جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
تیتر 20 بررسی می کند؛
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفت وگو با تیتر20:کل تلویزیونی تولیدی در کشور حداکثر حدود 2 میلیون دستگاه در سال است و اگر شرکتی زیر 30 میلیون پنل تولید کند از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.پنل نه تنها در ایران بلکه کشورهای کره،ژاپن،آمریکا،آلمان،فرانسه و انگلیس هم آن را تولید نمی کنند فقط چین و تایوان این تولید را انجام می دهند.
کد خبر: ۴۹۰۰۶
چرا تولید تلویزیون در ایران عمق ندارد؟/ چالش های داخلی سازی تلویزیون چیست؟
تیتر20 - داخلی سازی لوازم خانگی این روزها از برنامه های مسئولان وزارت صمت به شمار می رود و در بسیاری از مراسمی که حضور دارند حتما سخنی از داخلی سازی در این بخش به میان می آورند و طبق هدفگذاری های صورت گرفته برای صادرات این محصولات نیز برنامه ریزی صورت گرفته است.

یکی از کالاهایی پرمصرف که امروزه در منازل مورد استفاده قرار می گیرد تلویزیون است که می توان گفت؛ کمتر خانه ای را می توان دید که این کالا در آن وجود نداشته باشد.

حتی مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صمت در گذشته با بیان اینکه در لوازم صوتی و تصویری ضریب وابستگی بیشتر از 60 درصد است، اعلام کرده بود : در حال تدارک تولید در این حوزه هستیم و این نوید را خواهیم داد که تا پایان سال 99خط تولید تلویزیون داخلی را با ضریب اتکای بالا راه اندازی کنیم.

بر اساس آمار وزارت صمت در 10 ماهه سال جاری 995 هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شده که که نسبت به سال گذشته 44.7 درصد رشد داشته است.

هر چند تولید تلویزیون در کشور حدود 50 سال قدمت دارد اما نکته ای که  در این میان مورد توجه قرار دارد  وابستگی بالای این کالا به خارج از کشور است.

برای رسیدن به این چرایی که چگونه در این همه سال کشور نتوانسته در تولید این کالا در داخل به خودکفایی برسد تیتر 20 گفتگویی با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری انجام داده که در ذیل می خوانید.

محمد شهیدی فر درباره اینکه چرا در کشور پنل تلویزیون تولید نمی شود و کماکان برای تامین آن مشکل داریم، اظهار کرد: در تمام دنیا فقط 7 کارخانه پنل ساز وجود دارد و این محصول را تولید می کنند در حالی که 450 کارخانه تولیدکننده تلویزیون فعالیت می کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: تولید پنل با تولید تلویزیون کلا متفاوت است و الزاما تولید پنل فقط مختص تلویزیون نیست ودر تبلت،لب تاپ و تلفن همراه کاربرد دارد.

وی گفت: تولید پنل باید در مقیاس بالا باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد بنابراین تولید پنل زیر 30 میلیون دستگاه توجیه اقتصادی ندارد.

شهیدی فر بیان کرد: کل تلویزیونی تولیدی در کشور حداکثر حدود 2 میلیون دستگاه در سال است و اگر شرکتی زیر 30 میلیون پنل تولید کند از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان کرد: پنل نه تنها در ایران بلکه کشورهای کره،ژاپن،آمریکا،آلمان،فرانسه و انگلیس هم آن را تولید نمی کنند فقط چین و تایوان این تولید را انجام می دهند که میزان رقم آنها بالای 30 میلیون دستگاه است.

وی تصریح کرد: در موضوع پنل اصلا بحث داخلی سازی مطرح نیست زمانی که ما دو میلیون دستگاه تولید تلویزیون داریم حتی اگر تکنولوژی آنرا هم وارد کنیم تولید این محصول چه منفعتی برای کشور دارد در حالی که زیر 30 میلیون دستگاه هیچ صرفه اقتصادی ندارد و منجر به ورشکست شدن تولیدکننده می شود.

شهیدی فر تاکید کرد: چندین سال است که در این زمینه کشور تحریم است اما با راه های مختلفی آن را تهیه می کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: داخلی سازی در حد توان فنی و تکنولوژی باید انجام شود همانطور که در بسیاری از لوازم خانگی تکنولوژی و کارخانه آن را در کشور داریم و در حال تولید هستیم اما در برخی موارد اصلا لزومی برای تولید داخل وجود ندارد که یکی از این موارد تولید پنل است.

وی درباره داخلی سازی صفر تا 100 یک محصول گفت:  در هیچ کشوری این موضوع اجرا نمی شود بلکه باید قطعه سازی رونق داشته باشد تا یک تولیدکننده به دنبال تولید همه قطعات نرود و بتواند از شرکت های مختلف آنها را تامین کند.

شهیدی فر درباره تاثیر این موضوع بر کاهش هزینه واحد تولیدی اظهار کرد: این موضوع بستگی به قطعه موردنظر دارد  برخی از قطعات در کشور از واردات ارزان تر تولید می شود بنابراین باید در داخل تامین شود اما اگر ظرفیت نداشته باشیم و واحد تولیدی به دنبال تولید آن برود قطعا هزینه افزایش می یابد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری بیان کرد: اصل تقسیم کار که 5 هزار سال پیش ایجاد شد برای این بود که افراد کارهای مختلف انجام دهند تا بتوانند با هم تبادل کنند دلیلی ندارد بخواهیم این اصول را زیرسئوال ببریم و بخواهیم یک تولیدکننده همه قطعات را خود تولید کند.

وی تصریح کرد: در حالی که ظرفیت تولید تلویزیون در کشور 4 میلیون دستگاه است اما به دلیل ورود کالای قاچاق در حال حاضر میزان تولید تلویزیون در کشور حدود یک میلیون 300 هزا تا 400 هزار دستگاه است.

شهیدی فر همچنین درباره قیمت تلویزیون در سال آینده گفت: این موضوع بستگی به نرخ ارز دارد و اگر نرخ ارز کمی افزایش یابد قطعا قیمت تلویزیون زیاد افزایش نخواهد داشت.
ارسال نظرات
موضوعات روز