

در این میان برخی کارشناسان اعتقاد دارند که داخلی سازی موتور در کشور با توجه به حجم تیراژ چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. هر چند در حال حاضر تکنولوژی تولید برخی قطعات به خصوص های تک در ایران وجود دارد اما به دلیل عدم صرفه چندان تمایلی به ساخت آنها نشان داده نشده است.بنابراین شاید نتوان با قیمتی پائین تر از هم رده ها آن را تولید کرد.

چرا که این خودرو در چین تقریبا ارزان است اما در ایران طبیعتا بر اساس قیمت های مواد اولیه و قطعات داخلی شده احتمالا تا 20 درصد بتوان صرفه جویی کرد.

 البته میزان صرفه جویی و یا حتی صرفه اقتصادی به تیراژ تولید بستگی دارد.در این سطح اگر بخواهد یک دستگاه خودرو با در مقیاس 10 تا 20هزار دستگاه تولید شود طبیعتا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

بنابراین بر اساس همان اخبار کرمان موتور برای این محصول هدف گذاری اش 100هزا دستگاه است.اگر مقیاس تولید در این میزان باشد طبیعتا نه تنها صرفه اقتصادی خواهد داشت بلکه می تواند به عنوان الگویی برای سایر تولید کنندگان مطرح شود تا آنها نیز با بهره برداری وحرکت دراین مسیر یک حرکت جدی در صنعت خودرو به خصوص برای بخش خصوصی به وجود بیاورند.

چالش تولید سدان

رصد بازار خودروی سال های اخیر نشان می دهد که اکثر تولید کنندگان و واردکنندگان (پیش از تحریم) بیشتر فعالیت خود را به خودروهای ارزان و یا کراس اوور معطوف کرده اند.این مساله می تواند برای کرمان موتور مانند تیغی دو دم عمل کند.

هر چند نمی توان از تحقیقات بازار و بررسی های که هر شرکت خودروساز برای اهداف و برنامه های آتی خود دارد صرف نظر کرد . 

با این حال همان طور که اشاره شد حضور یک سدان در این بازار را می تواند برای کرمان موتور یک چالش بسیار بسیار جدی تلقی کرد.

به بیان دیگر در حال حاضر سلیقه مشتری بیشتر به سمت کراس اوور در کلاس های مختلف با قیمت های مختلف و یا خودروهایی ارزان تمایل دارد.

بنابراین خودروی سدانی که می خواهد در این بازار علاوه بر رقابت با خودروهای حاضر در بازار باید دارای امکاناتی باشد که بتواند نظر مشتریان سخت گیر را به خود جلب کند.

هر چند که در سابقه کرمان موتور توان حضور در بازار و رقابت دیده می شود ولی در بازاری که سلیقه اش شکل گرفته است باید دید که جی 4 با چه برنامه و چه امکاناتی می خواهد نظر را جلب کرده و سهم بازاری معقول و اقتصادی به خود اختصاص دهد.


ارسال نظرات
موضوعات روز